Heti alkuun on todettava, että olen urheilumies henkeen ja vereen. Ylipäätänsä urheilu on parasta livenä ja käyn katsomassa matseja myös yli seurarajojen. Olenkin ollut hämilläni viimeaikaisesta yleisökato-uutisoinnista ja samalla todistanut dynaamisen urheilumainonnan puutetta pääkaupunkiseudulla. Eikö minua haluta katsomoihin? Siltä tuntuu, sillä itselläni ei ole mitään hajua, mitä matseja esimerkiksi tällä viikolla olisi ohjelmassa.

 

Voikin arvata, että minut tavoittaisi helpoiten diginä, enkä varmasti ole ainoa samankaltainen kuluttaja. Targetointikin olisi hyvin helppoa urheilufanittamisen vuoksi. Ylipäätänsä fudiskauden päätöksen, lätkäkauden alun ja Susijengin buumin kautta yleisöä luulisi kiinnostavan liveurheilu. Suomen urheilukentässä puhutaan usein rahasta (tai noh sen puutteesta), juuri tätä tukee nimenomaan kustannustehokas ja mitattava dynaaminen ottelumainonta.

 

Tällä hetkellä monet joukkueet luottavat digimaailmassa pelkkään orgaaniseen näkyvyyteen. Väitän, että parhaiten sillä tavoittaa jo muutenkin peleihin tulossa olevat vakituiset kävijät. Kyseessä on tärkeä kohderyhmä, mutta monet satunnaiset kävijät ja vierasfanit jäävät täten täysin paitsioon.

 

Urheiluseurat kyllä näkyvät mainonnallaan lehdissä ja ulkomainonnassa, enkä väitä ettei siellä kannattaisi olla laisinkaan. Haluan kuitenkin antaa sen tueksi myös digivinkkejä seurojen toimijoille:

 

  1. Moni seura tekee omat tapahtumat Facebookkiin, mutta väen kerääminen sinne on unohtunut. Itse tapahtuma on myös hyvä paikka postata otteluun liittyvää materiaalia eikä oma sivu täysin spämmäänny. Tapahtumamainonnan kautta saadaan hyvää ansaittua mediaa, kun ihmiset osallistuvat FB-tapahtumaan.
  2. Harvoin tulee itselle vastaan suoria lipunmyyntiin linkkaantuvia postauksia urheilun parista (musiikista kyllä). Näissä mitattavuus on huipussaan ja mainonta pystytään selkeästi linkkaamaan myyntikonversioihin. Linkeillä kannattaa toki napata kiinni myös lähistön vierasfanit.
  3. Ei kannata unohtaa tapahtumapäissään perusyhteisöä. Sivustojen normaalisisällön mainonta antaa perusrungon yksittäisille mahdollisimman eksklusiivisille ottelutapahtumille. Monilla sivustoilla käykin vilkas jälkipeli ottelupäivinä ja kisailuilla sekä persoonilla saadaan luotua haippia tapahtumille.
  4. Kannattaa laittaa myös nettisaitin koodit kuntoon, sillä retargetoinnilla napataan kätevästi kiinni jo valmiiksi kiinnostusta matseihin osoittaneet kuluttajat.

 

Ei ole helppoa myydä katsomoita täyteen viikosta toiseen, mutta kannattaa huomioida digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet. Pelivaraa kannattaa jättää mediabudjetteihin myös kauden ajaksi ja mainostaa dynaamisesti ottelutapahtumia. Siinä on paikka, miksi et lauo?

Nämäkin jälkilöylyt käydään tuttuun tapaan Twitterissä ja mieluusti saavumme areenoillenne  jatkamaan keskustelua. Kannattaa tutustua myös Heikki Pohjosen kirjoituksiin urheilumarkkinoinnista.

Lisälukemista:

http://dingle.fi/2015/08/17/urheilumarkkinointia-freesilla-otteella-kuittailua-kentalle/

http://dingle.fi/2015/05/27/urheilumarkkinointia-freesilla-otteella-arsenalin-opit-urheilutoimijoille-ja-yrityksille/

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates