Pidän itseäni melko hyvällä yleissivistyksellä varustettuna ihmisenä, mutta joskus vastaan tulee tapauksia, jotka koettelevat uskoa ja itsetuntoa. Viimeisin tällainen tuli eteen niinkin vähäpätöisen asian kuin iPhone -kuorien takia.

Miten kaltaiseni diginatiivi ei osaa täyttää tulliselvitystä Tullin verkkopalvelussa?!

Lähdin tulliselvityksen tekoon verkossa kuten kuka tahansa tuntemani Y-sukupolvellinen. Mielessä ei aluksi edes käynyt tuhlata aikaa oikeaan ihmiskontaktiin. Voi pojat, että sainkin kärsiä tästä.

Sivustolla vilisi sanoja kuten negaatiokoodi, CITES-laji, oikaisuerä ja arvolaji joiden yhteyttä en ymmärtänyt. Oli kuin jokin kone olisi kääntänyt tekstin suomenkielelle ja alkuperäinen teksti oli ihmiselle tuntematonta. Mikään ei saa ihmistä tuntemaan oloaan tyhmemmäksi, kuin lukea tekstiä omalla äidinkielellään kuitenkaan sitä ymmärtämättä.

Pahimman haasteen tulliselvityksen tekemisessä kuitenkin tarjoaa oikean nimikkeen löytäminen. Nimikkeitä on nimittäin paljon! Käytettyäni omatoimiseen etsimiseen aluksi naurettavan paljon aikaa, luovutin ja sorruin ihmiskontaktiin soittamalla Tullineuvontaan, josta sain oikean koodin ja nimikkeen alle viidessä minuutissa.

Tulli 1, jääräpää 0.

Kun tulliselvitys oli viimein valmis (en kehtaa myöntää miten kauan aikaa tähän meni) huokaisin helpotuksesta, kunnes avasin sähköpostini:

Tulli on lähettänyt sinulle virheilmoituksen.

- Mitä nyt?

Tulli on lähettänyt sinulle virheilmoituksen.

- Niinpä tietysti.

Pohdin jo mielessäni turhautumiseni purkamista tullihenkilökuntaan, mutta laskettuani kymmeneen sain tilanteen hoidettua kunniakkaasti loppuun ja virheilmoitusten sijaan sain verkkopalvelusta ulos lopullisen laskun.

Mitä tästä opimme?

Tullissa asioiminen ei kokemattomalle ole miellyttävä kokemus ilman tullihenkilökunnan apua. Nöyrtyminen on tarpeen ja neuvoa on osattava kysyä ajoissa.

Jälkeenpäin pohdin, miten nopeasti olisinkaan selviytynyt tilanteesta jos olisin hoitanut koko prosessin alusta asti Tullineuvonta apunani. Joskus verkossa kasvaneenkin pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja tarttua puhelimeen.

Tilanteesta viisastuneena jäi kuitenkin askarruttamaan, miksi Tullilla edes on verkkopalvelua tulliselvityksen tekemiseen jos sen käyttäminen on likimain mahdotonta ilman puhelinsoittoa, sähköpostiviestejä tai kasvokkain tapaamista. Tehokasta ajankäyttöä se ei ainakaan ole.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates