Uuden passin hankkiminen tuli ajankohtaiseksi sukunimen vaihtumisen myötä. Edelliset passinhakukerrat olivat muistissa hankalana ruljanssina ja paperinpyörittelynä. Kävin tuumasta toimeen tietäen mitä on luvassa.

Tällä kertaa kokemus poliisin kanssa asioinnista oli kuitenkin toisenlainen:

– ajanvaraus onnistui nopeasti netistä
– hakemuksen pystyi täyttämään verkossa etukäteen
– paikalle piti mennä vain antamaan allekirjoitusnäyte ja sormenjälki (tähän meni aikaa noin viisi minuuttia)
– passi tuli lähimpään R-Kioskiin alle viikossa tilauksesta, mistä tuli ilmoitus tekstiviestillä

Kerrassaan vaivatonta, joutuisaa ja mukavaa. Tämän on moni muukin huomannut.

 

Screen Shot 2016-06-22 at 00.43.58

 

Screen Shot 2016-06-22 at 00.49.03

 

Aiemmat passinhakureissuni eivät ole olleet aivan yhtä miellyttäviä. Ne ovat sisältäneet jonotusta, odottelua ja lomakkeiden täyttelyä. Selvästikin passinhakijoita on alettu ajatella nyt enemmän asiakkaina kuin pelkkinä kansalaisina.

Julkishallinnon asiakkaana kaikkien on pakko olla, joten on hienoa huomata, että taatusta asiakaskannasta huolimatta saumattomaan ja toimivaan palveluprosessiin on panostettu ihan oikeasti.

 

Screen Shot 2016-06-22 at 00.48.15

 

Poliisi ei varsinaisesti voi luoda kilpailuetua asiakaskokemuksella, mutta suurin osa organisaatioista voi. Pidä siis huoli, että yrityksesi on kartalla siitä, miltä palvelusi, tuotteesi ja brändisi tuntuvat asiakkaastasi kokonaisuutena. Millainen on yrityksesi tuottama asiakaskokemus, jonka nämä kaikki yhdessä muodostavat?

Kokemus vaikuttaa suoraan asiakkaan lojaalisuuteen ja suositteluun, eli siihen pysyykö hän ylipäätään asiakkaana. Se myös rakentuu pitkällä aikavälillä, eli siihen vaikuttavat aivan kaikki brändin ja asiakkaan välillä tapahtuvat kohtaamiset. Hyppää siis kaikessa palveluiden, tuotteiden ja prosessien suunnittelussa asiakkaan saappaisiin ja pyri ylittämään asiakkaan odotukset jokaisella kohtaamiskerralla.

Subscribe to Email Updates