Onko some-presenssi edellytys nykypoliitikon vaalisuosiolle? Tätä pohdimme näin Eurovaalien alla. Tarkastelemme eri puolueiden ehdokkaiden kampanjoita sosiaalisessa mediassa. Valitsemme tarkasteltavat eri taustojen ja iän perusteella, jätämme tarkoituksella puolueiden tunnetuimmat ehdokkaat näiden varjovaalien ulkopuolelle.

Mikä on puolueen yleinen some-kanta?

Mutta aloittakaamme puolueiden nettisivuista. Tarkastellaan (3.4-4.4.2014) käyttäjäystävällisyyttä ja sitä, miten hyvin sivuilla ohjataan sosiaalisen median profiileihin. Tämä nimittäin kuvailee hyvin puolueen yleistä asennetta sosiaalista mediaa kohtaan.

kokoomus

Digitaalisen sukupolven äänestäjä haluaa löytää ehdokkaansa helposti ja vaalilupausten täytyy olla parin klikkauksen päässä. Jos linkki ohjaa tyhjälle sivulle, äänestäjälle tulee helposti sellainen kuva ettei ehdokas ole tosissaan, vähän samalla tavalla kuin CV olisi keskeneräinen työtä haettaessa.

Aktiivisuus kertoo omistautuneisuudesta

Sosiaalisen median presenssi on pitkäjänteistä puuhaa ja tarkoittaa jatkuvaa läsnäoloa. Kun vaaleihin on enää alle 2 kuukautta jäljellä aktiivisuuden pitäisi jo viimeistään näkyä puolueiden nettisivuilla ja sosiaalisen median profiileissa.

Löydöt

Kokoomus

Täältä löytyy palkittua some-osaamista, muun muassa Vuoden 2013 Sometekijä Alexander Stubb. Kahdella puolueen 15 eurovaaliehdokkaasta ei ole yhtään some-kanavaa. Eurovaalit ovat hyvin esillä heti etusivulla. Facebookissa puolueen lukemat eivät vakuuta, iloinen yllätys on kuitenkin Kokoomuksen Instagram-tili.

Kokoomus Instagram2

Perussuomalaiset

Eurovaalit esillä heti etusivulla ja ehdokkaat helposti löydettävissä. Ehdokasvideoilla puolue eroaa muista puolueista, joskin videot voisivat olla rennommat ja henkilökohtaisemmat. Sivuilta ei löydy ohjausta someen, ainoastaan ehdokkaan sähköpostiosoite ja linkki kotisivuille. Puolueelta löytyy myös ehdokkaita jotka eivät ole somessa. Facebookissa puolueella on huikeat 19 000 fania ja muihin puolueihin verrattuna kaikkein aktiivisimmat sivut.

Perussuomalaiset vaalivideo

Keskusta

Nettisivujen perusteella Facebook ja Twitter ainoat ehdokkaiden käytössä olevat some-kanavat. Mutta kaikilla ei kuitenkaan ole esimerkiksi Twittertiliä, tai sitten FB-tili puuttuu. Teesit ja vaalilupauksetkin ovat joidenkin ehdokkaiden kohdalla tyhjät. Etusivu: Missä Eurovaalit? Löytyväthän ne etsintöjen jälkeen 'Osallistu ja vaikuta', Eurovaalit ja sitten vasta ehdokkaat. Puolueen Facebook-sivuilla on verrattavan vähän faneja, mutta paljon toimintaa (talking about-lukema)

keskusta_etusivu

SDP

Ehdokkaat ja puolueen some-profiilit heti etusivulla. Puolue on myös valinnut hashtaginsa: #työ ja #oikeudenmukaisuus, mielenkiintoista nähdä, miten ahkerasti ehdokkaat käyttävät hashtageja vaalien alla. Yllättävän pieni fanimäärä Facebookissa, reilut 6000 fania, mutta aktiviteetti sivuilla (talking about-lukeman) mukaan on vilkasta. Vastaaminen käyttäjien kommentteihin voisi olla aktiivisempaa.

SDP - Etusivu

Vihreät - De Gröna

Eurovaalit heti etusivulla ja ehdokkaat löytyvät helposti. Puolueen omat some-profiilit helposti löydettävissä oikeassa yläkulmassa. Puolueen vanhimmalta ehdokkaalta puuttuu somelinkkejä, muuten ehdokkaat ovat ahkeria bloggaajia ja linkit some-profiileihin hyvin esillä. Facebookissa puolueella on toiseksi eniten faneja muihin verrattuna, mutta keskustelu voisi olla aktiivisempaa. Äänestäjän näkökulmasta mielenkiintoista sisältöä, josta muutkin puolueet voisivat ottaa oppia.

Vihreät FB-sisältö

Vasemmistoliitto

Eurovaaleja ei voi missata puolueen etusivulla. Sen sijaan ehdokkaat voisivat olla nopeammin löydettävissä, sillä nyt he ovat 3 klikkauksen päässä. Nettisivujen perusteella puolueella ei ole some-profiileja ja ehdokkaiden henkilökohtaiset some-profiilit ovat harvassa – jos löytyy niin klikattava linkki kuitenkin puuttuu. Facebookissa puolue on aktiivinen, mutta sisältöä voisi kehittää. Esimerkiksi eurovaaliehdokkaita nostettaessa voisi mennä suoraan asiaan sen sijaan että ilmoitetaan: “Nyt ehdokkaan X kotisivut on avattu”. Puolue on vastannut seinälle tulleeseen kommenttiin, mutta keskustelu olisi tervetullutta myös tälle sivulle. Vinkkinä kaikille puolueille: äänestystulokset voisivat olla luonnollinen osa sisältöä!

Vasemmistoliitto_FB

Kristillisdemokraatit

Eurovaaliehdokkaat klikkauksen päässä heti etusivulla. Puolueen nettisivuilla ei ole näkyviä linkkejä sosiaalisen median kanaviin ja ne ovat muutenkin harvassa kun ehdokkaita tarkastelee. Tämä näkyy myös Facebookissa , jossa puolueella on kaikista vähiten faneja ja aktiviteettia, vaikka sisältö on ihan ok. Tähän puolue voisi vaikuttaa keskustelemalla aktiivisemmin käyttäjien kanssa.

KD Etusivu

RKP

Eurovaalit heti etusivulla ja ehdokkaat klikkauksen päässä. Ainakin 5 ehdokkaalta puuttui viittaukset sosiaalisen median profiileihin. Puolueen Facebook-toiminta on ihan hyvällä tasolla, mutta sisältö voisi olla osallistavampaa.Twitterissä sen sijaan tapahtuu ja siellä jopa vitsaillaan rennosti.

RKP Twitter

Puolueiden fanimäärät Facebookissa

Fanimäärä Facebook

Puolueiden aktiivisuus Facebookissa

Talking about Facebook

Subscribe to Email Updates