Stockmannin ja yleisestikin kaupan haasteista on keskusteltu todella paljon ja laajasti. Konsultti Mika Rubanovitsch perusti jopa Facebookissa Pelastakaa Stockmann-ryhmän auttaakseen. Vaihtoehtoja ja kehityspolkuja bisneksen tulokselliseen uudelleen käynnistämiseen on monia. Viime viikolla Stockmann palkkasikin uuden toimitusjohtajan viemään asioita eteenpäin. Toivottavasti näin tapahtuu.

Verkkokauppa ja monikanavaisuus ovat yleisesti suuri kysymys ja haaste. Niihin liittyen näin äskettäin artikkelin Talouselämässä. Kun monikanavaisuus jo kertaalleen mainittiin, tuodaan tuo reaalimaailmaan teksti digiin nyt kuvalla (kun kerran en heti Google-haulla sitä löytänyt).

Disclaimer: En tiedä, ovatko lausunnot irroitettu kontekstista, saati kuullut käytyä keskustelua mutta kommentoin sitä, mitä luin.

20141027_173026-2

”Verkkoa ja kivijalkaa yhdistävä monimuotoinen kauppa on se tapa, millä kauppa selviää ”

Loistavaa, näinhän se on. Omnichannel on se suunta, johon kehityksen on pakko mennä. Omnichannel-ajattelu tarkoittaa, että kanavien hyviä puolia käytetään ja yhdistetään, jotta kokonaisuus tuo asiakkaalle lisäarvoa ostamisen ja asioinnin helpottuessa.

Seuraava lause ihmetytti minua todella paljon.

”Meidän pitää onnistua hurmaamaan tuotevalikoimalla ja palvelulla. Tätä ei verkossa pysty tekemään.”

Verkossahan nimenomaan tuotevalikoima on loputon! Sehän on yksi verkkokaupan hyvistä puolista. Inspiroivat videot ja tuotekuvat auttavat ostopäätöksen tekemistä. Totta kai tuotteen kosketteleminen usein kasvattaa ostohalukkuutta. Netissä voidaan kuitenkin tarjota enemmän ja nopeammin informaatiota ostopäätöstä pohdiskelevalle asiakkaalle. Tästä on hyvä jatkaa palveluun.

”Palvelulla pitää hurmata”

Henkilökohtaisesti saan IKEAlta nopeamman palvelun chatissa kuin myymälässä. Eivätkä ne Stockmannin myyjätkään auta heti, kun saapuu osastolle.Suomalaisen työn hinnalla hurmaavan palvelun toteuttaminen ei ole niin helppoa kuin usein kuvitellaan.
Pitäisikö määritellä ”palvelu” uudestaan?

Onko se palvelua, että Amazon lähettää minua kiinnostavan viestin, kun esim. uusi kirja ilmestyy kategoriassa, josta yleensä shoppailen? Tai kun pari päivää ostoksen jälkeen saan meilin, joka kertoo, mitä muut saman tuotteen myös hankkineet ovat ostanee seuraavaksi? Jos tämä on palvelua, niin lienee helpompaa tehdä se verkossa ja automatisoida koko prosessi. Perinteiselle myyjälle tämä on mahdoton tehtävä. Minun mielestäni tämä on palvelua.

Joka tapauksessa jos asenne on se, että pärjätään vain vahvalla palvelulla ja tuotevalikoimalla kivijalassa ja että sitä ei verkkokaupalla pysty tekemään, niin ei ole paljon toivoa Stockmannin tulevaisuudelle. Stockmannin onnistuminen vaatii näiden kahden parhaiden ominaisuuksien yhdistämistä.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates