Seminaarissa huippupuhujat kertovat omakohtaisia kokemuksiaan siitä, miten he ovat saaneet äänensä kuuluviin verkossa. Ensimmäisenä puheenvuoron saa Ville Tolvanen. Sitä ennen on kuitenkin luvassa verkostoitumista aamupalan äärellä!

Vaikuttaminen verkossa -alkusanat – Ville Tolvanen

Tolvanen aloitti puheenvuoronsa sanoilla: "muistakaa twiitata, twiittaaminen on palvelua niille, jotka ei pääse paikalle". Tolvaselle digitalisoituminen tarkoittaa teknologian integroitumista arkeen. Nykyään jokainen voi vapaasti käyttää, jakaa ja hyödyntää tietoa. Tarvitaan ymmärrystä siitä, mitä tieto on. Tarvitaan tiedolla johtamista. Siirrymme aikaan, jolloin tiedolla johdetaan maailmaa.

Tieto kulkee vapaasti, mutta Suomessa on päädytty ratkaisuun, jossa vaikeneminen on kultaa. Tolvasen mukaan tämä on todella huono idea yksilölle, organisaatiolle sekä koko yhteiskunnalle. On paljon parempi idea esimerkiksi Alexander Stubbilta twiitata, mitä hän tekee, kuin tehdä työtään kertomatta siitä eteenpäin.

Tolvanen kehoittaa luopumaan häpeästä, sillä häpeä on este! Omia näkemyksiään ei kuitenkaan kannata väkisin vängätä muille - kannattaa kertoa asiansa, ja katsoa, kuka kuuntelee. Näin löydetään kohderyhmä omalle asialle. Organisaatiossa tulisi luoda sellainen kulttuuri, että riman voi ylittää, mutta sen voi myös välillä alittaa.

Kuka tahansa voi olla ilmiömäinen. Ilmiömäinen lääkäri, opettaja, puuseppä tai yhtiö. On jokaisen oikeus kertoa, mitä he osaavat. Asiantuntijuudestaan ei kannata vaieta.

Tolvasen mukaan asiantuntijoiden tulisi:

1) kirkastaa asiantuntemuksensa - ymmärtää se, mitä edustaa

2) luoda hahmo itsestään

3) valita vaikutuskanavansa

Oman prosessin kehittämisen voi aloittaa vaikkapa osallistumalla ja jakamalla. Pitää uskaltaa altistua. Asia markkinointuu itsestään siitä kiinnostuneille.

Jokaisella meillä on mahdollisuus olla oman elämänsä Teemu Selänne.

Miksi johtajan on oltava verkossa – Tuomo Meretniemi

Johtaja on johtaja, mikä on aika tylsää. Johtajien puhe omasta asiastaan ei useinkaan kiinnosta. Sen sijaan ihmisen puheet kiinnostaa. Jos yhtiön toimitusjohtaja inhimillistää itsensä kertomalla arkisista asioistaan, se helpottaa huomattavasti yrityksenkin asioiden kertomisesta. Jos muutoksia on viemässä läpi ihminen, niin se onnistuu kivottomammin.

Edestä johtaminen ei tarkoita sitä, että joku istuu ison auditorion edessä kertomassa, miten asiat menevät, vaan pitää olla itse mukana. Meretniemi käyttää esimerkkinä hupaisaa videota, jonka avulla hän sai työntekijöitä aktivoitua työnteossa:

http://www.youtube.com/watch?v=xSnx1wfe0Fo

Johtajan kannattaa ja pitää olla verkossa, koska sillä on arvoa. Kaikilla on hienot cv:t, mutta työnhaussa verkossa aktiiviset menevät usein muiden ylitse.

Meretniemen seuraava projekti on sellainen, jossa hän lähtee vaimonsa ja lastensa kanssa kuudeksi vuodeksi purjehtimaan hyvän asian puolesta. Ideana on kehittää opetusta mahdollisemmaksi vaikeisiinkin olosuhteisiin. Projektista voi lukea lisää täältä: http://www.sailforgood.org/.

Creating a personal brand – Jeff Bullas

Kun Bullas meni ensimmäistä kertaa Twitteriin, hän oli kummissaan siitä, mitä tehdä siellä.  Hän kuitenkin luki eräästä blogista, että kirjoittaminen pitää vain aloittaa, jos on aihe joka kiinnostaa. Pian sen jälkeen Bullas aloitti oman blogin, jonka aiheena oli sosiaalinen media, ja sen "taikuus". Sosiaalinen media puhuttaa nykyään yhä enemmän ja enemmän, ja on Bullakselle tärkeä aihe.

Bullaksen 10 vinkkiä oman brändin rakentamiseen:

1) Hän korostaa intohimon merkitystä. Hän kehoittaa selvittämään oman intohimonsa, oman äänensä ja sitten kirjoittamaan 20 sanaisen lausunnon, joka teroittaa päämäärän.

2) Digitaalisen alustan valitseminen. Bullas kehoittaa omistamaan oman blogialustansa, jotta siitä pystyy tekemään juuri sellaisen kuin haluaa. Designiin kannattaa panostaa.

3) "Social proof" auttaa maineen rakentamisessa. Uskottavuuden rakentamisessa tärkeää on saada seuraajia.

4) Sosiaalisten verkostojen valitseminen. Kaikissa oleminen ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista, joten tulisi valita itselle toimivat. Relevantteja kanavia ovat Twitter, Facebook ja visuaalinen media (kuten Instagram).

5) Luo kohdennettua sisältöä. "Tehty on parempi kuin täydellinen", eli julkaisemista ei kannata viivyttää liikaa. Tee sisältöä juuri siitä asiasta, jonka osaat ja tiedät.

6) Rakenna sisältösi leviäminen. Sisältö tarvitsee jakamista. Yksi twiitti ei riitä, vaan tarvitaan isompaa ääntä. Ihmisille pitää kertoa, että olet olemassa. Sosiaalisen median lisäksi kannattaa käyttää sähköpostia ja hakukoneita.

7) Verkostoituminen - "your network is your net worth". Aloita heikoista siteistä, ja rakenna vahvoja siteitä.

8) Toimi yhteistyössä

9) "Ship an Epic Creation" - todellista uskottavuutta saavuttaa esimerkiksi kirjoittamalla kirjan, tekemällä elokuvan tai albumin.

10) Viestintä on tärkeää, pyri koskettamaan ihmisten mieliä ja sydämiä.

Ja ekstrana: 11) Persist!

Miten motivoida organisaatiosi verkkoon – Aku Varamäki

Kaikkien suomalaisten yritysten pitäisi rohkaista työntekijöitä verkkoon! Kun Varamäki oli töissä Finnairilla, hänen tavoitteenaan oli tehdä Finnairista maailman twiittaavin lentoyhtiö. Miten tämä sitten tehdään?

1) Työnantajan motivointi

Ihmiset, yksilöt ovat kiinnostavampia kuin yritys itsessään. Henkilöstö on vastavoima perinteiselle medialle - sillä työntekijöitä tarvitaan kertomaan niitä positiivia asioita yrityksestä.

Työntekijät kykenevät usein tuottamaan kiinnostavampia sisältöjä, kuin yritys itse, tai markkinointifirma, joka ei usein ole paikalla yrityksessä.

2) Työntekijöiden motivointi

Työntekijöitä kannattaa rohkaista aktivoitumaan omaa arkea lähellä olevista asioista ensin (esimerkiksi Putouksesta twiittaaminen), ja sitten on matalampi kynnys alkaa puhumaan työpaikastakin. Täytyy löytää työntekijöiden henkilökohtaiset syyt twiitata.

3) Valtuuta, ohjeista ja kouluta

On tärkeää viestiä organisaatiossa, että "saa olla somessa". Tämä pitäisi tehdä selväksi kaikille jäsenille, jokainen saa viestiä. Sosiaalisen median ohjeistuksen tehtävänä on kannustaa, ja antaa vähän rajoja. Eri ihmiset tarvitsevat erilaisen koulutuksen esimerkiksi Twitterin käyttöön, mutta on tärkeää kouluttaa käyttöä jokaiselle. Luota työntekijöihin ja rohkaise heitä!

4) Johda

Johdon tuki ja esimerkin näyttäminen on tärkeää.

5) Hyväksy ylilyönnit

Joskus käy ylilyöntejä, jolloin asioita ei sanota, niin kuin johto olisi itse sanonut. Se on kuitenkin ok - hullutteluun tulee kannustaa!

Apua verkossa vaikuttamiseen – Juho Jokinen

Ihmiset tekevät brändin, ja sitä halutaan tukea. Dingle Academy aloittaa uuden #Vaikuttajakoulu'n.

1) Mitä hyötyä työntekijälle?

Ihmiselle paras tapa vaikuttaa omaan urakehitykseen on vaikuttaminen verkossa. Henkilökohtainen kosketus verkossa myös auttaa parempiin ostopäätöksiin. Rohkeus näkyä myös vie kiinnostaviin tehtäviin ja paikkoihin.

2) Mitä hyötyä yritykselle?

Ihmiset saavat yrityksen menestymään. Yritykselle on hyötyä siitä, mitä useampi ihminen on aktiivinen verkossa. Asiakkaan luottamus myös lähtee luottamuksesta henkilöstöön.

#Vaikuttajakoulu'un ilmoittautuminen alkaa heti osoitteessa: http://dingle.fi/vaikuttajakoulu/.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates