Oman rekrytointitaustani ja kiinnostukseni puolesta tarkkailen paljon rekryilmoituksia. Viimeaikoina yhä useammat ilmoitukset ovat kiinnittäneet huomioni, kun digiajan työkaluja ja sosiaalista mediaa on käytetty yhä rohkeammin ja kekseliäämmin hauissa apuna. Kyse ei ole pelkästään siitä, että ilmoitus saisi lisää näkyvyyttä ja hakemuksia satelisi enemmän, toki näitäkään tekijöitä ei katsota pahalla. Kyse on myös työnantajamielikuvan luomisesta sekä yrityksen brändäyksestä. Markkinointi ja rekrytointi lähentyvät toisiaan kovaa vauhtia ja uskon, että hyvä rekrykampanja on brändin luomista ja markkinointia parhaimmillaan.

Rekrytointi-ilmoituksia on nykyään monissa some-kanavissa. #Rekry antaa jatkuvalla syötteellä tietoa mielenkiintoisten ja valveutuneiden yritysten avoimista työpaikoista erityisesti Twitterissä. Yksi tärkeistä elementeistä hyvien tyyppien ja parhaiden tekijöiden löytämiseen on johdon esimerkillä tapahtuva työntekijälähettilyys, joka palvelee monin tavoin viestintäyksikön lisäksi henkilöstöyksikköä. Nostan esille OP Ryhmän vakuuttavana työntekijälähettilyyden johtajana.

 

OP_Ryhma_Reijo_Karhinen

OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen näyttää omalla esimerkillään mallia, kuinka suosittelun kautta näkyvyyttä kasvatetaan omille verkostoille ja työntekijälähettilyys saa näkyvyyden enemmän kuin moninkertaistumaan. Tämän voimaa ei voi kiistää ja usein sopivat työnhakijat löytyvät omien työntekijöiden verkostoista.

Ole siellä, missä parhaat hakijasi ovat

Yksi mieleenpainuvimmista viimeaikaisista rekrykampanjoista on ollut hiusbrändi Aussien monikanavainen #aussomejob-kampanja. Kampanja pohjautui sosiaaliseen mediaan ja perinteiset CV:t ja saatekirjeet heitettiin roskakoriin. Haussa oli Instagram Manager, joten kampanja oli luonnollista toteuttaa tähän kanavaan keskittyen. Hakijoita pyydettiin postaamaan “aussomein” kuvansa ja jatkoon valittiin 20 parasta hakijaa. Hakijat julkaisivat rekrykamppanjan aikana tuhansia upeita kuvia ja työn sai lopulta @fannyamandanilsson.

Aussie_Hair_Aussomejob

Forenomin ja Baronan yhteistyössä toteutettu Content Marketing Specialistin haku on vakuuttava ja innostava. Tässä rekrytoinnissa on hyödynnetty eri sosiaalisen median kanavia tuoreella tavalla ja työpaikkailmoitusta lukiessa ei jää epäilystäkään siitä, ettei Forenom ja sen markkinointitiimi olisi energinen ja ajanhermolla. Monikanavaisessa kampanjassaan Forenomin työkaveria etsivä porukka järjesti kaksi Periscope-lähetystä työnkuvaan liittyen. Lähetys lisättiin Youtubeen josta sen voi katsoa myös jälkikäteen. Tämä on kaksisuuntaista vuorovaikutusta freesillä otteella. Työnhakija pääsee tutustumaan mahdolliseen tulevaan tiimiinsä, yrityskulttuuriin sekä työympäristöön samalla kun saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja osallistua keskusteluun. Hakija jättää itsestään muistijäljen ja aktiivisen somettajan kuvan. Rekrytoija joutuu todennäköisesti poistumaan hieman mukavuusalueeltaan eikä katsojien kaikkia kysymyksiä voi välttämättä ennakoida, mutta hakijat varmasti arvostavat heittäytymistä.

Periscope-lähetysten lisäksi Forenomin työpaikkailmoituksessa kannustetaan hakijoita twiittaamaan tai julkaisemaan Instagramiin esimakua omasta persoonastaan juuri tähän rekryyn luodulla hashtagilla. Lisäksi ilmoituksessa esitellään Forenomin omat kanavat, joiden kautta hakija voi rakentaa kokonaisvaltaista näkemystä sekä yrityksestä, työyhteisöstä että työnkuvasta. Hakutapa sopii tilanteeseen erityisen hyvin kyseisen työnkuvan takia, mutta uskon näiden tehokeinojen lisääntyvän lähitulevaisuudessa kaikilla aloilla, kun yritykset haluavat erottua kilpailijoistaan ja houkutella parhaat hakijat itselleen.

Facebook toimii edelleen

Facebookin hyödyntämisestä rekrytoinnissa Puolustusvoimat on mielenkiintoinen esimerkki. Se on hyvin erilainen organisaatio kuin edellä mainitut. Myös se on ymmärtänyt sosiaalisen median voiman rekrytoinnin kanavana ja perustanut oman sivuston Puolustusvoimien Rekrytointi, jossa se ilmoittaa avoimista työpaikoistaan. Monet sivuston julkaisuista ovat saaneet kymmeniä jakoja sekä tykkäyksiä ja avoimien työpaikkojen näkyvyys on varmasti ollut suurempaa kuin pelkästään omien kotisivujen tai perinteisten työnvälityssivujen kautta.

Puolustusvoimien_rekrytointi

 

Puolustusvoimat kertoo sivullaan myös uusista tavoistaan toimia rekryprosessissa ja pyytää kokemuksia ja kommentteja aiheesta. Kokonaisuus välittää sellaisen kuvan, että Puolustusvoimat tosiaan arvostaa hakijoitaan sekä työntekijöitään. Tammikuussa perustettu kanava on vasta alkumetreillään, mutta jo tässä vaiheessa se vaikuttaa taidokkaasti hoidetulta ja uskon, että se tulee jatkossa saamaan paljon näkyvyyttä ja muokkaamaan myös Puolustusvoimien työnantajakuvaa sekä organisaation imagoa positiiviseen suuntaan.

Anna hakijalle mahdollisuus löytyä helposti - Hyödynnä LinkedIn

LinkedIn on tietenkin yksi työnhakuun liittyviä käytetyimpiä somekanavia. Väittäisin, että jos vuonna 2016 haluaa tulla vakavastiotetuksi työnhakijaksi erityisesti asiantuntijatyössä niin LinkedInissä on oltava. Se on sähköinen CV, joka samalla tuo esiin hakijan luotettavuutta sekä persoonaa.

LinkedIn on tuonut headhuntauksen uusiin sfääreihin ja mahdollistaa sopivien ihmisten löytämisen lisäksi helpon yhteydenoton heihin. Tämä on toki tuttua kauraa jo monille. Kanavana LinkedIn tuottaa rekrytoinnin molemmille osapuolille arvoa ja enenevissä määrin olen törmännyt siihen, että työhakemuksen voi lähettää muutamassa sekunnissa ja paria nappia painamalla, rekisteröimällä vain oman LinkedIn-tilinsä yrityksen sivuilla. Älyttömän helppoa ja käyttäjäystävällistä! Vaikka tämä käytännössä mahdollistaakin personoimattoman “massahakemisen”, se myös auttaa rekrytoijaa fokusoimaan etsinnän juuri tästä yrityksestä kiinnostuneisiin hakijoihin satunnaisen suodattamisen ja kahlaamisen sijaan. Samalla se saattaa pienentää kynnystä varovaiseen ja tunnustelevaan työnhakuun niillä, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työtä mutta pitävät silmänsä auki uusien mahdollisuuksien suhteen. Iso peukku näille modernin rekrytoinnin osaajille.

Mitä näistä esimerkeistä opimme?

Ainakin sen, että tämän päivän rekrytoinnilta odotetaan some-kanavien ketterää hallintaa, mutta myös mielellään hieman luovuutta ja kekseliäisyyttä. Ole rohkea kokeilemaan. TE-palveluiden tai Hesarin ilmoitukset voivat tuottaa edelleen hyviäkin hakemuksia, mutta tavoittavatko ne oikeat ihmiset ja ennen kaikkea, kuinka houkuttelevalta yrityksesi näyttää pelkästään näillä keinoilla?

[contact-form-7 id="34726" title="Rekrytointimarkkinointi"]

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates