Aiemmassa tekstissäni kirjoitin siitä, miten digitaalisen käyttäytymisen muutos pakottaa organisaatioita viestimään monipuolisemmin. Monikanavainen viestintä mahdollistaa asiakkaan tavoittamisen asiakkaan käyttämässä kanavassa ja brändin positiointia vahvistavalla tavalla.  Tässä kirjoituksessa pohdin miten nämä muutokset näkyvät sosiaalisen median tekemisessä jo tämän vuoden aikana ja mitkä organisaatiot ovat juuri nyt kehityksen kärjessä.

Videon ja suoratoistopalveluiden kasvu 
Ensimmäinen suurempi muutos on videon ja erityisesti suoratoistopalveluiden suosio, joiden osalta kasvu sen kuin jatkuu. Tällä hetkellä jo 25% liikkuvan kuvan katselusta kuluu suoratoiston parissa, YouTuben ollessa kaikkein suosituin palvelu. Seuraavaksi suosituimmat palvelut ovat Yle Areena ja Facebookin videot. Googlen ja TNS:n tutkimuksen mukaan yli 43% suoratoistopalveluiden käyttäjistä on 50-vuotiaita tai vanhempia, joten video ei enää ole pelkästään nuorison suosima media.

Uskon, että tulemme kuluvan vuoden aikana näkemään entistä enemmän B2B-videosisältöä. Lisäksi uskon, että yrityksestä itsestään kertomisen sijaan videoissa tuodaan enemmän esille asiantuntijoiden näkemystä markkinoiden kehityksestä sekä annetaan asiakkaiden itse puhua  saavuttamistaan hyödyistä.

Yksittäisistä videopalveluista uskon Periscopen, jonka avulla kuka tahansa pystyy käynnistämään suoran tv-lähetyksen suoraan puhelimestaan, nostavan suosiotaan. Kurion vuosittaisessa some-markkinoinnin trendit -raportissa moni markkinoinnin asiantuntija nosti Periscopen yhdeksi tämän vuoden merkittävistä kanavista. Periscopen videot näkyvät myös Twitter-uutisvirrassa, mikä varmasti parantaa palvelun houkuttelevuutta erityisesti Twitter-kansan keskuudessa.

Parempi asiakasymmärrys

Kuluvana vuonna organisaatiot panostavat entistä enemmän ylivertaiseen asiakasymmärrykseen. Suosittelen selvittämään mistä sinun kohderyhmäsi ovat aidosti kiinnostuneet ja puhumaan niistä asioista kanavissa, joissa sinun asiakkaasi viettävät aikaa.
Asiakkaita ja sidosryhmiä kiinnostavia aiheita kannattaa tuoda esille kaikessa digitaalisessa markkinoinnissa. Korosta asioita, jotka aidosti erottelevat sinut kilpailijoista.

Luotettava pankki tai lämpimät villasukat eivät vielä riitä asiakkaan näkökulmasta erottavaksi tekijäksi, sillä hänelle pankin kuuluu olla luotettava ja villasukkien lämpimät.

Vältä siis itsestäänselvyyksiä, ne eivät erota sinua muista. Hyvänä esimerkkinä mainittakoon Varusteleka, jonka tuotekuvaukset ja muu sisältö on heidän näköistään ja erottelevaa, aivan kuten hyvän brändiviestinnän tulee olla.

Asiakasymmärrystä voi myös hyödyntää sisältöjen suunnittelussa ja tuotannossa. Sisällöntuottajan perisynti on suunnitella sisältöä, joka julkaistaan kerralla yhteen kanavaan, mutta jää sen jälkeen hyödyntämättä. Systemaattisessa ja asiakaslähtöisessä lähestymistavassa sisällöt suunnitellaan jo lähtökohtaisesti julkaistavaksi useassa eri kanavassa kanavien omilla ehdoilla, kohderyhmien kiinnostusten ja omien pääviestien pohjalta.

“Mielenkiintoiset brändit puhuvat muustakin kuin itsestään” summasi Markus Nieminen erinomaisessa blogikirjoituksessaan. Hyvin sanottu!

Kanavien ja sisältöjen määrän kasvaessa laadukkaan ja systemaattisen sisällöntuotannon merkitys kasvaa. Uuteen sisältöön törmätessään asiakas tekee nopean päätöksen siitä, onko sisältö kiinnostavaa ja seuraamisen arvoista. Tykkääjämäärän kasvattamiseen perustuva sisältö ei juurikaan tuo tykkääjille lisäarvoa, vaan tavoite palvelee lähinnä kanavan ylläpitäjän numeerisia tavoitteita. Keskity määrän sijasta keskustelun ja sisällön laatuun.

Virtuaalitodellisuus

Viimeisenä mutta ehkä kaikkein suurimpana muutoksena nostan esille virtuaalitodellisuuden. Sen on ennustettu kasvavan 150 miljardin dollarin bisnekseksi vuoteen 2020 mennessä. Tämä teknologinen kehitys tulee muuttamaan toimialoja peliteollisuudesta asuntomyyntiin ja matkailuun. Google on kehittänyt oman kotikutoisen version, joka mahdollistaa virtuaalitodellisuuden kokemisen omalta kotisohvalta. Käyttääksesi näitä tarvitset vain älypuhelimen ja siihen ladatun applikaation. Voit ostaa omat lasisi esimerkiksi Clas Ohlsonilta.

Virtuaalitodellisuus voi monelle tuntua scifi-elokuvien asialta, mutta ensimmäiset askeleet tähän suuntaan on jo otettu. Suomalaisista organisaatioista esimerkiksi Tjäreborg sekä DNA ovat tehneet 360-asteen videoita Facebookiin (videot toimivat parhaiten puhelimella). Videot tuntuvat äärimmäisen realistisilta, mutta tämä on vasta alkua.

Kilpailun voittaja tulee olemaan se, joka pystyy tuottamaan järkevän hintaisen laitteen, jolla virtuaalitodellisuutta voi aidosti kokea. Tässä kilpailussa tullaan toivottavasti näkemään avauksia jo tämän vuoden aikana. Mukana ovat niin isot jättiläiset, kuten Facebook ja Google, sekä lukuiset start-upit, kuten kotimainen Vizor.
Nämä kolme asiaa ovat mielestäni sellaisia, joita kannattaa pitää silmällä tämän vuoden osalta. Tulemme näkemään vielä paljon hyvää tekemistä videoiden, asiakasymmärryksen hyödyntämisen sekä virtuaalitodellisuuden parissa. 

Subscribe to Email Updates