Sarjassaan toinen Someawards 2016 seminaari alkoi kiinnostavissa merkeissä – battlella, jossa Vapa Median Ilona Hiila ja Folk Finlandin Tommi Laiho väittelivät siitä, kumpi voittaa: jatkuva tekeminen vai kampanjointi. Jos et päässyt paikalle, voit tilata taltioinnin täältä.

 

some_seminaari_9_12_mg_0290-blog

 

Battlen ytimessä käytiin keskustelua sisätömarkkinoinnista ja pohdittiin muun muassa sitä, kuuluuko vuorovaikutus sisältömarkkinointiin. Ainakin sisältömarkkinoinnilla on vahva rooli digitalisaatiossa, ja digitalisaatio ja vuorovaikutus taas kulkevat käsi kädessä.

Molemmat väittelijät olivat yhtä mieltä siitä, että liian usein sisältömarkkinointia tehdään Facebook-postauksilla, jotka välttämättä eivät varsinaisesti edes ole sisältömarkkinointia. Lisäksi isoimmat asiantuntijat ja vaikuttajat jätetään keskittymään "tärkeämpiin juttuihin" ja jätetään sometekeminen harjoittelijoiden käsiin. Monesti johdossa ei ymmärretä, mitä sisältömarkkinointi itse asiassa on ja millaisia resursseja se vaatii.

 

some_seminaari_9_12_mg_0280-blog

 

Seminaarin kauimpaa tullut puhuja oli Norjan Dagbladetin John Arne Markussen. Markussen keskittyi puheenvuorossaan puhumaan erityisesti siitä, miten maksetun ja journalistisen sisällön raja tulisi olla kuluttajalle täysin selkeä, eikä se saisi hämärtyä sisältömarkkinoinnin varjolla.

Miten on asian laita? Onko esimerkiksi mielipiteen ja maksetun mainoksen raja nykyisin täysin selkeä? Vai voidaanko ajatella niin, että kuluttajallakin oma vastuu oman medialukutaitonsa suhteen? Kysymys on kinkkinen, mutta yksi asia on varmaa: kuluttaja käyttää aikansa mieluummin kiinnostavan ja itselleen merkityksellisen sisällön parissa kuin turhanpäiväisiä tuote-esittelyjä katsellen.

 

some_seminaari_9_12_dsc0569-blog SomeAwards 2016: Haastattelussa Dagbladetin John Arne Markussen. Katso koko haastattelu täältä.

 

Aller Median Kristiina Tuormaa kertoi puheenvuorossaan, miten brändi ja tarina yhdistetään. Helppoa se ei välttämättä ole, mutta sitäkin hedelmällisempää. Tuormaa korosti erityisesti tunteiden herättämisen merkitystä, ja näytti esimerkkinä Ikean The other letter -videon, joka sai Someawards-yleisönkin herkistymään kyyneliin.

Tunteiden herättämisestä sisällön kiinnostavuuden merkityksestä puhui myös Siro Creativen Joel Hypén. Autenttinen ja samaistumisen tunteita herättävä video puree yleisöön. Koska netissä yleisö on vapaa valitsemaan kuluttamansa sisällöt, on sisällöstä pakko tehdä kiinnostavaa, jotta se voi menestyä. Aika itsestään selvää, vai mitä?

Seminaarisarja jatkuu 25.1. teemalla teknologia asiakaskokemuksen mullistajana.

Subscribe to Email Updates