Ranskan EM-kisoissa eletään jännittäviä vaiheita ja Islannin huuma on viimeistään saanut monet suomalaiset jalkapallon ääreen. Onkin mielenkiintoista katsastaa kisoista nousseita someilmiöitä. Sivuutetaan nyt kuitenkin Joachim Löwin rapsuttelut ja keskitytään kisojen aikaisiin brändisisältöihin. Toivosen Akin sanoin sisällöissähän “Konteksti on kuningas”. Viime MM-kisoissa nähtiin muutama huikea brändisuoritus kuten Snickersin reagointi Luis Suarezin puremisepisodissa.

Kuvankaappaus 2016-6-30 kello 0.38.17

Vastaavat sisällöt vaativat rohkeutta ja erityisesti sometiimin reagointikykyä sekä suunnitelmallisuutta. Mahdollisia brändiin linkittyviä isoja puheenaiheita kannattaa miettiä jatkuvasti. Tietenkin on tärkeää myös tiedostaa tapahtumien kohderyhmät, ja sopiiko brändin viestit ylipäätänsä esimerkiksi jalkapallokontekstiin.

Mitä EM-kisoihin liittyviä oivalluksia sitten löytyy globaalisti ja suomalaisten brändien sisällöistä? Kisoissa Ruotsi floppasi, mutta brändipuolella Volvon ja Zlatanin yhteistyövideo on kerännyt Facebookissa jo yli 8 miljoonaa katselukertaa ja jakomäärä hipoo jo sataatuhatta. Videossa Zlatanin uran viimeisestä ottelusta Ruotsin paidassa ollaan otettu tarinan muodossa hyvin paljon irti. Volvo ja Zlatan ovat ennenkin repäisseet yhteisvideoilla, mutta nyt ajoitus ja tarina ovat erityisen upeita.

[embed]https://youtu.be/5SRQUxdNppg[/embed]

Carlsberg tunnetaan myös suurena jalkapallon ystävänä. Olutbrändi onkin toiminut kisojen sponsorina jo kahdeksan vuotta. Sisällöissä Carlsberg luottaa myös videon voimaan, päävideosta ollaan editoitu sopivia lyhyempiä videoita esimerkiksi Facebook-sisältöihin. Videolla vanha kunnon ennustava mustekala on muuten liputtamassa jo Islannin voittoa Ranskasta. Moni ei uskonut joukkueiden kohtaavan kisoissa, mutta saas nähdä käykö ennustus puolivälierissä toteen? Carlsbergin videolta voi myös bongata yhden jalkapallosuuruuden kuten monista muistakin EURO2016-kontekstiin liittyvistä isomman luokan toteutuksista.

[embed]https://youtu.be/3XlD8lqFH98[/embed]

Suomi loistaa kisoissa poissaolollaan, mutta se ei estä brändejä käyttämästä EM-kisoja sisällöissään. Ennustuksiin luonteva jatkumo on Rautian videosarja, jossa puunhakkuun kautta ollaan sisällöissä ennustettu vahvasti brändiin liittyen ottelutuloksia. Sportacam taasen käytti kisoja edukseen työnhaussaan, johon varmasti rupesi satelemaan rekryhakemuksia yrityksen ilmoittaessa haastattelutilaisuuden tapahtuvan EM-kisojen finaalin puoliajalla. Vattenfall sen sijaan tuo esiin tuoreessa sisältökilpailussaan TV-kampanjastakin tutun eeppisen kisamukin tulevaisuudesta. Tähän haluan itsekin uskoa vankasti.

vattenfall_kisamuki_2-1.png

Muita isoja mainosvideoita kisojen ympärillä on ollut mm. Turkish Airlinesilla, Hyundailla, Liptonilla, Lufthansalla, Kialla ja luonnollisesti urheilubrändeillä kuten Pumalla ja Adidaksella. Näitä videoita pääsee katsomaan kootusti esimerkiksi tästä blogista. Muutamia hyviä kuittailuitakin ollaan nähty brändeiltä. Kovaa reagointia osoitti esimerkiksi tämän navigointituotteen esilletuonti Eurotronics Italialta heti voitetun Espanja ottelun jälkeen.

Kuvankaappaus 2016-6-30 kello 0.48.22

Ja ihan hyvin oltu hereillä Suomessakin.

Kuvankaappaus 2016-6-30 kello 12.59.58

Itse lähden vielä tällä viikolla Berliinin katsomaan Saksan edesottamuksia kisoissa. Twitteristä voit seurata, miten Berliini reagoi Saksan mahdolliseen menestykseen. Kerro myös, mikä on mielestäsi paras brändiosuma fudiskarkeloissa.

Ps. Ja jos Will Grigg ei vielä sano sinulle mitään niin suosittelen ihmeessä tutustumaan kyseiseen someilmiöön. Yksi fanin lataama Tubevideo sai P-Irlannin fanit sekoamaan fanaattisten laulujen muodossa pelaajasta, joka ei pelannut kisoissa minuuttiakaan.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates