Mietin, millainen on tulevaisuuden markkinointiviestintäorganisaatio ja millaista osaamista sellaisessa jatkossa vaaditaan. Pärjätäänkö ensi vuonna niillä taidoilla, joilla markkinointia on viime vuodet tehty?

Tällä hetkellä olemme erinomaisia mittaamaan, analysoimaan ja vaatimaan lähtevien viestien tavoittavuutta, kontaktimääriä, terppejä, ja konversioita - joskin myös luomaan, maailmankin mittakaavassa, vähintäänkin kohtuullista luovaa suoritetta.

Näin sivustakatsojana vaikuttaa myös, että markkinointiviestintää ohjaa voimakkaasti myös ennalta määritellyt mediavaraukset, joita täytetään kulloiseenkin sesonkiin soveltuvilla viesteillä.

Mainontaakin eittämättä tarvitaan vielä huomennakin, mutta laajemmin markkinoinnin suunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan varmasti uudenlaista otetta. Ylipäätään siihen, miten markkinointi kokonaisuutena jatkossa määrittyy.

Kysyin Twitterissä muutamalta kovasti arvostamaltani markkinointiin vihkiytyneeltä ammattilaiselta heidän näkemyksiään, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan.

Jaana Vuori, Fonecta:

Lauri Toivonen, SOK:

Riikka Järvinen, DNA:

Harri Tuomaala, ST1:

Hanna Hiekkamies, Valio:

Pauli Aalto-Setälä, Aller Media:

Ville Tolvanen, Digitalist Network:

 

Aika helppo olla samaa mieltä. Dataan pohjautuva asiakasymmärrys, nopeus (ja rohkeus) reagoida jopa yksilötasolla ja kanavariippumaton dialogiin tähtäävä viestintä ovat varmasti tärkeimpiä taitoja luoda menestyksekkäitä markkinointitoimenpiteitä.

Uskon itse, että markkinointitoimenpiteiden tulee olla responsiivisia kaikille kanaville ja toteutettavissa aina siellä, missä yleisö on juuri sillä hetkellä vastaanottavaisena. Tämä johtaa siihen, että asiakkaiden käyttäytymisen ymmärrys ja sen validointi datan avulla tulee olemaan kaiken tekemisen keskiössä. Viestien vaikuttavuuden mittaaminen tulee siis entistäkin tärkeämmäksi. Sen lisäksi organisaatioissa tulee olla sisäänrakennettuna laajat viestinnälliset valmiudet; tekstin, kuvan, videon tai vaikka snäpin toteuttamiseen täytyy olla kyvykkyys hyvin nopealla reaktioajalla.

Tämä tietysti kattaa (Kotlerin) markkinoinnista vain sen viestinnällisen P:n. Mutta samat analogiat pätee myös markkinoinnin osa-alueiden johtamiseen: Hinnoittelun reaktiivisuus suhteessa ympärillä tapahtuviin ilmiöihin tai trendeihin, tuoteominaisuuksien personoiminen yksilötasolla asiakasymmärryksen kautta tai jakeluteiden laajentaminen yhä useampiin kohtaamispisteisiin.

Mitä mieltä sinä olet? Twiittaa näkemyksesi!


//

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates