Verkkomainonnan esto-ohjelmien yleistyminen on pitkään ollut digimarkkinoijien huolena. Alunperin marginaalinörttien ja yksityisyyden puolustajien lempiaiheesta on tullut selvästi isompi ongelma Applen tuotua laitteisiinsa käyttöjärjestelmätasolle integroidun, laajemman tuen estoille.

Kotimaisen median yhteisvoimin suunnittelemat vastatoimet nousivat myös nopeasti otsikoihin, vaikka asiassa ei vielä olla maalissa. Amerikassa puolestaan ollaan jo toteutettu estot estäviä uudistuksia, esimerkiksi Washington Postin palvelussa.

Miten mainostajan tulee tilanteeseen suhtautua?

Kyseessä on monumentaalinen vallansiirto joko kuluttajalle tai uudenlaisia sisältöjä tuottaville brandeille - eli oikeasti iso mahdollisuus.

Mainostajalle tämä on suuri mahdollisuus miettiä sisällöntuotantannon, mediaostamisen ja mittaamisen strategiset linjat uudelleen. On aika rakentaa brändille tarina, jonka asiakkaat haluavat kuulla - teknisistä estoista huolimatta.

Digitaalinen markkinointi kaipaa reboottia - ovatko evästeiden ja seurantaskriptien loputon viidakko, datalla kohdentaminen ja yliagressiivinen uudelleenmarkkinointi juuri osaltaan syynä mainonnaneston tuloon? Apple toki perustelee asiaa käyttäjien suojelemisella ja mobiilissa maailmassa niin kuuluukin toimia. Mitä lähemmäksi mobiililaite muuttuu lompakkoa ja henkilön tunnistamiseen soveltuvaa korttia, sitä tärkeämpää on myös kunnioittaa ja suojella käyttäjää, asiakasta.

Markkinoijan kannattaa arvioida tarkkaan, millaiset sisällöt tai viestit läpäisevät mainonnanestot ja brandin ja kuluttajan välille rakennetut muurit. Kuunnella ja tunnistaa asiakkaan tarpeet ja rakentaa uusia kosketuspintoja merkitykselliseen vuorovaikutukseen. Viestiä kenties syvällisemmin, kunnioittaa asiakasta ja hänen muuttunutta mediankäyttöään ja uudenlaista valta-asemaa.

Subscribe to Email Updates