Instagram uudistuu kovaa vauhtia syksyn mittaan. Ensin Suomeen vyöryi Snapchatin käyttöjärjestelmää jäljittelevä Instagram Stories -ominaisuus, joka on ehtinyt tuoda lisää maustetta ainakin omaan hiipuneeseen Instakäytökseeni. Ennen kuin keskustelu toiminnallisuuden plagioinnista ehti hiipua, Zuckerberg kumppaneineen lanseerasi läjän liiketoimintaa tukevia työkaluja. Ja tämä vei Instagramin uudelle tasolle ainakin markkinoijan näkökulmasta.

Instagram for Business

Instagram for Business -profiili mahdollistaa online-markkinoinnin perusmittareiden seuraamisen, seuraajien tietojen tarkastelun, yhteystietojen kätevän jakamisen sekä julkaisujen mainonnan suoraan applikaatiossa. Tarkemmin listattuna:

1. Tavoittavuus / Unique reach
2. Näyttökerrat / Total impressions
3. Linkin klikkaukset profiilissa / Link clicks on bio
4. Seuraajien demografisten tietojen tarkastelu ja päivittäinen aktiivisuus
5. Ota yhteyttä -toimintakehoite (reittiohjeet, soita ja sähköposti)
6. Markkinoi julkaisua -toiminto / Boost post

Lisää ominaisuuksia on varmasti tulossa, mutta edellä mainittujen perusmittarien ja toimintojen avulla on hyvä seurata Instaviestinnän tehoa ja ohjata tekemistä yhä parempaan suuntaan. Mittarit toisin värähtävät vasta siitä hetkestä lähtien, kun muutos profiiliin on tehty. Kannattaa siis olla vikkelä ja hoitaa homma pois alta vaikka heti. Siinä ei mene kauan.

Brändiprofiilin muuttaminen mitattavaksi tapahtuu kätevästi mobiililaitteella profiilin asetuksista. Ensin profiili yhdistetään brändin Facebook-sivuun, jonka ylläpitäjänä käyttäjän tulee olla. Seuraavaksi yhteystiedot vahvistetaan ja näin kaikki alkaakin olla valmista. Kattavimmat ohjeet löytynee kuitenkin Instagramin viralliselta sivulta.

Näillä voimaliikkeillä Instagram vahvistaa selkeästi asemaansa relevanttina ja mitattavana markkinointikanavana emoyhtiö Facebookin viitoittamalla tiellä. Suosittelisin kuitenkin pitämään mielessä kanavan perusluonteen: Visuaalisuus edellä. Instagram-yhteisö odottaa näkevänsä visuaalisesti miellyttäviä, hauskoja tai vaikuttavia julkaisuja. Mutta älkää luottako minun sanaani. Luottakaa dataan. Sitä on nyt saatavilla.

Visa Vartiainen
Digital Media Planner

Subscribe to Email Updates