Vaikka levymyynnit ovat tunnetusti hiipuneet musiikin digimurrokset aikana, pystyvät ennakkoluulottomat artistit hyötymään suuresti digitalisaation luomista mahdollisuuksista. Sosiaalinen media on jo tuonut artistit yhä lähemmäksi faniyhteisöjä, ja tuonkin esiin esimerkkejä erilaisten sovellusten hyödyntämisestä luovassa sisällöntuotannossa sekä artistibrändin vahvistamisessa.

Monet artistit ja levy-yhtiöt ovat jo järjestäen ymmärtäneet streamauspalveluiden soittolistojen sekä somekanavien tärkeyden artistin promoamisessa. Ovathan artistien omat kanavat jo selkeä lähde myös median uutisointiin. Suosituimmille Spotify-listoille pääsy taasen alkaa olla monille artisteille merkityksellisempää kuin fyysinen levymyynti (vinyylimyynnin uusi kukoistus silti hieno juttu). Suurimpia ongelmia ovat musakentässä tuottaneet faniyhteisöjen osallistaminen ja oman spesifin kulman löytäminen digi-sisällöille. Olen jo aikasemmin kirjoittanut artistien musiikkipromotioista ja persoonallisen tarinankerronnan tärkeydestä. Uusilla digisovelluksilla tarinankerronta ja yhteydenpito fanejen kanssa on entistä helpompaa ja siitäkin voi löytyä oma suunta siihen, millaista sisältöä isoille seuraajajoukoille haluaa tarjota.

Ovatko livestreamit tulleet jäädäkseen? 

Jo edellisessä musiikkiblogissani mainitsin esimerkkinä Anssi Kelan, joka oli lokakuussa kunnostautunut FB-livestreamauksissa. Tämän jälkeen streamaukset esim. Ville Gallen kanssa noteerattiin monen median toimesta ja Twitter kohisi katseluluvuista (180 000) sekä uusista tavoista vuorovaikuttaa musaskenessä. Vastaavia livestreamauksia ovat tämän jälkeen tehneet omilla kulmillaan mm. Nikke Ankara, PME Records ja Teflon Brothers. Fanit ovat selkeästi olleet mielissään uusista vuorovaikutuksen keinoista, tosin monet epäsosiaalisemmat artistit ovat varmasti hieman hädissään ilmiöstä. Tuleeko artistin olla nykyään myös chat-juontaja?

nikke live

Itse näen ilmiön luonnollisena jatkumona maailmassa, jossa fanit haluavat päästä näkemään artistien arkea salamavalojen taakse. Samankaltaista "behind the scenes" -sisältöähän on tuotettu jo pidemmän aikaa Instagramiin. Livestreamit itse keikoilta tulevat varmasti myös yhä enemmän esiin. Snapchatin ja Periscopen trendaaminen kertoo artistien mahdollisuuksista tavoittaa oma yleisö jatkuvasti myös virallisten esiintymisten ulkopuolella. Vahvistuu ajatus siitä, että suurelle yleisölle musiikin takana oleva persoona on itse musiikkiteemoja kiinnostavampaa seurattavaa. Artistin on tärkeää tuntea yleisönsä, jotta oman musiikkibrändin vaikutusmahdollisuudet kyetään hyödyntämään oikeissa kanavissa. Seuraavan artistiblogini olenkin ajatellut tehdä musiikkidatan ja analytiikan hyödyntämisestä.

Digisovellusten käyttö sisällöntuotannossa

Olen seurannut paljon nimenomaan suomiräppäreiden digitekemistä, toisaalta tällä hetkellä genre lienee Suomen streamatuinta musiikkia. Paljon keikkoja kiertävistä bändeistä esim. Atomirotta on kehittänyt hyvän "AtomiTV"-konseptin. Jos  yksittäisiä suuria festarikeikkoja ei lasketa mukaan, bändit eivät Suomessa (Cheekin jäähallikiertueita lukuunottamatta) esiinny jatkuvasti megayleisöille. Mutta diginä pienemmätkin keikat voivat saada suuren katsojamäärän. Atomirotan keikoilla kiertääkin mukana kuvaajat, jotka tekevät koostevideoita paikkakunnilta tiisaamaan tulevia keikkoja. Myös PME (mm. JVG:n levy-yhtiö) tarttui pikkujoulukeikallaan streamauksen tuomiin mahdollisuuksiin ja ylitti tällä uutiskynnyksen helposti.

Streamausapplikaatioiden lisäksi löytyy myös monia muita uusia sovelluksia artistien käytettäväksi sisällöntuotannossa. Yksi hauskimmista on “Acapella ”-sovellus, jossa artisti voi itse nauhottaa monia erillisiä video-ottoja päällekäin ja tehdä näin omia hauskoja sovituksia eri biiseistä. Yhtenä sisältövinkkinä on mainittava myös “Vain Elämää”-tyylisesti sovitukset muiden artistien biiseistä. Kyseessä on hieman vaativa, mutta oiva sovellus myös fanien osallistamiseen esim. uuden sinkun sovituksista. Tässä ex-dingleläinen Juuso Jokinen tulkitsemassa hienosti Robinia:

Testasin sovellusta nimeltä Acapella. Superhauska!!

Julkaissut Juuso Jokinen 18. tammikuuta 2016

Artisteista mm. Puppa J on tehnyt vastaavia sovituksia eri kappaleista ja kyseessä on kätevä tapa tuoda esiin omaa musikaallisuuttaan. Faneja voi myös osallistaa edelleen esimerkiksi Instagram-videoiden kautta. Särren uusi “Haluutsä”-musiikkivideo on kokonaan koostettu fanien lisäämistä videoista. Saman on tehnyt myös Laineen Kasperi.

Uusia digi-mahdollisuuksia myös indie-artisteille

Musiikkibisnekseen linkataan usein isoit voluumit, mutta näihinkin kuvioihin ponnistetaan usein ensin indie-tasolta. Tässä kuussa olemme saaneet myös muutaman uuden digitaalisen mahdollisuuden hieman pienemmille yhtyeille. Basson Noste-kampanjan kautta voivat artistit hakea itse tukea toimintaansa. Lisäksi uusi suomalainen start-up Booktheartists.com lanseraatiin tässä kuussa. Palvelun tarkoitus on digitalisoida esiintyjien välittäminen ja tarjota alustaa, joka yhdistää artistit ja keikkäjärjestäjät uudella helpolla tavalla.

Täytyy muistaa, että tässäkin blogissa puhutaan hyvin pitkälti ammattimaisesta musiikinteosta ja motiiveja musiikintekoon on monia. Itse näen musiikinteon Monspin artistina toimivan myös hyvänä vastapainona kaikelle digiähkylle. Silti indie-artisteillekin digikanavat tarjoavat suurten levy-yhtiöiden "varjossa" oivan kanavan tuoda esiin osaamistaan. Tälläista mahdollisuutta ei käytännössä ollut vielä kymmenen vuotta sitten. Jokaisen muusikon ei tarvitse olla kaikkialla, mutta musiikki saa olla hyvin vetovoimaista, jotta ilman promoamista artisti tulee löydetyksi. Artistilähettilyyttä ja artistibrändäystä kannattaa miettiä suunnitelmallisesti. Musiikkikeskustelua voidaan jatkaa Twitterin puolella:

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates