Tapahtuman LIVE-feedi:

Millainen on markkinoinnin tulevaisuus vuonna 2015? Miten kehittää ja hallita brändiä verkossa ja luoda ainutkertaisia asiakaskokemuksia? Näihin ja moneen muuhun digimarkkinointia koskevaan kuumaan kysymykseen saamme tänään vastauksia, kun Suomen parhaiden brändien tekijät ja näkijät astuvat lavalle.

Innostava Ville Tolvanen avaa tilaisuuden vauhdikkaasti. Tolvanen muistuttaa, että Digitalist Forumin mahdollistavat yhteistyökumppanit, joista Dingle on yksi! Seminaari alkaa jännittävissä tunnelmissa - Facebook on kaatunut ja Bio Rexin ulkopuolella kiemurtelee pitkä jono.

 

Yksinkertaiset asiat ratkaisevat

Valve Groupin toimitusjohtaja Jorma Maaninka keskittyy puheenvuorossaan tulevaisuuden uusiin liiketoimintakeinoihin. Maaninka kehottaa muuttamaan suhtautumista asiakaskokemuksiin. Asiakas voi rakastua brändiin pysyvämmin ja jatkuvammin. Yksinkertaiset asiat ratkaisevat, Maaninka muistuttaa puheenvuoronsa lopuksi.

Digivallankumous on tuonut asiakkaalle vallan - yrityksen on uskallettava lähteä uusille vesille

Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen keskittyy puheenvuorossaan monikanavaisuuteen. Digivallankumous on tuonut asiakkaalle vallan, Rytkönen toteaa. Monikanavaisuus on haaste, mutta se on myös mahdollisuus, johon pitää tarttua, jotta bisnes saadaan toimimaan. Gigantti on tullut pitkän matkan kivijalkamyymälästä multichannel-markkinoijaksi.

Rytkönen kehottaa toisaalta myös jarruttamaan liian vauhdikasta digitalisoitumista. Gigantin markkinoinnin ytimessä on kuitenkin edelleen printti, ja se Rytkösen mielestä se toimii. Nyt ollaan kuitenkin murrospisteessä, Rytkönen myöntää ja toteaa, että uusille vesille on pakko uskaltaa lähteä.

Asiakkaan täytyy saada valita mistä kanavasta hän yritystä lähestyy, mutta Rytkösen mielestä kivijalkakauppojen aika ei kuitenkaan ole ohi. Asiakkaan touch and feel -tarve tulee pitämään kivijalkakaupat jatkossakin elossa.

Aitous ja rehellinen asenne on parasta markkinointia!

Seuraavaksi lavalle astuu Soneran some-samurai Susanna Lähteenmäki. Soneran markkinoinnissa ytimessä on ajatus siitä, että pyritään vaikuttamaan asiakkaan mielikuviin, Lähteenmäki kertoo.

Soneran markkinoinnin keskiössä on SoneraPartio, joka palvelee Soneran asiakkaita netin keskustelupalstoilla. Sonera on huomannut, että hyppääminen mukaan keskusteluun ja aktiivinen osallistuminen toimii ja vaikuttaa mielikuviin. SoneraPartiossa ollaan aidosti auttamassa ja ilahduttamassa rehellisellä asenteella, ja Lähteenmäen mukaan juuri se on parasta markkinointia.

Aitous ja rehellisyys vie pitkälle, Lähteenmäki korostaa. Tällöin voidaan usein muuttaa negatiivinen positiiviseksi. SoneraPartio on auttanut Soneraa saamaan enemmän asiakkaan ääntä mukaan bisnekseen.

“Jokainen yritys tietää mitä se tekee, mutta vain harva tietää, miksi se tekee sitä mitä se tekee"

Kotipizzan toimitusjohtajan Tommi Tervasen astuessa lavalle hänen puheestaan huokuu intohimo ja heittäytyminen bisnekseen.

Asiakaspalvelun kehittäminen on äärimmäisen tärkeää - siitä pitää puhua paljon ja se on oltava puheenaiheena jokaisessa palaverissa, Tervanen toteaa puheenvuoronsa aluksi. Asiakaskokemuksen ydin on yrittäjän ja asiakkaan kohtaaminen tiskillä. Hetket merkitsevät arjessa, Tervanen toteaa ja muistuttaa, että sisältö ratkaisee.

Tervanen esittää ajatuksen: “Jokainen yritys tietää mitä se tekee, mutta vain harva tietää, miksi se tekee mitä se tekee.” Kotipizzalle on kristallin kirkasta, mikä sen visio on - parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

Kotipizzan tavoitteena on asiakkaan aktivoiminen ja asiakkaan arjessa mukana oleminen. Kotipizza pyrkii yhä enenevissä määrin kohti monikanavaista bisnestä ja uskoo erityisesti verkkokaupan toimivuuteen.

Asiakkaan ymmärtäminen on tärkeää, Tervanen korostaa. Yrityksen vision pitää olla aito ja sen tulee olla yritykselle itselleen selvää.

Digiajassa dataan perehtyminen on markkinoinnin kannalta elintärkeää

Markkinoinnin ammattilainen Katriina Kiviluoto pitää viimeisen puheenvuoron ennen taukoa.

Asiakkaan elämä on kokenut digitaalisen muutoksen. Tällöin myös markkinointipäällikön rooli on kokenut muutoksen, Kiviluoto toteaa.

Digiajassa dataan perehtyminen on markkinoinnin kannalta elintärkeää. Data mahdollistaa digitaalisten palveluiden johtamisen, luo asiakasymmärrystä ja uutta liiketoimintaa. Digitaalinen prosessi tarjoaa enemmän kuin pelkkää mutu-tuntumaa.

Digiaika tulee osata hyödyntää ja pystyä tuottamaan sen avulla uutta liiketoimintaa. Kiviluoto painottaa, että kynnys mukaan digitaalisuuteen lähtemiseen on oikeasti hyvin matala - digimarkkinointiin lähtiessä ei tarvitse tietää mistä aloittaa, tarvitsee vain tietää että haluaa aloittaa.

Puheenvuoronsa lopuksi Kiviluoto toivottaa rohkeutta jokaiselle omalla muutosmatkallaan kohti digiaikaa.

Onnistuminen vaatii kokonaisvaltaista kulttuurimuutosta

Tauon jälkeen lavalle astuvat Veikkauksen mediapäällikkö Susanna Viren ja Dinglen Jussi Ylävaara. Jussi on ollut mukana kehittämässä Veikkauksen sosiaalista liiketoimintaa ja luomassa Veikkaukselle digiajan markkinointistrategiaa.

Palvelukokemus on nykysin monikanavainen. Teknologian kautta voidaan antaa asiakkaille mahdollisuus saavuttaa palvelut ja tuotteet paremmin. Vaikka matkaa vielä on, ollaan Veikkauksella sosiaalisessa liiketoiminnassa jo pitkällä, Viren kertoo.

Markkinointi on kuitenkin vain osa muutosta, Jussi muistuttaa. Onnistuminen vaatii kokonaisvaltaista kulttuurimuutosta. Veikkauksella siihen on otolliset lähtökohdat, koska sillä on tahto ja rohkeus tehdä ja oppia.

Onko Veikkaus tulevaisuudessa mediatalo? Jussin mielestä se on sitä jo nyt.

Markkinoinnin ytimessä - datan hyödyntäminen ja yhdistäminen

Fonectan Olli Saarinen ja Fintoton Kimmo Wagner puhuvat puheenvuorossaan asiakastiedon älykkäästä hyödyntämisestä.

Tietoa asiakaskäyttäytymisestä löytyy monesta eri kanavasta. Saatavilla oleva tieto pitää osata yhdistää, jotta sitä voidaan paremmin hyödyntää. Olennaista ei kuitenkaan ole se, että tuodaan taas yksi uusi järjestelmä, vaan yhteys pitää luoda olemassa olevien järjestelmien välille.

Tärkeää on oivaltaa, miten datasta saadaan yritykselle ymmärrettävää ja miten sitä voidaan liiketoiminnassa hyödyntää.

Tarvitaan muutakin kuin digitaalisia liukuhihnoja

Mika Aittamäki Celectukselta aloittaa puheenvuoronsa puhumalla jidokasta - Toyotan luomasta käsitteestä, jolla tarkoitetaan jotain, joka on enemmän kuin automaatio. Se on automaatiota, jossa on ihmiskosketus.

Automaatiossa prosessi poistaa ihmisen, mutta jidokassa ihminen vahvistaa automaattista prosessia.

Aittamäen mielestä digipöhinässä näyttää parhaillaan olevan teollisen vallanukumouksen alkumetrit ja kiire rakentaa digitaalisia liukuhihnoja.

Pelkkä automatisointi ei kuitenkaan riitä. Ei riitä vain että digitaalisuuden hyödyntämisessä ihmiset tungetaan sopivaan formaattiin. Tarvitaan ihmiskosketusta ja välittämistä - ja kone ei osaa välittää.

Jokainen yritys tulee tulevaisuudessa olemaan softayritys!

Lounastauon jälkeen lavalle astelee pirteä Linda Liukas ja aloittaa mukaansatempaavan puheenvuoronsa.

Liukas kertoo ihmeellisen tarinan Rails Girls -yhteisön perustamisesta, joka sai alunperin alkunsa, kun Liukas kiinnostui koodaamisesta 13-vuotiaana perustaessaan fanisivut Al Gorelle ja innostui ohjelmoinnista sitä kautta.

Liukas painottaa ohjelmoinnin tärkeyttä. Tarvitaan ihmisiä, jotka osaavat koodata. Jokainen yritys tulee tulevaisuudessa olemaan softayritys!

Koodaus tulee vaikuttamaan myös työkulttuuriin ja siihen miten yhteiskunta toimii. Yhden ohjelmoijan tehokkuus voi olla uskomaton. Ohjelmoinnin tärkeys tulee tulevaisuudessa yhä kasvamaan, Liukas toteaa.

Liukas kertoo innoissaan tekemästään ohjelmoinnin maailmaan johdattelevasta lastenkirjasta, johon hän hankki rahoituksen Kickstarterin kautta. Hän muistuttaa, kuinka suuri nautinto on tehdä jotain huolella ja rakkaudella.

Liukas kehottaa antamaan sattumalle mahdollisuuden - aina tulevaisuutta ei ole mahdollista suunnitella.

Mikä on Liukkaan salaisuus? Hänen mukaansa se, että hän kaatuu aina eteenpäin.

Kohtaamisia ja hetkiä somen avulla

Martti Lindholm MTV:ltä saapuu Liukkaan jälkeen lavalle.

MTV:llä visiona on luoda paras suhde suomalaisiin, Lindholm kertoo. Siihen tarvitaan vuorovaikutusta. Hetkistä pitää tehdä elämyksiä.

MTV:n ELCrew:sta on onnistuttu tekemään vuorovaikutteinen show sosiaalisen median avulla. Ohjelman ytimessä on ajatus, että yleisö osallistuu show’hun aktiivisesti sosiaalisen median kautta.

Kun some tuodaan mukaan lähetykseen, pystytään välittämään tunteita. Yleisö pääsee elämään mukana show’ssa ilman että sen tarvitsisi olla missään tietyssä paikassa osallistuakseen keskusteluun, Lindholm selittää.

Lindholm korostaa ihmisen kohtaamisen tärkeyttä ja kuuntelemisen merkitystä. Myös oikeassa elämässä, ei vain somessa.

Digitaalisuus tuo bisnekseen murroksen

Seuraavaksi puheenvuoron saapuu pitämään Anni Ronkainen Googlelta.

Kuluttajakäyttäytyminen on murroksessa. Digitaalisuus koskee kaikkea liiketoimintaa kaikilla toimialoilla ja yrityksillä, Ronkainen toteaa. Vain mielikuvitus on rajana kun mietitään, miten digitaalisuutta voidaan hyödyntää bisneksessä.

Bisneksessä tulisi kiinnittää huomiota hyvään palveluun ja asiakkaan kohtaamiseen kanavasta riippumatta.

Digiaika on tuonut bisnekseen suuria muutoksia. Esimerkiksi c2c-markkinointi on arkipäivää - kuluttajat rakentavat itse itselleen sopivia liiketoimintamalleja.

Millainen on mediamaisema vuonna 2015? Markkinoinnin kohdantamiseen tulee yhä enemmän kiinnittää huomiota. Kohdentamaton viesti aiheuttaa asiakkaalle vain ärsytystä. Datan hyödyntämisessä ollaan vielä alkumetreillä, mutta koko ajan mennään eteenpäin.

On tärkeä oivaltaa, miitä data kertoo - mutta myös, mitä se jättää kertomatta.

Asiakaskokemuksen ytimessä

Rikhard Sjöberg saapuu puhumaan asiakaskokemuksesta. Hän muistuttaa, että ensivaikutelma tehdään vain kerran. Brändi ja asiakaskokemus ovat mukana rakentamassa koko käyttökokemusta.

Kiinteistömaailman viime vuonna toteuttaman verkkopalvelu-uudistuksen taustalla oli halu palvella asiakasta teknisesti paremmin. Uuden palvelun tavoite oli yksinkertainen: auttaa asiakkaita löytämään sopivia kotivaihtoehtoja paremmin.

Sjöberg näyttää sivujen selain- ja mobiilikäytöstä haalittua dataa. Kiinteistömaailmassa datan hyödyntäminen on otettu tosissaan. Lukujen takana on kuitenkin aina yksilö, Sjöberg muistuttaa.

Siitä huolimatta kaikki perustuu analytiikkaan, tutkimustietoon ja best practiseen.

Paremmin toimiva ja palveleva verkkopalvelu parantaa käyttökokemusta ja auttaa asiakasta edistämään asiaansa, Sjöberg tiivistää.

Faktoista emootioihin

Seuraavaksi Sampo Luoto saapuu puhumaan emootioista. Puheenvuoro alkaa havainnollistavilla ja mitä erikoisimmilla tieteellisillä faktoilla.

Markkinoinnin äärelle päästessään Luoto korostaa asiakaskokemuksen loppuvaikutelman tärkeyttä. Myös sillä on merkitystä, miten tarina päättyy.

Luoto näyttää loppuvaikutelmasta käytännön esimerkkinä vaihtoehtoisen lopun klassikkoelokuvalle Terminator II. Vaihtoehtoisessa tarinan päätöksessä metallinkatkusta ja toiminnasta ei ole tietoakaan. Pliisulla loppulässähdyksellä elokuva tuskin olisi ottanut paikkaansa klassikkotoimintaleffojen joukossa.

Tätä äärimmäisen mielenkiintoista ja sosiaalipsykologisia faktoja vilisevää puheenvuoroa on vaikea pukea sanoiksi! Täydellinen päätös upealle seminaaripäivälle.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates