Meltwater & Digitalist Viestinnän foorumi - osallistuva viestintä

Huomenta! Täällä voit seurata tänään perjantaina 27.5. liveblogia ja -striimiä maan suurimmasta viestinnän seminaarista!

Upeaan Paasitorniin saapuvat puhumaan mm. maankuulut Riku Rantala ja Tuomas Milonoff sekä Dinglen Tommi Partanen.

Seuraamme koko tapahtuman ajan myös hanakasti Twitteriä! Osallistu itsekin: #Meltwater #Digitalist #viestintä @Dingletweet @MeltwaterFIN ja @DigitalistInfo

 

 

 

2-Meltwater-Digitalist_ohjelmaplanssi-2

 

No huomenta! Digitalismin vallankumous on täällä! Aamun isäntä Ali Jahangiri huudattaa paikalle saapunutta sakkia. Aurinko paistaa ulkona Hakaniemessä ja sisällä kauniissa Paasitornissa.

 

Kaikkien tapahtuman aikana twiitanneiden kesken arvotaan Apple Watch, ja arvonta koskee tietysti kaikkia, ei vain paikallaolijoita. Muista #Meltwater!

 

Meltwaterin alkusanat, Lotta Siutla

Kerran päivässä rohkeusrotsi niskaan!

meltwater_liveblog_img_0008

 

Vallankumouksen jälkeen, Pekka Sauri, Helsingin kaupunki

– Uudet välineet ovat avanneet maailman monisuuntaiselle ja reaaliaikaiselle vuorovaikutukselle. Maailma on läpinäkyvä eikä paluuta ole! Kaikilla on mahdollisuus osallistua: jokaisella on taskussa kaikki maailman tieto, ja kukin voi olla oma päätoimittajansa.

Sauri muistuttaa, että kaikki organisaatiot ovat osa laajinta mahdollista yhteisöä, ihmiskuntaa. Ja jokaisen organisaation olisi kyettävä monisuuntaiseen ja reaaliaikaiseen vuorovaikutukseen ulkoisesti niin kansalaisten ja asiakkaiden suuntaan kuin sisäisestikin.

Kannattaa olla kokonainen persoona!

Psykologi Pekka Saurin vinkki arkeen, työelämään ja sosiaalisen mediaan

Osallistuminen ja osallisuus on totuttu näkemään demokratiakysymyksenä:

– Kannattaa kuitenkin huomata miten tärkeää on osaamisen mobilisointi yhteisten intressien hyväksi. Kuinka hyvin maailman koulutetuimman kansan osaaminen on hyötykäytetty? Ei kamalan hyvin. Toistaiseksi. Hyöty saataisiin irti jakamisen ja vuorovaikutuksen kautta.

– Kukin voisi vielä kirjoittaa kultakirjaimin takaraivoonsa, että johtaminen on viestintää!, Sauri summaa.

meltwater_liveblog_img_0017

 

10 000 brändilähettilästä. Miten meistä tulee viestivä organisaatio, Miia Eloranta, ISS palvelut

– Miten meistä tulee paras palveluorganisaatio? No, on oltava paras viestintäorganisaatio ja se tapahtuu näin:
Sisäinen viestintä kuntoon samoin kuin viestintä organisaatiossa, sekä tietysti ulkoinen viestintä ja markkinointi reilaan.

Ulkoinen viestintä ja markkinointi on koko joukon tiimityötä, jossa työntekijälähettilyydellä on tärkeä rooli:

– Emme ole vielä riittävän hyviä tässä, tunnustaa Eloranta: – Ensiaskeleet on kuitenkin otettu ja tahto tuottaa ylpeänä jaettavaa sisältöä on kova!

meltwater_liveblog_panorama

 

Supersankari Miia Elorannan 5 viestintäorganisaation vinkkiä:

  1. Perustele viestinnän merkitys
  2. Laajenna osaamista ja verkostoidu
  3. Tunnista edelläkävijät
  4. Aloita projektilla
  5. Kokeile, mittaa ja muuta suuntaa tarvittaessa

 

Miten cool voi olla polttoainebisneksessä? Kaisa Lipponen, Neste

meltwater_liveblog_panorama_neste

Mennäänkö sisällöt ensin vai seuraajat ensin? Nesteellä on testattu molempia polkuja:

– Ensin testasimme ajattelumallia, jossa teemme riittävän hyvää digisisältöä someen, ja seuraajat sauraavat. Tämä tie on hidas. Markkinointitiimi teki toisin päin ja rakensi yhteisön ensin.

Jokainen hyväkin sisältö tarvitsee kuluttajan.

Kaisa Lipponen

Voivatko polttoainebisnes ja cool olla samassa lauseessa?

– Mielestäni some on vapauttanut tällaisten ennakkoluulojen kahleista. Kuka tahansa voi tuottaa kiinnostavaa ja coolia sisältöä. Yritys, joka näkyy positiivisella tavalla sosiaalisessa mediassa on kiinnostava yritys myös somen ulkopuolella.

