Elokuussa Facebook ilmoitti poistavansa "Like gate"-toiminnallisuuden kokonaan. Muutos astui voimaan 5. marraskuuta alkaen. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseisen muutoksen jälkeen Facebookissa ei voi enää luoda kampanjoita, joihin osallistuminen edellyttää sivusta tykkäämistä. Facebook poistaa myös ohjelmointirajapinnastaan mahdollisuuden seurata onko käyttäjä tykännyt sivusta vai ei, jonka takia Facebook-applikaatioissa ei myöskään ole enää teknisesti mahdollista luoda erillistä sisältöä uusille ja vanhoille käyttäjille.

Mitä Facebook tällä muutoksella tavoittelee?

Uudistuksen tavoitteena on auttaa brändejä tavoittamaan heistä oikeasti kiinnostuneet käyttäjät ja luomaan kestäviä yhteyksiä brändin ja käyttäjien välille. Sen sijaan että käyttäjä tykkäisi sivusta vain voittaakseen jotain, välittämättä siitä mikä brändi on kyseessä, käyttäjä tykkäisi sivusta, koska hän haluaa oikeasti nähdä ja kuulla kyseisestä brändistä uutisvirrassaan. Tämä muutos korostaa entisestään laadukkaan sisällön tarjoamista käyttäjille ja ohjaa myös brändejä suuntaamaan huomionsa enemmän potentiaalisten asiakkaiden etsimiseen kuin pelkästään tykkääjien keräämiseen.


Facebook like gate


Muutoksen myötä esimerkiksi aiemmin hyvin kustannustehokkaat tuotejaot ja arvonnat, jotka tähtäävät puhtaasti vain uusien tykkääjien keräämiseen jäävät pois ja uusien tykkääjien saaminen tulee vaatimaan brändiltä enemmän työtä. Toisaalta passiivisten tykkääjien sijaan sivun uudet tykkääjät tulevat toivottavasti olemaan aktiivisempia esimerkiksi keskustelemaan brändin kanssa ja jakamaan brändin tuottamaa sisältöä eteenpäin omille ystävilleen.

Kaikkiaan, tämä tulee olemaan erittäin hyvä muutos brändeille!

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates