Viime viikolla kävin kuuntelemassa historian ensimmäisessä WomenSuite-tapahtumassa puhetta aiheesta “Viisi vinkkiä viestintäyrittäjäksi aikovalle”. Puheen piti Kaskas Median perustajajäsen Maria Ruuska. Olen itse aloittanut hiljattain työskentelyn sisältöspesialistina Dinglellä, ja minusta vinkit sopivat mainiosti myös omaan työnkuvaani. Sisältöspesialistin arki on usein tasapainoilua asiakkaan toiveiden, budjettirajoitteiden ja omien luovien ratkaisujen välillä. Harmaita hiuksia saattaa siis syntyä ihan huomaamatta, mutta useimmiten kaikesta selviää viimeistään huumorilla. Tässä Maria Ruuskan vinkit muunneltuna kaikille meille, jotka päivittäin painimme sosiaalisen median sisältöjen kanssa!  

  1. Älä mieti, osaanko, vaan voinko oppia 

    Sosiaalinen media on valtava, jatkuvassa muutoksessa elävä myrskyisä valtameri. Ikinä et voi osata siitä kaikkea. Se, minkälaista sisältöä millekin brändille pitäisi tuottaa, vaatii jatkuvaa opiskelua, uuden opettelua ja olemassa olevien mallien haastamista. Sisältö, joka toimii toisella brändillä, ei automaattisesti toimi toisella. Siksi sisältöjä, eri kanavia ja erilaisia koukkuja sisällöissä pitää kokeilla, ja sitä kautta yrittää löytää brändille sopiva sisällön tyyli. Lisäksi julkaisukanavat, -ajankohdat ja kohdeyleisöt vaihtelevat brändien välillä. Avoin mieli ja oppimisen halu ovat avainasemassa sisältöjä luodessa.

  2. Dunkkuun tulee, mutta siitä oppii

    Aivan oikein. Dunkkuun tulee satavarmasti. Tämä pitää paikkansa varmasti jokaisella elämän osa-alueella, mutta pätee myös hyvin sisältöspesialistin työnkuvaan. Omiin asiakkaisiin eli brändeihin tutustuminen vie aikaa, ja siinä opettelun lomassa virheitä tekee sekä huomaamattaan että myös taidon puutteen takia. Kannattaa muistaa sanonta "oppia ikä kaikki”. Parhaisiin tuloksiin pääset kokeilemalla erilaisia sisältöjä eri yleisöille, ja sattumusten kautta löydät varmasti hyviä sisällöllisiä ratkaisuja omille asiakkaillesi.

  3. Tee, älä mieti, huvittaako

    Toimiva some vaatii jatkuvaa tekemistä. Älä siis suunnittele liian tarkkaan tiettyjä sisältöjä, vaan ryhdy hommiin. Mitä enemmän sisältöä teet, sitä suurempi prosentti siitä on toimivaa. Huolellisuus omassa tekemisessä on tärkeää, mutta liiallinen asioiden miettiminen ei yleensä paranna lopputulossa juurikaan.

  4. Kuuntele muita, päätä itse 

     Valtuutettuna sisältöspesialistina sinä olet vastuussa asiakkaan sisällöistä. Vinkkejä ja niiden antajia varmasti riittää. Aina kannattaa kuunnella muita, varsinkin asiakasta, ja metsästää uusia tuulia, mutta lopulta sisällöstä vastaavana sinä päätät mitä julkaiset. Faktat pitää tarkistaa ja hankalassa tilanteessa kannattaa kääntyä osaavimpien ihmisten puoleen, mutta lopullinen vastuu on sinulla. Liiallinen varovaisuus ja toisaalta liiallinen röyhkeys, ovat kummatkin huonoja vaihtoehtoja. Se, missä raja näiden kanssa kulkee, on kuitenkin häilyvä, ja sen rajan päätät sinä.

  5. Opettele sietämään keskeneräisyyttä

     Varsinkin silloin, jos asiakkaita on paljon, monet asiat ovat koko ajan kesken. Viideltä eri asiakkaalta saattaa tulla samanaikaisesti erittäin tärkeä -tägillä varustettu ad hoc -meili, ja kaikki asiakkaat ansaitsevat parhaan version tekemisestäsi. Opettele siis sietämään keskeneräisyyttä ja toimimaan paineen alla. Parhaiten tilanteesta selviää syvään hengittämällä sekä kirjoittamalla asiat to do -listana yhdelle lapulle ylös. Aloita sen jälkeen listan purkaminen kylmän rauhallisesti. Järjestystä noudattamalla pysyt kartalla asioiden hoitojärjestyksestä, eikä energiaa kulu turhaan häsläämiseen. 

Sisältöspesialistin roolissa luot asiakkaalle aitoa hyötyä sosiaalisesta mediasta timanttisen sisällön ja läsnäolon avulla. Parhaimmillaan tämä on omien ideoiden tiivistymistä konkreettisiksi tarinoiksi ja kuviksi satojen tuhansien ihmisten nähtäville. Pelottavaa, mutta ah, niin kiehtovaa. Nappaa vinkit käytäntöön ja loista timanttisena spesialistina!

WomenSuite on Ompeluseuran viestintä-, markkinointi- ja media-ammattilaiset -ryhmän matalan kynnyksen ammattilaiskokoontuminen, missä tarkoitus on tutustua uusiin ihmisiin ja luoda foorumi ajatusten jakamiselle, ideoiden etsimiselle ja ratkaisujen löytämiselle työelämään liittyen. Ensimmäinen WomenSuite afterwork järjestettiin 16.5.2017. WomenSuite-ryhmään pääset liittymään tästä: bit.ly/WomenSuite

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates