Brändi on tarina, mielikuva, lupaus. Se rakentuu vuorovaikutuksessa ympäristön ja yksilöiden kanssa. Monen yrityksen tekemisen ytimessä on huolehtia brändistä, yrityksen ja sen tuotemerkkien imagosta ja maineesta, mutta miten on työnantajabrändin laita?

Työnantajabrändi on yrityksen liiketoiminnan elintärkeä ainesosa, silti siihen kiinnitetään monissa yrityksissä luvattoman vähän huomiota. Kilpailu parhaista työntekijöistä käy kuumana, ja jokaisen yrityksen pitäisi huolehtia, että imago työnantajana ja kuva organisaatiokulttuurista näkyy oikealla tavalla ulospäin.

Yritykseesi halutaan saada osaavimpia ja motivoituneimpia työntekijöitä, eikö vain? Ihmisiä, jotka sopivat yrityksen kulttuuriin kuin nakutettu, kokevat yrityksesi arvot omikseen, sopeutuvat sen toimintatapoihin kivuttomasti ja vievät liiketoimintaa tarkasti kohti asetettuja tavoitteita. Entä miten organisaatiossasi on varmistettu, että nämä huipputyypit tuntevat vetoa yritykseesi ja näkevät sen ylivoimaisena työnantajana kilpailijoihin nähden? Työnantajanbrändin rakentamisen ja kirkastamisen tavoite onkin juuri herättää kiinnostus niiden nykyisten ja tulevien työntekijöiden silmissä, jotka sopivat yritykseen parhaiten ja tuottavat sille eniten lisäarvoa.

Pieleen mennyt rekrytointi voi aiheuttaa päänvaivaa yritykselle, mutta myös harmillisen kokemuksen työntekijälle, joka on saanut virheellisen kuvan siitä, millainen organisaatiokulttuuri toimintatapoineen on työpaikalla vastassa. Tärkeää siis on, että työnantajabrändi on aito ja sen antama lupaus tulee täytettyä. Uutta teknistä osaamista haalivan vanhakantaisen ja jäyhän virastotalon ei kannata viestiä, että sen rennosta ja avoimesta työyhteisöstä löytyy unelmapesti luovalle IT-gurulle, jos asia ei ihan oikeasti ole näin.

Työnantajabrändissä yhdistyy sekä ulkoinen että sisäinen viestintä. Se on jatkuvaa tekemistä ja rakentamista yhteispelissä kaiken muun yrityksen tekemisen kanssa.

Case General Electrics: What’s the matter with Owen?

General Electrics on aiemmin nähty perinteisenä teollisuusyrityksenä, mutta ajat ja koneet muuttuvat, ja nykypäivänä GE on samalla viivalla teknologia-alan yritysten kanssa kilpailemassa samoista IT-alan osaajista. Miten yli satavuotias teollisuusjätti voisi napata itselleen parhaat teknologiaheput, kun Googlen ja Applen tyyliset trendikkäät suuryritykset ja houkuttelevat startupit vetävät niitä vääjäämättä puoleensa? Ratkaisuna kimuranttiin tilanteeseen GE lähti viime vuonna toteuttamaan videokampanjaa kirkastaakseen työnantajabrändiään erityisesti milleniaalien silmissä.

Videoilla GE:lta ohjelmistokehittäjän paikan saanut Owen koittaa vakuuttaa ystäviään ja perhettään saaneensa erinomaisen työpaikan jännittävästä teknologia-alan yrityksestä – GE:lta. Läheisten reaktio tähän onnenpotkuun on kuitenkin vähintäänkin lattea.

Kampanja toimi erinomaisesti. Sen myötä sekä saatujen työhakemusten määrä, että liikenne GE:n urasivuille lähtivät huimaan nousuun. Sillä siis saatiin herätettyä IT-nikkareiden huomio ja lisäksi vietyä maailmalle ilosanomaa siitä, että GE:ssä ei olla jääty digiajasta jälkeen.

Mutta kuten sanottu, yksi kampanja ei tee työnantajabrändiä. Sen rakentaminen vaatii pitkäjänteistä ja suunnitelmallista tekemistä, sekä kirkkaan näkemyksen siitä, millaisia huipputyöntekijöitä taloon tarvitaan, jotta saavutetaan liiketoiminnalliset tavoitteet. GE:n kohdalla työantajamielikuvaa rakentavat sisällöt jäivätkin pysyväksi osaksi viestintää, joka osaltaan rakentaa myös koko yrityksen brändiä.

Miten sinun organisaatiosi erottuu kilpailijoista ylivoimaisena työnantajana, sekä tuleville että nykyisille työntekijöille, ja mikä tärkeintä: millä tavoin se viestii siitä sekä organisaation sisällä että ulospäin?

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates