Markkinointiviestinnän viikon keskiviikon yksi eniten yleisöä vetänyt ohjelmanumero oli ehdottomasti Luovuus-salin Sampo Kaulasen haastattelu. Jokaisellehan on tuttu Jounin Kauppa ja äkäslompololainen someinnokas kauppias, eikö vain? Oletko ikinä ihmetellyt, kuinka ihmeessä hän onnistuu erikoisilla konsteillaan tekemään toimivaa bisnestä?

Moni muu asiaa ainakin on kummastellut, sillä Sampo saa kertomansa mukaan usein kuulla kommentteja siitä, kuinka tekee kaiken somessa perusteellisen väärin. Silti hänen strategiansa selvästi toimii.

Tästä omintakeisesta kyläkauppiaasta huokuu inhimillisyys. Kaikki Jounin Kauppaa seuraavat tietävät, että sen tuottama sisältö on hyvin mutkatonta. Onko tämä sitä aitoa Sampoa, joka niin vetoaa yleisöön kaiken muun feedit täyttävän hehkeän, timanttisen ja treenatun sisältötulvan keskellä? Ehkäpä. Allekirjoittaneen sydän ainakin suli tämän lauhkean lapinmiehen persoonallista jutustelua kuunnellessa.

"Kaikkia ei voi miellyttää. Pitää keskittyä tekemään omaa juttuaan."
-Sampo Kaulanen

Kaikki hänen tyylistään eivät tykkää, mutta se ei somekunkkua haittaa. Kaikkia ei voi miellyttää, hän toteaa leppoisasti. Pitää keskittyä tekemään omaa juttuaan. Sitä Sampo todellakin tekee.

 

Screen Shot 2015-09-23 at 21.43.05

 

Sampo vakuuttaa lunastavansa aina kaikki somelupauksensa, myös ne kahelimmat, vaikka osa epäileekin toisin. Kaikista tempauksista ei missään tapauksessa jää voittoa, mutta kokonaisuudessaan strategia on selvästi toimiva, mikä näkyy voitollisiksi kääntyneissä tuloksissa.

Tulevaisuudessa siintää huimia juttuja ja uusia aluevaltauksia. Työn alla ovat mahtipontiset suunnitelmat niin verkkokaupan laajentamisesta kuin tosi-tv:stäkin.

Tällä hetkellä Sampo ei enää ehdi työskennellä varsinaisena myymäläpäällikkönä, sillä pr ja markkinointi vievät leijonaosan kaikesta ajasta. Yhteistyötarjouksia tulee hänen mukaansa joka päivä kymmenestä viitenkymmeneen.

"Jounin Kauppa ilmiönä kiteytyy Sampoon ja hänen mielipiteitä jakavaan persoonaansa."

Mikä siis on tämän huikean menestyksen taustalla? Ennen kaikkea Jounin Kauppa ilmiönä kiteytyy Sampoon ja hänen erityiseen mutta mielipiteitä jakavaan persoonaansa. Strategiana lienee olla oma itsensä, ja tehdä sitä ikiomaa juttua – muista välittämättä.

Jäämme innokkaana odottamaan, mihin Jounin Kauppa vielä yltää tällä riemastuttavalla someilotulituksellaan.

Subscribe to Email Updates