Digitalisaatio luo jatkuvasti uusia huimia mahdollisuuksia myös urheilu- ja tapahtumamarkkinointiin. Syvennyimme videoblogissamme aiheeseen tarkemmin Pohjosen Heikin kanssa ja listasimme mielestämme viisi mahdollisuutta, joista alan toimijoiden tulisi ottaa välittömästi koppia.

 

 

 

 

1. Sponsoroinnin digihyödyntäminen

Sponsorointikumppanuuksia voi tuoda digi- ja somekanavien myötä esiin aivan uudella tavalla. Lähtökohtana on nimenomaan yhteinen tekeminen ja molempia hyödyttävä markkinointikumppanuus brändien ja esimerkiksi urheilu- tai viihdetoimijoiden välillä. Yritysten viestit pitää saada fanit huomioiden mukaan luonnolliseen sisällöntuotantoon, jolloin ei tarvitse eritellä erikseen sponsorointisisältöä muusta sisällöstä. Forenom ja Jokerit ovat tuoneet luontevasti esiin yhteistyötään videolla, jossa yhdistyy yritysesittely ja samalla faneja kiinnostava uusi pelaaja. Musiikkipuolella uusin Mynthonin ja Telfon Brothersin yhteistyö vaikuttaa heti hyvin raikkaalta ja hauskalta. Vastikkeellisesta sponsoroinnista kiinnostuneiden kannattaa lukaista myös Emil Elon artikkeli Kauppalehdestä.

 

2. Pelaajalähettilyys

Olemme Dinglellä puhuneet paljon työntekijälähettilyydestä. Urheilun saralla nousee esiin pelaajalähettilyys, musiikin puolella voidaan puhua artistilähettilyydestä. Pelaajat ovat katsojia matseihin tuova kiinnostava oma mediansa, mutta silti monet seurat eivät hyödynnä ja valjasta digitekemisessään vielä tarpeeksi pelaajia ja heidän seuraajajoukkojaan. Pelaajienkin tulisi huomioida, että tuki seuran markkinointiin saattaa tarkoittaa jatkossa parempia sopimuksia. Liigalla onkin jo ollut somepelaajaprojekti ja esimerkiksi Teemu Ramstedt sekä Sim Liivik ovat ottaneet omilla tavoillaan somea hyvin haltuun. Pakottaminen ei pelaajalähettilyydessäkään toimi, mutta tekemisen tukeminen ja mahdollistaminen on tärkeä ponnahduslauta pelaajalle. Kontekstin arvoa ei voi postaamisissa vähätellä, Leicesterin Christian Fuchs nappasi parisataatuhatta uudelleentwiittausta videofiilistelyllään mestaruuden ratketessa.

3. Rikas data

Seurat ja tapahtumajärjestävät pystyvät keräämään hyvinkin paljon dataa faneistaan ja potentiaalisista tapahtumakävijöistä. Monet toimijat eivät välttämättä tunnista omiakaan kannattajia tai sidosryhmiä tarpeeksi hyvin puhumattakaan mahdollisista uusista tapahtumakävijöistä. Tapahtumakuluttajan ostoprosessin, verkkokäyttäytymisen ja median käytön tunnistaminen avaa runsaasti uusia mahdollisuuksia esimerkiksi lipunmyynnin ja mainonnan tueksi. Oman analytiikan ja kohderyhmien tunnistaminen auttaa myös kumppanuussisältöjen myynnissä, jossa suosittelemme näyttömäärien esittämistä postausmäärien sijaan. Rikkaasta datasta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti tutustua Allerin datan rikastamopalveluihin.

4. Tapahtuman elinkaari ja sisällöt

Ei ole helppoa kehittää esimerkiksi jääkiekon puolella jokaisesta 30 runkosarjan kotiottelusta eksklusiivisia tapahtumia isolla elinkaarella. Silti, tiisaus tulisi aloittaa hyvissä ajoin ja tapahtumia tulisi tuoda jatkuvasti esiin oivaltavilla sisällöillä sopivissa kanavissa. Pelkkä Facebook-tapahtuman luominen ja omien ystävien kutsuminen tapahtumaan ei nykypäivänä riitä tapahtuman somebuustiksi. Dynaaminen ottelumainonta sisällön tukena on kaiken a ja o. Esimerkiksi HJK on tuonut mielestäni viime vuosina hyvin esiin otteluitaan ajankohtaisilla video-, gif- ja kuvapostauksilla. Musiikin puolelta seurasin mielissäni Gasellit-bändin, lopulta loppuunmyydyn, Tavastian valloitusta tapahtumaa varten kehitetyillä hauskoilla osallistavilla sisällöillä ja omilla promokuvilla. Sisällöt saavat olla rohkeita ja jopa toisille seuroille kuittailu on urheilupuolella sallittua.  Livevideot ovat kuuma peruna tällä hetkellä, vaikka toistaiseksi vielä onkin näkynyt yllättävän vähän suoraan kentältä FB-yleisön eteen tentattavaksi astelevia pelaajia.

5.  Fanien aktivointi

Fanit ovat aina viihde- ja urheilumaailman keskiössä. Heidän aktivointinsa varsinkin ottelutapahtumien aikana on tietenkin somekentän tärkeimpiä tehtäviä. Sometiimin valjastus ja reagointikyky ovatkin tärkeitä elementtejä tapahtuman aikana. Seuroille ja tapahtumille sosiaalinen media luo ison mahdollisuuden huomioida fanien tekemää sisältöä, joka saattaakin tuoda roimasti lisäarvoa kannattajille. Reagointia voi toki viedä pidemmällekin eli ihan tapahtuma-aikaiseen palkitsemiseen. Suunnitelmallisuus kannattaa huomioida myös oman sisällöntuotannon tukena. Kannattaa miettiä mahdollisia skenaarioita otteluista sekä tehdä valmiita kuvia ja sapluunoita, joita oikealla hetkellä pystyy julkaisemaan helposti. Fakta on, että tapahtumien somessa on vain elettävä hetkessä, mutta suunnitelmallisuus auttaa tässä huomattavasti.

Digitalisaatio mahdollistaa monia uusia keinoja vuorovaikutukseen, joita freesi urheilu- ja tapahtumamarkkinointi vaatii. Näillä teeseillä kannattaa lähteä rakentamaan somepelikirjaa vuodelle 2016. Mielellämme saavumme kotikentällesi näiden asioiden tiimoilta, jälkipelit voidaan toki käydä myös Twitterin puolella:

Alla linkkejä muihin kirjoittamiimme aiheeseen liittyviin blogeihin:

http://dingle.fi/2016/05/23/urheilumarkkinointia-freesilla-otteella-urheilujohtamisen-tulevaisuus/

http://dingle.fi/2015/10/09/urheilumarkkinointia-freesilla-otteella-vinkkeja-dynaamiseen-ottelumainontaan/

http://dingle.fi/2015/03/26/rokkaako-tapahtumasi-myos-somessa-vinkkeja-tapahtumamarkkinointiin/

http://blog.dingle.fi/2015/10/19/urheilumarkkinointia-freesilla-otteella-sponsoroinnille-uutta-potkua

 

 

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates