Viimeisen parin vuoden aikana Facebook on säännöllisesti laskenut yritysten ja yhteisöjen ylläpitämien sivujen orgaanista, eli ilmaista näkyvyyttä. Jälleen kerran se on parasta mitä yritysten ja yheistöjen sivujen ylläpitäjille tapahtuu.

Tällä kertaa leikkuri iski ”ilmaisiin mainoksiin”, siis sisältöihin, jotka ovat suoraan mainosten kaltaisia julkaisuja. Vaikka Facebook on ollut jo pitkään pitkälti ”pay-to-play” -media, pelkkää mainosmaista sisältöä tekeville se ei enää muuta olekaan. Ja tämähän on pelkästään hyvä asia.

Facebookin orgaanisen näkyvyyden muutos pakottaa yritykset ja yhteistöt entistäkin laadukkaaman sisällön tuotantoon. Sisältöjen tulee jatkossa olla entistä enemmän kuluttajia palvelevaa, heille hyödyllistä informaatiota. Tai sisältöjen tulee olla mielenkiintoisia tarinoita. Jos Facebookiin haluaa tuottaa ainoastaan mainoksia, niiden näkyväksi saamiseksi tulee maksaa kuten missä tahansa muussakin ’maksetussa medissa’. Edelleen niiden yritysten ja yhteisöjen osalta, jotka asiakkaitaan palvelevat tai viihdyttävät, on täysin mahdollista ansaita ilmatilaa muillakin avuilla.

Toki tilanne on positiivinen myös käyttäjien suhteen. En minäkään halua uutisvirtaani jauhelihamainoksia, vaan kiinnostavia sisältöjä. Hauskoille jutuille on kiva nauraa, olivatpa ne sitten kaverin tai vaikka Dr Pepperin postaamia.

Dinglen asiakkaiden osalta tämä Facebookin muutos on myöskin pelkästään positiivinen. Uskon, että kun News Feed -tulvasta karsiutuu ”printtimainokset” pois, omien asiakkaidemme asiakkaita palveleva sisältö saa entistäkin paremman näkyvyyden.

Parempien tarinoiden puolesta
Jussi Ylävaara

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates