Panu Laaksonen kirjoitti Marmain blogissaan Kolme kaveria -jäätelön menestyksestä otsikolla ”Jäätelökaverit brändien kärkikastiin ilman markkinointia”. Laaksonen nostaa esiin tärkeän pointin: markkinointiin satsaamalla saisimme Suomessa enemmän irti erinomaisista tuotteistamme. Itse argumentaatiossa tapahtuu kuitenkin jotain, johon en voi olla puuttumatta. Termejä markkinointi ja mainonta käytetään nimittäin iloisesti sekaisin. Ilmiöön törmää niin usein alan keskusteluissa, että on pakko viskata kissa pöydälle.

Saattaa hyvinkin olla, että Kolme kaveria -brändin myynnin edistämiseen ei ole käytetty senttiäkään mainosrahaa saati tehty mainostuotantoa. On kuitenkin huikeaa liioittelua sanoa, ettei brändiä olisi markkinoitu. Porterin neljää P:tä on tapana heitellä ilmaan tässä kohtaa, mutta en ala sitä nyt kertaamaan. Selvää kuitenkin on, että ainakin tuote on saatu kuntoon. Eikä pelkästään maun puolesta, vaan myös paketointi on onnistunut, erottuva ja houkutteleva. Omassa lähikaupassani kaverusten jäätelölle on varattu ihan oma kylmäkaappi, joten paikankin suhteen tehdään oikeita asioita, vaikkei tuotetta vielä kaikkialta saisikaan.

Tämän lisäksi tuotteelle on luotu tarina. Laaksosen blogissakin nostetaan esiin, että vanha kunnon viidakkorumpu on puhunut ja sana jäätelön erinomaisuudesta on levinnyt kuluttajalta toiselle. Näin kävi myös itselleni. Kuulin tuotteesta ensi kerran avovaimoltani, joka kertoi totta kai jäätelön erinomaisesta mausta, mutta myös siitä, kuinka se on saanut nimensä kolmesta kaveruksesta, jotka päättivät ryhtyä tekemään jäätelöä ja nimenomaan käyttäen kotimaisia, puhtaita raaka-aineita. Tarina oli mennyt läpi kertaheitolla ja välittyi mukana myös eteenpäin. Hyvä jäätelö on hyvää jäätelöä, mutta hyvä jäätelö tarinalla on menestys.

On siis outoa sanoa Kolmen kaverin nousseen arvostetuimmaksi jäätelöbrändiksi ilman markkinointia, kun pitäisi sanoa sen nousseen asemaansa nimenomaan markkinoinnin ansiosta.

Joku väittänee tätä turhaksi hiusten halkomiseksi, mutta

a) Sellainen meikäläinen on ja

b) Miten kehitymme markkinoinnin suurmaaksi, jos me alan ammattilaisetkaan emme viesti yksiselitteisesti?

Alaamme toki on jo pitkään, ellei aina, vaivannut termipöhö, jolla on onnistuttu enemmänkin sekoittamaan kuin selkiyttämään. Koko markkinoinnin kentän käsittäminen on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, jotta tässä maassa aletaan oikeasti siihen panostamaan. Voidaanko nyt siis kimpassa sopia, että syleillään markkinointia koko sen laajuudessa ja pidetään mainonta, markkinointiviestintä tai miksi sitä halutaankaan kutsua yhtenä sen tärkeänä osana. Mutta vain osana.

Kiitos Panu tärkeän pointin esiin nostamisesta, mutta tähän oli puututtava.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates