Viime sunnuntaina pääsimme Jarkon kanssa nauttimaan hyvästä asiakaskokemuksesta ja sometekemisestä Streat Helsinki –tapahtumassa.  Tästä innostuneena päätinkin kirjoittaa jatkoblogina vinkkejä tapahtumien sometekemiseen. Viimevuotisessa Musiikki&Media-seminaarissa nousi esiin, että festareille tullaan enemmän ystävien kuin lineupin takia, joten yhteisöllisyyden luominen esim. bändien tai ruoan ympärille on tapahtumatuottajalle todella tärkeää. Sosiaalisen median luonne tukee tämän tavoitteen saavuttamista ja potentiaalisten asiakkaiden tavoittamista. Seuraavat toimenpiteet näen erittäin tärkeiksi hyvää tapahtumamarkkinointia silmälläpitäen:

1. Selkeä strategia ja sometiimin valjastus:

Kannustan suunnittelemaan tapahtumalle tavoitteita tukevan somestrategian. On ehdottoman tärkeää tunnistaa kohderyhmä ja valita sopivat kanavat heidän tavoittamiseen. Mahdollisen mainonnan kohdistamiseen auttaa myös mm. kartoitus potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusten kohteista. Resursointi on kaiken a ja o, varsinkin tapahtuman aikana kannattaa huolehtia tarkasti sometiimin tehtävänjaosta. Kantavat sisältöteemat voi aikatauluttaa vähintään tiisaukseen, tapahtuman aikaiseen sisältöön ja jälkipuinteihin. Tällä hetkellä visuaalisuus on viestinnässä valttia ja persoonat sekä tarinat kiinnostavat ihmisiä. Videoilla saa tietenkin taltioitua mukavasti tapahtuman fiiliksiä ja ne ovat nosteessa FB-algoritmissä.

2. Tapahtumakävijöiden osallistaminen:

Osallista tapahtumakävijät tekemään yhteistä tapahtumaa, jolloin he kokevat tapahtuman helpommin omakseen. Ihmisiä kannattaakin kannustaa aktiivisesti vuorovaikutukseen tapahtuman tiimoilta. Suosittelen käyttämään yhtä tapahtumalle ominaista häshtägiä mahdollisiin Insta-kilpailuihin tai twiitteihin. Keskustelu saadaan näin selkeästi yhden avainsanan alle ja tämä selkeyttää toki sometiimin työtä. Tapahtumakutsut Facebookissa ovat yhä edelleen voimissaan ja niistä näkee mukavasti ystävien mahdollisen osallistumisen tapahtumiin. Kannustan tuomaan digiä vahvasti esiin offline-puolella myös itse tapahtumassa.

3. Sometiimin reagointikyky:

Osallistamisesta päästäänkin reagointikykyyn, jonka merkitys on suuri onnistuneessa sometekemisessä erityisesti tapahtuman aikana. Tapahtumakävijöiden kanssa pystyy olemaan helposti vuorovaikutuksessa tapahtuma-häshtägejä seuraamalla. Parhaita kuvia voi esimerkiksi palkita tai kehittää vuorovaikutusta vielä pidemmälle. Nimenomaan hyvällä somereagoinnilla saadaan aikaan asiakkaaseen se “wau-efekti”, näitä kokemuksia luonnollisesti jaetaan herkemmin ystäville. Toki reagointikyky on tärkeää myös esim. mahdollisten aikataulumuutosten tai vastaavien kohdatessa tapahtumayleisöä.

4. Viestinnän pitkäjänteisyys:

Useat isot tapahtumat ovat toistuvia ja lyhytkestoisia, näin ollen sometekeminen korostuu tapahtuman aikana. Mikäli resurssit antavat myöden, viestintää kannattaa ylläpitää myös ympärivuotisesti. Tapahtuma voi ottaa oman roolinsa alan suunnannäyttäjänä ja vahvistaa jatkuvasti omaa brändiään ja tunnettavuuttaan. Tapahtumien esiintyjistä tai alasta riittää varmasti päivityksiä koko vuodeksi. Aina voi myös muistella hyviä fiiliksiä edelliseltä kerralta tai boostata seuraavaa tapahtumaa.

Somemarkkinointi tapahtumissa

Kaikki tapahtumat eivät ole suosittuja rock-festareita tai ruokatapahtumia. Myös bisnestapahtumien ympärille kannattaa pohtia sosiaalisen median strategia. Itse sain olla suunnittelemassa globaalia sometekemistä Lindström Awardsille, joka on kahden vuoden välein järjestettävä työvaatesuunnittelukilpailu. Niche-kohdeyleisöillä tuleekin pohtia enemmän potentiaalisten seuraajien tavoittamista. Tässäkin tapauksessa tiisaus kilpailusta aloitettiin jo puolivuotta ennen itse tapahtumaa. Olikin hienoa nähdä tuhansia tykkäyksiä yksittäisillä designsisällöillämme.

Viimeaikaisista tapahtumista olen mielenkiinnolla seurannut Blockfestien monikanavaista sometekemistä. Sisältöä on tullut ympärivuotisesti ja tapahtuma onkin ottanut paikkansa jatkuvana räp-vaikuttajana ja tiedottajana Suomessa. Jopa ulkomaiset artistit jakavat hyvää visuaalista sisältöä. Tiisauksissa ollaan menty rohkeasti uusiin kanaviin kuten snapchattiin ja yleisö odottaa joka maanantai (#blockfestmondays) uusia artistipaljastuksia. Lisäksi upeat videot ovat tuoneet esiin muistoja viimevuoden festareista. Loppuunmyyty Blockfest tulee olemaan tänäkin vuonna, eikä ihme!

Twitterin puolella voi jatkaa keskustelua ja antaa hyviä esimerkkejä tapahtumamarkkinoinnista:


Ps. Itse artisteille kerroin vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen promotiovälineenä täällä.

Subscribe to Email Updates