Word of Mouth, eli suomalaisemmin sanottuna puskaradio, toimii myös markkinointimielessä. Kaikkihan me uskomme ennemmin kavereiden, perheen ja jopa tuttavien sanaan kuin mainostajan maksamaan. Lähipiiriltään odottaa aina kuulevansa totuuden ja jos heidän mielestään tuote on ostamisen arvoinen, tokihan se sitä yleensä myös on. Tämän puolesta puhuu myös oheinen Nielsenin teettämä tutkimus siitä, mitä lähteitä pidetään uskottavimpina.

Nielsen Global Online Consumer Survey huhtikuu 2009
Lähde: Nielsen Global Online Consumer Survey huhtikuu 2009

Vaikka WOM perinteisesti kulkeekin omia teitään netissä, on olemassa myös WOM-markkinointia, jolla tavoitta oikean kohderyhmän helpommin. WOM-makkinoinnissa annetaan ihmisille syy puhua tuotteista sekä palveluista, mutta siinä ei suoraan laiteta viidakkorumpua soimaan. WOM ei voi olla yrityksen sanelemaa vaan kehut on ansaittava.

Toisin sanoen positiivista puskaradiota voi kyllä rohkaista esimerkiksi tekemällä töitä tuotteidensa laadun sekä asiakkaiden hyvinvoinnin eteen ja luomalla kanavan, jonka avulla asiakkaan on helppoa antaa palautetta ja laittaa puskaradio käyntiin. Keskustelun on annettava käydä vapaana, eikä negatiivista palautetta kannata ryhtyä sensuroimaan. Tahallinen roskaposti kannattaa poistaa.

On myös yrityksiä, jotka tarjoavat WOM-markkinointia, kuten Buzzador. Kyseinen palvelu tarjoaa ”Buzzadoreja”, eli testihenkilöitä, jotka testaavat tuotetta tai palvelua ja jakavat niistä rehellistä mielipidettään. Nämä testihenkilöt ovat tavallisia ihmisiä, jotka ovat hakeneet kyseiseen tehtävään ja pitävät mahdollisesti yllä myös omaa blogiaan.

Tätä hyödyllisen markkinoinnin tapaa ja kanavia ollaan yhä vasta rakentamassa ja laajentamassa, oletko sinä mukana siinä?

Subscribe to Email Updates