Lopuksi Lipponen kehottaa katsomaan Prince EA:n videon:

– Se muuttaa sun elämän!

 

Työntekijälähettilyyden kolme kulmaa: mitä jokaisen markkinoijan tulisi ottaa huomioon? Tommi Partanen, Dingle

Ammattipuhuja Ali Jahangirllä on vaikeuksia saatella Tommi Partanen lavalle, sillä työntekijälähettilyyden tavaaminen tuottaa ongelmia. Partanen aloittaakin puheensa peräänkuuluttamalla sanahirviölle parempaa synonyymiä. Anyone?

Työntekijälähettilyys vaatii luottamusta ja sitoutumista, mutta toteutuessaan myös luo niitä. Viestin jakaminen somessa työntekijöiden kasvoilla lisää tavoittavuutta ja luo uusia yleisöjä, piirtää esiin yrityksen kasvoja ja lisää parhaimmillaan myyntiä.

 

meltwater_liveblog_panorama_tommi_2

 

Jakamisen pitää olla kuitenkin hyvin motivoitu, sillä työntekijöitä saattaa monesti arveluttaa työnantajan mainostaminen oman identiteetin voimin. Siksi viestin jakamisen ja näkyvyyden sääntöjä kannattaa vähentää ja rohkaisemista lisätä runsaasti!

Oivallinen esimerkki työntekijälähettilydestä alla: Työntekijä Partanen ei ainoastaan jaa työnantajansa sisältöä, vaan on valmis myös seisomaan sen takana niin, että uskaltaa kehottaa seuraajiaan hakemaan auki olevaa kollegan paikkaa. Työntekijälähettiläs Partanen haluaa, että ystävänsäkin pääsisivät Dinglelle töihin. (Toim. huom: Hakuaikaa on yhä jäljellä!)

 

 

Nyt kaikki äkkiä verkostoitumistauolle: täällä sisällä soi Nickelback!

Jussi Ylävaara

 

Pizzassa ja viestinnässä tärkeintä on sisältö, Antti Isokangas, viestintäjohtaja, Kotipizza

Antti Isokangas aloittaa kyseenalaistamalla omat sanansa: olisiko pizzassa ja viestinnässä tärkeintä sittenkin pohja?

...tai resepti:

Yrittäjästarat + menestyskonsepti + onnelliset asiakkaat = kivempaa syömistä

Suomen paras yritysblogi 2015 on kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervaisen Pizza guy -blogi. Tällainen rento nettitoiminta synnyttää ja tukee työntekijälähettilyyttä, muttei Kotipizzan somenäkyvyys roiku yksin Pizza Guyn varassa: Yrittäjät ovat omistautuneita ja aktiivisia ihan itsekin. Esimerkiksi Kotipizza Ylivieskan Facebook-kanavaa seuraa ilokseen!

meltwater_liveblog__z7a9615

 

Transmediatarina Docventures, Riku Rantala ja Tuomas Milonoff

– Kaikki rakastavat dokumentteja mutta kukaan ei katso niitä. Mitä tehdä?

Ihmisen keskittymiskyky on nykyisin niin hauras ja hajaantunut, että paras tapa saada ne someen ja nettisivuille levinneet huomion sirpaleet, on hajauttaa sisältö yhtälailla: mennä sinne, minne huomiokin menee. Kaikkiin niihin paikkoihin. Docventuresin digiläsnäolo hajautettiin somekanaviin, keskusteluihin, suoraan lähetykseen, suoraan radiolähetykseen, tallenteisiin ja keskusteluihin, ja kaikki tämä myös koottiin yhden osoitteen taakse portaaliin, jossa perinteisempikin mediankäyttäjä saattoi nauttia moninaisesta tarjonnasta.

Yksi tärkeimmistä menestystekijöistä oli yhteisö: Facebook-yhteisö, jota aktivoitiin viikottain vaihtuvalla tempauksella, mutta myös suoraa lähetystä saman tai eri telkkarin ääressä seuraavat lähi- ja etäjoukot, sekä isot dokkarinkatselukerhot ympäri maan.

Neljäs tuotantokausi on tulossa syksyllä 2016. Agendalla silloin mm. telkkarin tulevaisuus. Sarja avataan viime joulukuussa ensi-iltansa saaneella venäläisellä propagandaelokuvalla, jossa pääosaa näyttelee Putinin Vladimir.

 

meltwater_liveblog__mg_1776

 

Meltwater kiitti päivän puhujia samppanjapulloin. Omansa sai myös pulppuavankupliva Ali Jahangiri. Rohkaisemme itse kutakin nostamaan päivän päätteeksi ja kesäviikonlopun kunniaksi digitalistin maljan! Kiitos Meltwaterille ja kaikille etänä tai tykönä olleille!

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates