Brändien ja bändien yhteistyö ei ole mikään uusi juttu. Onhan länsinaapurissa Roxetten kasetit löytyneet jo vuosikymmeniä sitten uusien Volvojen kasettipesistä. Mutta nykyään monista artisteista on tullut somejulkimoita ja omia medioitaan, ja tämä suosio sekä tavoittavuus kannattaa jo yritystenkin noteerata. 

Suomen musiikkialan ammattilaiset ja sidosryhmätoimijat kokoontuvat taas tällä viikolla Tampereella “Musiikki & Media” –seminaariin. Harmittavasti artistien yritysyhteistyökuviot eivät ole kovin isossa roolissa muuten monipuolisessa seminaariohjelmassa.

Itse näen brändin ja bändin yhteistyössä oivan mahdollisuuden uusiin ansaintamalleihin niin artisteille kuin levy-yhtiöillekin. Myös yrityksille kyseessä on oiva mahdollisuus vahvistaa brändisisältöjään ja tavoittaa kohderyhmiään artistien avulla. Bloggarit ovat jo jonkin aikaa yritysyhteistyökuvioillaan auranneet tietä mm. artisteille, urheilijoille ja muille mielipidevaikuttajille. Tärkeää on toki löytää oikeanlainen mätsi, jolloin sisällöntuotanto ja yhteistyö on luontevaa. Seuraavassa käyn läpi kolme erilaista yrityskeissiä homman hienosti haltuun ottaneen räp-yhtye Teflon Brothersin kautta.

1. Mynthon Brothers 

Mynthonin ja Teflonien yhteistyössä on ollut viileä meininki ja humoristinen sisältö on ollut todella suosittua niin brändin kuin bändin fanien keskuudessa. Satojatuhansia katselukertoja kerännyt yhteistyövideo onkin hauskinta sisältömarkkinointia, mitä tässä genressä on hetkeen koettu. Mukaan on saatu myös brändin edustaja ja videon lisäksi yhteistyötä on ollut havaittavissa yleisökisoissa, musavideoissa ja festareilla. Itsekin nostin esiin kyseisen kumppanuuden Dinglen sponsorointiaamussa ja Teflon lisäsi Instagramiin kuvan sen tiimoilta. Tämä ja bändin väliaikainen nimenvaihto kertovat siitä, että yhtye itsekin on innoissaan yhteistyöstä ja valmis laittamaan itseään likoon jopa enemmän kuin soppareissa vaadittaisiin.

https://www.youtube.com/watch?v=lYcJHJBmOdc

2. Teflon & Ferratum #Luottokuski

Paljon videotuotantoa on sisältänyt myös rahoitusyhtiö Ferratumin ja Teflareiden yhteistyö. Ferratum onkin tarjonnut Teflon Brothersin kanssa ilmaisia taksikyytejä eri kaupungeissa. Kotimaiset artistit reissaavat paljon ympäri Suomea, joten matkailuaiheiset-kampanjat ovat luontevia yhteistöitä. Kampanjaan on lanseerattu #luottokuski-hashtag ja sitä on jaettu runsaasti niin bändin kuin brändinkin someissa. Bändi on myös rundannut keikkamatkojaan brändätyssä #luottokuski-autossaan.

https://www.youtube.com/watch?v=FGdo3DykwYk

3. Rio Ohoi 

Enää ei biisiyhteistöidenkään tarvitse olla myötähäpeää herättävää ja poiketa artistien musiikkilinjasta. Niitä voi kohdella myös tavallisina julkaisuina. Olympiajoukkueen kanssa Rioon tehdyssä kisabiisissä onkin otettu hienosti huomioon ja mukaan niin suomalaisurheilijat kuin myös kisasponsori McDonalds. Ei ihme, että striimejä Spotifyssa on miljoonia kuten muissakin Teflon-kappaleissa. Jatkossa useat brändit saattavat lähteä tekemään omiin kampanjoihin liittyviä kappaleita. Olympiajoukkueen liiketoimintapäällikkö Ville Köngäksen mukaan kappaleella saatiin luotua vahvaa ja yhtenäistä “me”-henkeä.

https://www.youtube.com/watch?v=ujXSYmpslfo&list=PL2W-v21gMhBgpWvry31EMYA1ROMMdPeJC

Artistien yritysyhteistyössä tavoitteena on sisältö, josta hyötyvät artistit, yritysbrändit sekä fanit. Faneille sisältöä viime kädessä kuitenkin tehdään. Brändilähettilään suulla näitä faneja on helpompi tavoittaa, mutta sen tulee tapahtua artistille sopivalla tavalla. Artistit ovat alkaneet suhtautua brändiyhteistyöhön entistä suvaitsevammin. On tärkeää, että persoonalliset artistit osaavat viestiä kiinnostuksen kohteitaan myös yrityksille. Esimerkiksi Sannin yhteistyö hiusbrändin kanssa ei tarkoita välttämättä minkäänlaisia muutoksia hänen Instagram-kuviinsa. Brändi istuu luontevasti mukaan jo toimivaan konseptiin. Sielua ei tarvitse myydä.

Niin ja se “Musiikki & Media” –seminaari. Siellä meiltä mukana on Pohjosen Heikki ja mä, ja mielellään keskustellaan myös brändiyhteistyön mahdollisuuksista.

Keskustelu raikukoon myös Twitterissä!  

Lisää luettavaa kaipaaville vielä muutama muukin musabisnekseen liittyvä blogini tähän samaan syssyyn:

http://dingle.fi/2016/01/22/musiikkibisnesta-freesilla-otteella-artistien-heittaytyminen-digimahdollisuuksiin/
http://wau.fi/artikkelit/sytyttaako-digitalisaation-mahdollistama-vuorovaikutus-musiikkibisneksen

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates