Markkinoinnilla ja HR-yksiköllä on monia yhteisiä intressejä. Erityisesti rekrytoinnin ja työnantajabrändin parissa työskentelevän HR-osaajan on hallittava yhä paremmin markkinoinnillisia keinoja työssään, jotta viesteistä saadaan kiinnostavia ja ne saadaan toimitettua halutuille henkilöille. Yhä useammassa henkilöstöhallinnon työpaikkailmoituksessa painotetaan sisällöntuotannon ja sosiaalisen median osaamista tärkeinä osina HR-työtä. Kirjoitin aiemmin modernista rekrytoinnista ja tekstin case-esimerkeistä huomaa, kuinka tuoreet markkinoinnilliset keinot rekrytoinnissa välittävät työpaikasta vahvoja positiivisia mielikuvia.

 

Yksi henkilöstöyksikön tärkeimmistä tehtävistä on pitää huoli siitä, että yrityksellä on parhaat mahdolliset henkilöstöresurssit käytössään. Se tarkoittaa sitä, että onnistutaan pitämään oikeat ihmiset talossa sekä sitä, että saadaan hakijamarkkinoilta parhaiten juuri omaan yritykseen sopivat kandidaatit kiinnostumaan itsestä työnantajana ja saadaan parhaat talentit sen myötä sisään. Monessa yrityksessä on hyvä meininki ja mainio yrityskulttuuri, mutta moni ulkopuolinen ei tiedä asiasta mitään. Viesti täytyy saada myös organisaation ulkopuolelle, jotta sopivat hakijakandidaatit löytyvät ja kiinnostuvat yrityksestä.

 

Yritys, joka on kiinnostunut kehittämään työnantajabrändiään miettii aktiivisesti myös, miten se näkyy tavoittelemilleen työnhakijoille silloinkin, kun hakuja ei ole aktiivisesti auki. Näin rakennetaan pitkäjänteisesti työnantajabrändiä. Huolella mietitty rekrytointimarkkinointi on hyvä alku, mutta se kaipaa tueksi muitakin sisältöjä. Esimerkiksi organisaation kulttuuria esiintuovat blogitekstit (kuten meiltä Nooran blogi, yrityksen tapahtumista tuotetut sekä työntekijöiden omat sisällöt ovat helppoja ja hyviä tapoja saada yrityskulttuuri näkymään myös ulospäin.

Jos haluat saada parempia tuloksia HR-markkinoinnin saralla, tarkista, että ainakin nämä asiat on huomioitu:

  1. Mieti, mitä kohderyhmiä tavoittelet (ja päätä kanavat sen mukaan)
  2. Minkälaisilla sisällöillä herätät kohderyhmän mielenkiinnon?
  3. Mainonta ja oikea kohdentaminen varmistaa myös HR-markkinoinnin tehokkuuden!
  4. Miten aktivoit ihmiset, joilla herää mielenkiinto yritykseesi?

 

IT-alalla on monia mainioita esimerkkejä yrityksistä, jotka tekevät hienoa työnantajabrändäystä ja tuottavat jatkuvasti erilaisia sisältöjä aiheen ympärille. Vincit Oy on valittu jälleen tänä vuonna omassa sarjassaan sekä Suomen että nyt myös koko Euroopan parhaaksi työnantajaksi Great Place to Work -instituutin vuosittaisessa tutkimuksessa. Alalla on tiukka kilpailu kovimmista työntekijöistä joten HR-markkinoinnin vaikuttavuuteen on täytynyt herätä hyvissä ajoin ja Vincit tekee hienoa työtä tällä saralla. Sen hyvä työnantajakuva on aitoa ja yritys pitää huolen myös siitä, ettei asia jää salaisuudeksi. Työntekijät on osallistettu mukaan HR-markkinointiin, mikä tekee siitä vielä rutkasti uskottavampaa.

 

Vincitillä osataan myös tehdä tavallisistakin toimenpiteistä kiinnostavia ja hyviä sisältöjä pienellä twistillä:

 

En usko, että yhdelläkään yrityksellä on varaa sanoa ettei työnantajakuvalla ole väliä. Onhan siis teilläkin aktiivinen HR-yksikkö, joka omalla esimerkillään innostaa koko henkilöstöä tuottamaan ja jakamaan yrityksenne työnantajabrändiä tukevia sisältöjä ja viestejä?

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates