Englannissa Sky Sports lähettää koko päivän ajan studiota, jossa spekuloidaan viimeisen päivän pelaajasiirtoja Englannin futiksen Valioliigassa. Futiksen siirtoikkuna sulkeutui viime keskiviikkona, ja mediamyllytys oli taas huipussaan. Voisi kuvitella, että Sky jopa saattaa kulissien takana kannustaa seuroja jättämään siirron virallistamisen viimeiseen päivään, jolloin saadaan lisättyä draamaa ja jännitystä! Joka tapauksessa siirrot ovat huolella valmisteltuja, ja julkistamistapaan kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota.

Varttia ennen ikkunan sulkeutumista Tottenhamin uusi hankinta Moussa Sissoko twiittasi itse olevansa seuran uusi hankinta. Julkistus sai Twitterissä n. 4000 jakoa neljässä minuutissa.
Tällöin Tottenhamin virallinen tili ei ollut vielä reagoinut asiaan, ja Sky poimikin vahvistuksen siirrolle suoraan Sissokon twiitistä.

Aamulla katsoin tilanteen uudelleen, jolloin Tottenhamin virallinen markkinointikoneisto oli astunut kuvaan. Tottenham luukutti eetteriin virallisen signaus-kuvan ja hashtagin siirtokeskustelulle #sissokosigns sekä julkisti myös kilpailun, jossa oli mahdollisuus voittaa Sissokon nimmaroitu pelipaita seuraamalla Tottenhamin twitter-tiliä.

Kesän isoin futissiirto oli markkinoinnin ja sponsoroinnin näkökulmasta todella huolella valmisteltu. Paul Pogban siirto Juventuksesta ManU:un oli kaikkien aikojen kallein (siirtosumma n.100 milj. puntaa) ja myös markkinoinnin näkökulmasta ennennäkemätön.

Urheilumarkkinoinnin tohtori Arto Kuuluvainen valotti siirron taustoja Urheilumanageroinnin kurssilla Vierumäellä:

- Sponsorit otettiin mukaan markkinoinnin suunnitteluun hyvissä ajoin. Näin ne pääsivät osaksi hetkeä, joka on kannattajille todella merkityksellinen.
- Pogba kävi parturissa ottamassa tukkaansa ManU:n värit ja tiisasi tulevaa siirtoa Instagram-kuvalla.
- ManU:n sponsori Chevrolet seurasi somessa Pogbaa jo ennen siirtoa herättäen mediaspekulaatiot. Ja luonnollisesti Pogba ajeli harjoituskeskukseen näyttävästi Chevroletin autolla.
- Adidas taas tuotti rap-artisti Stormzyn ja Pogban yhteisen biisin, jonka se "vahingossa" julkisti jo ennen siirtoa.
- Näillä toimenpiteillä julkistuksen elinkaarta pidennettiin, ja siirrosta puhuttiin jopa viikkoja.
- Virallisesti siirto julkistettiin taktisesti keskiyöllä Englannin aikaa, jolloin siirtouutinen palveli sekä Aasian mediaa (aamu-uutiset) että Pohjois-Amerikkaa (iltauutiset).
- Kaikki siirtoa koskeva keskustelu valjastettiin hashtagin #pogback ympärille (Pogba on aiemmin urallaan pelannut ManU:ssa).
- Tuloksena Pogba sai viikossa yli 900 000 some-seuraajaa lisää, ja siirto sai 153 000 mainintaa sosiaalisen median keskusteluissa.

Manchester United ei pelaa tällä kaudella arvostettua Mestarien liigaa, joten onko sattumaa, että he ovat värvänneet juuri nyt kolme todella vahvaa persoonaa ja brändiä joukkueeseen? Jose Mourinho valmentaa ja pitää mediaa näpeissään provosoivilla kommenteilla, Zlatan Ibrahimovic tekee maaleja liukuhihnalta ja on ehkäpä futismaailman isoin pelaajabrändi, kun taas Paul Pogba rakentaa peliä keskikentältä ja siinä sivussa kosiskelee nuoria joukkueen faneiksi rap-biisillään. Pogban siirtosummaa ei voi perustella täysin pelillisillä ansioilla, mutta kaupallinen pelaajabrändi auttaa ymmärtämään järjetöntä siirtosummaa. Urheilijan oma persoona ja kiinnostavuus pelikentän ulkopuolella alkaa olla sponsoreille ja seuroille yhä tärkeämpi arvo. Adidaksen Stormzy/Pogba -yhteistyö takaa sen, että seuran kiinnostavuus nousee nuoressa kohderyhmässä. Stormzy on iso vaikuttaja nuorille, mutta hänen faninsa eivät lähtökohtaisesti ole vielä futisfaneja, joten tässä pyritään laajentamaan kohderyhmän viitekehystä tulevaisuudessa.

Voi vain arvailla, kuinka suuri rooli sponsorikuvioilla on näissä ManU:n hankinnoissa ollut. Adidaksella ja ManU:lla on maailman rahakkaimpiin kuuluva yhteistyösopimus, jonka näkyvyys Adidaksen kannalta romahtaa kun Mestarien liigan tv-näkyvyysluvut poistetaan laskuista. Tämän johdosta nämä hankinnat voidaankin varmasti nähdä myös sponsorien tyytyväisyyden varmistajana. Manu:sta puhutaan taas paljon, ja posiiviseen sävyyn, vaikka pelillisesti viime kausi oli Valioliigassa iso pettymys.

Jokainen iso pelaajasiirto on nykyään potentiaalinen vaikuttava markkinointikampanja.
Muutkin firmat kuin urheiluseurat voisivat ehkä hyödyntää “työntekijäsiirtoja” vahvemmin. Usein tyydytään tiedotteeseen, joka julkaistaan muutama viikko uuden työntekijän tulon jälkeen.
Mitä jos otettaisiin uudesta osaajasta kaikki irti, ja tehtäisiin etupainotteisesti videohaastatteluja ym. kiintoisia esittelyitä uudesta työntekijästä: #pekkadinglelle?

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates