Terveiset Markkinointiviestinnän viikolta Wanhasta Satamasta! Nyt on pää pyörällä innostavista puheenvuoroista. Jos et päässyt paikalle, nappaa tästä maistiainen elämyksellisestä tapahtumasta.

 

Screen Shot 2015-09-22 at 21.30.45

 

Markkinointiviestinnän viikon Suomi nousuun -aiheisen seminaarisalin ensimmäisen puheenvuoron tiistaina pitää hallitusammattilainen ja Executive in Residence -tehtävässä Aalto-yliopistonkauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella toimiva Marina Vahtola.

Vahtolan mukaan olennaista on luoda hyvää sisältöä ja toimivia konsepteja, jotta yritys voi menestyä. Jos asiakas ei ole kiinnostunut sisällöstä eikä koe sen tuottavan itselleen lisäarvoa, on asiakas hyvin pian entinen asiakas. Tämän toteamuksen voivat allekirjoittaa varmasti kaikki.

Menestyvällä yrityksellä tulee olla toimiva konsepti – eli liikeidea, tuote - palvelukokonaisuus, joka erottuu kilpailijoista. Menestynyt konsepti tuottaa lisäarvoa. Vahva konsepti edellyttää kuitenkin elämyksellisyyttä. Jos asiakas tulee vain satunnaisesti kampanjan avulla, on selvää, että konsepti ei ole vahva ja toimiva, Vahtola muistuttaa puheessaan.

"Jos konsepti perustuu pelkkään kampanjaan, ei se ole toimiva."
-Marina Vahtola

Vahtola kertoo puheenvuorossaan myös sisällön mainonnan merkityksestä. Hänen mukaansa mainontaan voi hyvin investoida, jos on olemassa hyvää sisältöä jota mainostaa. On kuitenkin selvää, että enää pelkkä Hesarissa mainostaminen ei riitä. On oltava läsnä verkossa ja yrityksen kannalta olennaisissa kanavissa.

On simppeli fakta, että enää ei voida tehdä samanlaisia markkinointisuunnitelmia kuin kymmenen vuotta sitten. Vahtola korostaakin puheessaan, että oli brändin sisältö kuinka vahvaa tahansa, se taantuu pian, jos sitä ei kehitetä - mieluiten proaktiivisesti.

"Oli brändin sisältö kuinka vahvaa tahansa, se taantuu pian, jos sitä ei kehitetä."
-Marina Vahtola

 

Screen Shot 2015-09-22 at 21.06.04

 

Vahtola tuo puheessaan esiin muutamia esimerkkejä toimivista konsepteista. Hänen mukaansa esimerkiksi Lidl on onnistunut erinomaisesti brändäyksessä ja asiakaslupauksessaan. Lidl on halpa, kuten tietää heti ensimmäinen yleisöstä poimittu kommentti. Lidl on onnistunut luomaan toimivan konseptin ja Suomessakin alkukankeuksien jälkeen saanut kerättyä itselleen uskollisen asiakaskunnan.

Asiakaslupaus ei voi kuitenkaan perustua pelkästään hintaan, Vahtola muistuttaa. Lidlillä on siis asiakaslupauksessaan itse asiassa paljon muutakin. Se on brändinä erilainen ja yllättävä. Kyse on siis paljon suuremmasta asiasta kuin hinnasta.

"Asiakaslupaus ei voi perustua pelkkään hintaan. Kyse on paljon suuremmasta asiasta."
-Marina Vahtola

Vahtola korostaa puheenvuorossaan tunteiden merkitystä. Kuten tiedetään, tunteet ohjaavat käyttäytymistä. Tämä kannattaa jokaisen sisältöjen ja konseptien parissa työskentelevän muistaa. Vahtola muun muassa uskoo, että kivijalkakaupat eivät tule koskaan kuolemaan, koska henkilökohtainen palvelu vetoaa syvälle ihmisen tunteisiin.

Elämme globaalissa maailmassa, jossa kilpailu on yhä kovempaa. Siitä huolimatta kilpailijoiden tekemisiä ei kuitenkaan Vahtolan mukaan kannata liikaa tuijottaa, vaan keskittyä omaan missioon ja tekemiseen.

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates