Kuvitellaanpa tilanne, jossa yrityksen markkinointipäällikkö on solminut muutaman vuoden sponsorointisopimuksen ja saa siitä vastineeksi määrätyn määrän logonäkyvyyttä eri medioissa ja peliareenalla, ja lisäksi oikeuden käyttää peleissä aitiota avainasiakkaidensa ja omien työntekijöiden viihdyttämiseen. Tämähän on ihan mukava asia, ja luo kivaa fiilistä työyhteisöön.

 

Väittäisin kuitenkin, että sponsoroinnin hyöty jää tällöin pintapuoliseksi etenkin sponsoroivalle firmalle. Logonäkyvyyden konvertoituminen viivan alle on vaikea todistaa. Sponsoroinnista saadaan paljon enemmän hyötyä, jos muistetaan kolme tärkeää asiaa: Sponsorointisopimuksen hyödyntämiselle oma budjetti, kommunikointisuunnitelma sekä jatkuva keskustelu fanien kanssa sisällön avulla.

Hyödyntämiselle oma budjetti

Suomessa sponsoroinnin osuus markkinointikakusta on kansainvälisesti verrattuna pieni, ja lisäksi sponsoroinnin hyödyntämiseenkin panostetaan vähemmän. Sponsoroinnin hyödyntämiseen käytetään kansainvälisesti vähintään yhtä paljon rahaa kuin varsinaiseen perustason yhteistyösopimukseen. Jos sponsoroinnista halutaan monipuolista hyötyä, on heti lähtövaiheessa varattava riittävästi rahaa erilaisille lisäaktivoinnille.

Sponsoroinnista kertomatta jättämistä voisin jopa verrata siihen tilanteeseen, että brändille perustetaan Facebook-sivu, mutta ei tehdä sinne yhtäkään päivitystä. Sosiaalisen median markkinointi ei ole ilmaista. Sisällöntuotantoon ja medianäkyvyyteen on sielläkin varattava paljon resursseja. Samalla tavalla sponsoroinnin perussopimuksen pitäisi olla vasta lähtötilanne sille, mitä kaikkea yhteistyöstä saadaan irti.

Sponsoroinnille kommunikointisuunnitelma

Tarkka suunnitelmallisuus tekemisessä auttaa aina. Mietitään oma hyödyntämissuunnitelma kaikille kohteille, joita yritys sponsoroi. Avainasemassa ovat seuraavat kysymykset:
- “Miten oma liiketoimintamme voidaan sitoa aitoon urheilijoiden elämän tai suorituksen tukemiseen?”
- “Miten voimme osoittaa faneille konkreettisesti yhteyden sponsoroimaamme kohteeseen?”
- “Minkälaista mielenkiintoista sisältöä voimme tuottaa faneille tukemaan fanikokemusta?”

Perinteisesti yrityksen lahjoituskohteet jätetään muhimaan nettisivun syövereihin ja toivotaan että ne sieltä löydetään. Pitäisi tuottaa rohkeammin erilaista sisältöä aiheen ympärille. Tunneyhteyden luominen vaatii kuvasarjoja, videokonsepteja, fanikilpailuja ja taustahaastatteluita joilla pureudutaan esimerkiksi syvemmälle urheilijoiden henkilökohtaisiin persooniin.

Sosiaalisen media keskiöön

Sosiaalisen median potentiaali sponsoroinnin hyötyjen parantamisessa on valtava. Meillä on joka päivä mahdollisuus luoda keskustelua fanien kanssa heidän rakastamansa aiheen ympärille. Annetaan faneille mahdollisuus tuottaa itse sisältöä, toimitaan yrityksenä tämän keskustelun mahdollistajana ja fasilitaattorina. Aito tunnekokemus saavutetaan tällä tasolla. Ja tunteet vaikuttavat ostopäätöksiin todella tehokkaasti.

Sosiaalisen median alusta TeamUpin avulla yritysten on ennennäkemättömän helppoa saada sponsoroimansa kohteen fanit myös oman yhteisönsä faneiksi. Tällöin päästään aidosti luomaan fanikokemuksia juuri sille oikealle kohderyhmälle. Voimme esim. tehdä kilpailuja, joissa arvotaan edellisen pelin parhaan pelaajan pelipaita. Voimme tehdä lopputulosveikkauksia, jonka voittaja pääsee tapaamaan pelaajia.

Tuodaan yhdessä fanit, urheilijat ja artistit sekä heidän sponsorinsa yhteen.
Jos pohdit parhaillaan ensi vuoden sponsorointipanostuksia, niin ota ihmeessä yhteyttä ja varmistetaan että saadaan niistä paras mahdollinen hyöty irti!

Subscribe to Email Updates