Suoraan kampanjoihin liittyviä bloggauksia näkee harvoin. Haluankin kertoa oivan esimerkin siitä, kuinka brändi voi ansaita rohkealla tekemisellä kohderyhmänsä täyden huomion. Palvelualojen Ammattiliiton "Pam ymmärtää arkea"-kampanja toi meemit brändin sisällöntuotantoon. Huikeat jakoluvut kohderyhmän keskuudessa todistavat samaistuttavan visuaalisen tarinankerronnan olevan tällä hetkellä yksi tärkeimmistä ansaitun median lähteistä.

 

Lähtötilanne kampanjaan oli haastava, halusimme levittää nuorille tietoa PAM:sta ja tavoittaa ilman mediapanostuksia suuren nuorehkon kohderyhmän. Tässä vaiheessa pitikin ymmärtää, minkälaisilla sisällöillä saadaan vuorovaikutusta nuorison keskuudessa. Tietenkin tämä tuli tehdä brändille sopivalla tavalla oikeissa kanavissa. PAM haluaa ymmärtää mahdollisimman hyvin pamilaisten arkea ja halusimme luoda sen ympärille konseptin.  Teimmekin meemejä mahdollisimman samaistuttavista tilanteista eri palvelualojen ammateissa. Lanseerasimme #vainpamjutut-hashtagin ja nuorisoa puhuttelevan uuden tavan viestiä. Kannustimme Instagramissa kisan kautta tägäyksiin ja tekemään myös omia meemejä. Emme missään nimessä halunneet olla jäykkiä tai värittömiä.

 

Kampanjastartti ylitti heti jopa korkeat odotuksemme, kun ensimmäinen kuvamme keräsi muutamassa tunnissa tuhansittain tykkäyksiä. Alla oleva meemimme osallisti heti yli 10 000 ihmistä kohderyhmästä ja tavoitti jo yksinään ilman mainontaa lähes 400 000 ihmistä. Myös Instagramissa meemin alle tuli heti satoja kommentteja, vaikka varsinaista yhteisöä ei vielä siellä ollut rakennettu.

pam_esimerkki

 

Ensimmäinen kuva ei jäänyt ainoaksi viraaliosumaksi ja koko kampanjan ajalta kuvat tavoittivat keskimäärin 150 000 ihmistä per kuva (oma yhteisö FB:ssä noin 20k) mediabudjetin ollessa postauksissa nolla euroa. Yli 40 000 ihmistä tykkäsi, kommentoi tai jakoi meemejämme kahden kuukauden aikana. Saimme myös luotua merkittävän uuden seuraajayhteisön PAM:lle Instagramiin.

Onnistuneesta tekemisestä kannattaa aina ottaa tärkeimmät opit talteen. Tässä tapauksessa merkittävintä kohderyhmän huomion ja vuorovaikutuksen ansaitsemisen kannalta oli:

  1. Kohderyhmälle helposti jaettava samaistuttava sisältö
  2. Vahva visuaalinen tarinankerronta ja tunnistettava kampanjakonsepti
  3. Rohkeus heittäytyä brändinä mukaan sisältötrendeihin

 

PS. Kun kampanjat kasvavat todella jaetuiksi, kasvaa todennäköisyys myös kritiikkiin. Tämän kampanjan osalta sen takana oli Tuomas Enbuske, joka bloggasi kampanjan sortavan asiakkaita. Kymmenistä meemeistähän muutama käsitteli kyllä hyvin samaistuttavia asiakkaiden kuluneita vitsejä. Tämä kääntyi jopa kampanjan eduksi, sillä nähtiin monen brändin tavoittelema asia eli oman yhteisön nouseminen sisällön tueksi. Sadat palvelualan ammattilaiset lähtivät puolustamaan kampanjaa tuoden esiin omaa ammattiylpeyttään. Se toi vielä huomattavasti lisää medianäkyvyyttä kampanjalle ja lisäsi samalla yhteisön yhteenkuuluvuutta. Itse meemeihin pääsee tutustumaan kesän ajalta Palvelualojen Ammattiliiton Instagramista ja Facebookista.

 

 

Kuvankaappaus 2015-11-25 kello 10.50.01

 

 

 

 

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates