Internet on meille opettanut, ettei mikään ole pysyvää. Useimmat nykyään itsestäänselvinä pitämämme palvelut, kuten Google ja Facebook, olivat yksittäisiä palveluaihioita satojen kilpailevien palveluiden joukossa niitä perustettaessa. Vaikka nämä palvelut ovat nyt valtaväestolle arkipäivää, emme voi ennustaa tulevaisuutta - digitalistin pitää olla aina valmis disruptioon.

Googlen syyksi osittain leimattu mediatoimialan megamurros ei liity pelkästään jakelukanavissa tapahtuvaan pirstaloitumiseen.  Informaation saatavuus on vapautunut, eikä mitään uutista tarvitse odottaa seuraavaan aamuun. Hakupalvelu tietää olevansa maailman tärkein tietolähde.

Googlen strategian ytimessä onkin informaation hallinta, ei omistaminen. Kun kaikki maailman tieto ja ihmisten sen hetkinen tarve kohtaavat millisekunnissa saatavissa hakutuloksissa, siihen hetkeen kiteytyy yhtiön markkina-arvo. Mutta mitä Google tekee tästä syntyvällä käyttäjätiedolla, tekoälyinvestoinneilla, robottiautoilla ja vaikkapa panostuksilla optiikkaan ja muihin laitteisiin? Kenen liiketoimintaympäristö  muuttuu äkillisesti seuraavaksi?

Ihmisten välisen kommunikaation suurin muutos on juuri nyt käsillä. Sosiaalinen media, pienten yhteisöjen pikaviestipalvelut ja kaikille avoimet palvelut (Twitter, Instagram) murtavat etenkin teletoimialan muureja, postikorttibisneksestä puhumattakaan. Voidaan laajemmin puhua sosiaalisen teknologian mahdollistamasta liiketoiminnan murroksesta.

Usein jo kuolevaksikin julistettu Facebook on ollut Suomessa kaupallisesti merkittävässä käytössä jo (tai vasta) vuodesta 2008 alkaen. Vaikka ihmisten ja brandien välisen vuoropuhelun arvoon suhtaudutaan yhä epäillen, silloin mukaan lähteneet markkinoijat tietävät nyt kokemustensa kautta, miten vuorovaikutus, kuuntelu ja keskustelu kasvattavat brandin arvoa ja tuovat myös merkittäviä kaupallisia tuloksia.

Pysyvyyden illuusio on todellakin kadonnut. Internet, globaali markkinapaikka,  ja kaikkien taskussa olevat superlaitteet mahdollistavat disruption. Missä bisneksessä olet oikeasti, kuka on seuraava kilpailijasi? Onko liikepaikalla merkitystä? Onko lähetysajankohdalla tai kanavalla merkitystä? Elämme ajassa, jossa mikä tahansa fyysinenkin tuote voidaan päivittää ohjelmallisesti, jopa auto tai jääkaappi. Digitaalisuus ei tunne rajoja, vain ajattelumme tai organisaatiomme. Miten sosiaalinen liiketoiminta muuttaa sinua?

Subscribe to Email Updates