Menestyksen hinta

Vuoden 2014 alku on ollut Facebook-yhtiölle vähintäänkin mielenkiintoista aikaa. Vuoden vaihteessa maailmalla ja Suomessakin uutisoitiin ”Facebookin kuolemasta” (mm. MTV ja Nyt.fi). Tulos kertoi muuta kun Facebook teki ennätystuloksensa vuonna 2013. Hypätään Helmikuun alkuun, jolloin (4.2.2014) Facebook täytti jo kunnioitettavat 10 vuotta (mm. Yle, Iltalehti, MTV). Menestys ja suosio eivät kuitenkaan tule ilman soraääniä, sillä maailmalta on alkanut kantautua yhä enemmän kriittisiä artikkeleita ja puheenvuoroja sosiaalisen median jättiläistä kohtaan. Viimeisimpänä lisänä vauhdikkaaseen alkuvuoteen kuuluu mobiilpalvelu WhatsApp:in ostaminen megalomaanisella 19 miljardilla dollarilla (jota mekin analysoimme). Tämä räjäytti uutisotsikot ympäri maailman, tosin kritiikin sävyttämänä. Mistä on siis kyse, mikä Facebookissa on alkanut epäilyttää?

Facebook stock Facebookilla menee hyvin ja se näkyy osakekurssin kehityksessä.

Mystiikkaa, niukkaa tiedotusta ja tietovuotoa.

Facebookin alkutaipaleelta asti yhtiö on noudattanut niukan tiedotuksen linjaa; kerrotaan vain välttämätön tai aina ei sitäkään. Yritys kehittää palveluitaan jatkuvasti ja nopealla syklillä. Välillä päivitykset käyttöliittymässä tulevat yllätyksenä tavalliselle kuluttajalle. Myös yrityksien ja mainostajien suuntaan Facebook on varovainen. Teknisistä päivityksistä ilmoitetaan myöhään, tarkempaa maakohtaista dataa pidetään salassa ja yritys harvoin myöntää haavoittuvaisuuksia tai pahoittelee. Toki kyseessä on yritys, jolla on käsissään valtavasti hyvin henkilökohtaista tietoa käyttäjistään, jolloin varovaisuuden linja on täysin ymmärrettävää. Onhan se pelottava ajatus, että Facebook osaisi käydä kaupassa puolestasi ja ostaa täysin oikeat tuotteet ja valita suosikki tv-sarjasi ja elokuvasi. Lisäksi se tietää, keitä stalkkaat, kuinka usein ja mistä keskustelet tuttujesi kanssa. Asiaa ei tietenkään ole auttanut yhtään viime vuonna Snowdenin alulle panema NSA-skandaali Facebook-käyttäjien vakoilusta ja tietojen luovuttamisesta Yhdysvaltain turvallisuusviranomaisille (mm. Yle ja digitoday uutisoivat tästä). Nämä asiat ovat saaneet osan Facebook-käyttäjistä kriittisemmiksi ja varovaisemmiksi.

Facebook hyötyy  rahallisesti haamukäyttäjistä ja feikkiprofiileista.

Fans for sale! Facebook-faneja voi ostaa halvalla ja samasta osoitteesta näkyy saatavan myös Youtube-viewsejä sekä Twitter-seuraajia.

Ehkä olet itsekin välillä ihmetellyt Facebook-sivullasi kummallisia tykkääjiä eksoottisista maista tai oudolla kuvalla ja nimellä perustettuja profiileja. Nämä ”käyttäjät” saattavat olla osa Facebookissa olevista haamu-/feikkiprofiileista, joita tehtaillaan erityisesti muutamissa Aasian ja Afrikan halvan työvoiman maissa. Profiilit ovat sinänsä vaarattomia tavalliselle Facebook-sivulle ja käyttäjälle. Näiden profiilien takana ovat useat feikkiprofiilitehtaat tai klikkifarmit, jotka luovat mielikuvitusprofiileja minkä kerkeävät. Näitä profiileja ja tykkäyksiä kaupataan yrityksille täytteeksi yhteisöihin. ”Osta tästä 1000 fania 100 dollarilla yhteisöösi”. Pää- tai sivutuotteena nämä feikkikäyttäjät tykkäävät mistä sattuu, osa hämätäkseen Facebookille olevansa oikeita käyttäjiä. Stereotyyppinen haamukäyttäjä on esim. Bangladeshista, profiilikuvana on jokin julkisuuden henkilö tai kukkasia ja profiili tykkää käytännössä ihan kaikista mahdollisista yrityksistä ja brändeistä maantieteellisestä sijainnista huolimatta. Isompaa haittaa nämä aiheuttavatkin Facebookissa mainosrahaa käyttäville yrityksille ja brändeille, jotka maksavat klikkauksissaan tyhjästä. Facebookia kritisoidaan hitaasta ja jähmeästä puuttumisesta haamuprofiilien poistoon ja jotkin tahot spekuloivat tämän johtuvan siitä, että Facebook saa runsaasti mainostuloja haamukäyttäjien suorittamista hämäystykkäyksistä ja klikeistä. Tästä ilmiöstä vielä tarkemman kuvan antaa tämä video Digg.com sivulta, jossa asia on hyvin havainnollistettu. Asiasta on kirjoittanut kattavasti myös mm. pienen Kanadalaisen muotimediayrityksen toimitusjohtaja Business Insiderin artikkelissa, joka kiistelee Facebookin kanssa siitä, mistä yritys on oikeasti Facebook-mainonnassaan maksanut. Nämä tapaukset herättävät epäilyjä ja kritiikkiä Facebookia kohtaan yrityspuolella.

"Onhan se pelottava ajatus, että Facebook osaisi käydä kaupassa puolestasi ja ostaa täysin oikeat tuotteet ja valita suosikki tv-sarjasi ja elokuvasi."

"Mitäs nyt sitten? Kuoleeko Facebook?"

No eipä sen kummempia, tuskin Facebook on mihinkään kuolemassa. Suosio aiheuttaa aina kritiikkiä oli se sitten aiheellista tai ei. Sosiaalisen median kenttä muuttuu nopeasti ja edes Facebookin tai Googlen kaltaiset jättiläiset eivät voi ostaa kaikkia kilpailijoitaan markkinoilta jatkuvasti. Se, milloin ilmestyy realistinen kilpailija ylivertaiselle Facebookille, on täysin arvailujen varassa: se voi olla 2 vuotta, se voi olla 10 vuotta. Tällä hetkellä tilanne on se, että n. 17,2% maailman populaatiosta käyttää Facebookia ja käyttäjien ikähaarukka on poikkeuksellisen laaja. Vastaavanlaisen massan saamiseen menee oma aikansa, joten itse uskon että vielä 2 vuoden päästäkin Facebook on hyvin vahvoilla, omistaahan se nyt Instagramin lisäksi vielä Whatsappin ja eiköhän ajan kuluessa ostoskoriin tartu vielä jotain muutakin. Mitä tulee Facebookin feikkikäyttäjiin, niin Suomessa feikkikäyttäjiä on verrattain vähän, johtuen pienestä markkina-alueestamme ja hankalahkosta kielestämme. Tosin, Suomessakin kaikki on mahdollista sillä fanikauppa on globaalia. Jos epäilet että sivullasi on paljon feikkiprofiileja, niin tätä voi sivujen ylläpitäjät tutkailla Facebook-sivujen insights/kävijätietoa kohdasta ja tutkia onko eksoottisista maista poikkeuksellisen paljon edustusta yhteisössä.

 

Ohoh, tulipas taas tykitettyä tekstiä, peukku lukijoille! Keskustelu jatkuu @dingletweet

Kommentit 3

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates