Kun syyskelit ovat vieneet kesämuistot jo kauas pois mielestä ja Slush-hype on alkanut olla taas hyvässä vauhdissa, on hyvä hetki nostaa mieleen kesän tapahtumien antia ja luoda niiden pohjalta odotukset tämän vuoden Slushin uudelle aluevaltaukselle, Slush Musicille! 

Kesän tapahtumilla tarkoitan tässä erityisesti festivaali-genreä. Osallistuin tänä kesänä kahdelle Suomen suurimpiin kuuluvalle festarille, Turun Ruisrockiin ja Helsingin Flow Festivaliin. Viimeisten vuosien aikana kesäiset festariviikonloput ovat olleet niin minulla kuin monella muullakin kesän odotetuimpia päiviä ja reissuja on suunniteltu huolella. Tänä vuonna päätin tarkkailla meininkiä myös työni puolesta.

 

flow_maija_astikainen
Kuva: Flow Festival / Maija Astikainen

 

Kiinnostavaa twistiä tähän aiheeseen tarjoaa se, että Slush on päättänyt tänä vuonna panostaa teknologian ja musiikin kohtaamiseen innovaatioiden ja kasvun kiihdyttämiseksi. “Slushin pikkusisko keskittyy kehittämään pohjoismaisen musiikkialan kasvutarinoita”, kuten Markkinointi&Mainonta kertoi muutama päivä sitten tiedotteessaan Slush Musicista. 

Brändit ja tapahtumat digitalisoituvat kovaa vauhtia ja mahdollisuuksia kehitykseen olisi lähivuosina valtavasti. Kesän festareilla huomio kiinnittyi lähinnä siihen, miten festivaalijärjestäjät ja yhteistyökumppanit hyödyntävät digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa esimerkiksi näkyvyyden sekä osallistamisen saralla ja näissä aiheissa ollaankin tultu isoin harppauksin tähän päivään.

Puhelin pysyi tiukasti mukana Ruississa ja Flowssa  

Digitaalinen kokemukseni vieraana alkoi molempien tapahtumien kohdalla mobiiliapplikaation lataamisesta. Tarkempi tarkastelu osoitti, että nämä ovat olleet aiempinakin vuosina saatavilla, mutta tieto mobiilisovellusten olemassaolosta ei ollut aiemmin saavuttanut minua. Appi oli kuitenkin ilahduttava lisä moneen pulmaan. Käden ulottuvilla oli jatkuvasti ohjelma-aikataulu, kartta, listaus ruoka- ja juomapaikoista sekä muuta hyödyllistä tietoa. Lisäksi sovellus lähettää suosikeiksi merkityistä keikoista noin varttia ennen aloitusta muistutuksen. Näin ainakin piti olla, toisesta sovelluksesta en itse onnistunut saamaan ilmoituksia toimimaan. 

 

flowfestival
Kuva: Flow Festival / Samuli Pentti

Festivaalit sekä yhteistyökumppanit ovat panostaneet selvästi paljon visuaaliseen puoleen ja kuvauspaikkoihin tapahtuma-alueilla, mikä mahdollistaa kivojen festari-selfieiden ottamisen. Jes! Lähes jokaisen kumppanin pisteellä oli jokin someaktivointikampanja tai konsepti, mikä jalkauttaa tapahtuman mukavasti sekä vieraiden että brändien kanaviin. Esimerkkinä näistä Pauligilla oli Ruisrockissa jaossa nimikoitavia kahvimukeja #munjuhla -tekstillä siivitettynä ja Flowssa puolestaan mieleen jäi Vaasanin 90-luvun teemainen piste täynnä hauskaa kuvausrekvisiittaa. Paikalla oli myös kuvausapua sekä ohjeet kuvakisaan osallistumiseen. Melkoisen helppo tapa brändille päästä kuluttajien julkisen huomionosoituksen kohteeksi!

 

vaasan_flowfestival
Kuva: Flow Festival / Annikki Valomieli

 

Kaikkien mobiiliaktiviteettien myötä festareiden vakio-ongelma on ollutkin pitkään puhelimen akun kesto. Suurimman ilonaiheen toi festarialueille tuodut puhelinten latauspisteet sekä Ruisrockissa että Flowssa. Flowsta onnistuin paikantamaan vain yhteistyökumppanin organisoiman pisteen, mutta Ruisrock oli panostanut itse isoihin latauspistekatoksiin.

Odotukset korkealle

Musiikin, tapahtumien ja teknologian yhdistyminen tulee tuomaan mukanaan huikeita uusia mahdollisuuksia ja kokemuksia. Kävijät pystyvät kokemaan tapahtumat digitaalisten kanavien kautta yhä vuorovaikutuksellisemmin ja tämä on varmasti vain yksi puoli tulevia teknologisia innovaatioita. 

Suomen kesän festivaalit jättivät käteen ihan hyvän fiiliksen ja tapahtumien digitaalisuuden hyödyntäminen oli aika odotetulla tasolla. Jään kuitenkin mielenkiinnolla odottamaan, että Slush Music tarjoaisi jotakin aivan uutta ja odottamatonta. Väitän, että lähitulevaisuudessa mennään vielä kovaa vauhtia eteenpäin ja toivottavasti jo ensi kesän festareilla nähdään jotakin jännittävää ja räväyttävää!

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates