Kuten edellisessä kirjoituksessani totesin, ainahan se loma on mielessä. Niin nytkin. Koska lomasta jatkuvasti haaveilen, olen myös tarkkaillut, miten matkoja minulle myydään. Uskokaa tai älkää, olen löytänyt parannettavaa. Mutta niin on varmasti moni muukin, joten uskallan ennustaa seuraavien parannusten toteutuvan. Ennustus perustuu siis puhtaasti minun toiveisiini.
 
Nopea silmäys sähköpostiini paljastaa, että saan tarjouksia kahdelta laivayhtiöltä, kolmelta lentoyhtiöltä, kahdelta pakettimatkojen järjestäjältä, kahdelta hotelliketjulta sekä muutamalta hotelliaggregaatilta. Lisäksi tietysti päätelaitteeni ovat täynnä cookieita, joiden perusteella muistijälki tarjoajien olemassaolosta pysyy.
 
Tällä hetkellä minulle myydään laivamatkoja sekä Turusta että Helsingistä, niin Tukholmaan kuin Tallinnaankin, vaikka Turussa olen elämäni aikana tuskin käynytkään. Lentoja minulle myydään niin hiihto-, kaupunki- kuin rantakohteisiinkin, vaikka suksia en omista. Pakettimatkoille minua kehotetaan lähtemään jokaisena vuodenaikana, vaikka lomailen lähinnä kesäisin, kun taas hotelleja tarjotaan pääasiassa siihen kaupunkiin, jossa muutama viikko sitten vierailin.
 
Mutta asiaan.
 
Ennustan, että asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa tapahtuu huima loikka. Etenkin pakettimatkojen tarjoajat, varsinkin ne joiden matkoilla olen käynyt, oppivat tuntemaan elämäntilanteeni. 

Ymmärrys asiakkaasta

Jos esimerkiksi vuonna 2014 matkustin asiakastietojen mukaan vaimoni sekä 1- ja 3-vuotiaiden lasteni kanssa, vuonna 2015 vaimoni ja 2- ja 4-vuotiaiden sekä vuonna 2016 vaimoni sekä 3- ja 5-vuotiaiden kanssa, etevä matkanjärjestäjä voisi tarjota minulle matkaa kesälle 2017 kohteeseen joka sopii kokoonpanoltaan minulle, vaimolleni ja 4- ja 6-vuotiaille. Ehkäpä vielä pohjaten edellisiin valintoihin ja parhaimmillaan kokemusten osalta optimoituna.
 
Asiakkaan aikaisempia matkustusajankohtia analysoidaan myös ja niiden perusteella tullaan tekemään johtopäätöksiä. Edellä mainituilla perhelomilla olemme aina olleet heinäkuussa, joten kokoonpanon ja kokemusten lisäksi tulen saamaan tarjouksia heinäkuulle ja siihen vuodenaikaan sopiviin kohteisiin. Lentoyhtiö, jonka kyydissä olen viimeisen 7 vuoden ajan jokaisena syyskuuna tehnyt kahden aikuisen get-away-viikonloppumatkan aina vaihtuvaan eurooppalaiseen pääkaupunkiin, oppii tekemään johtopäätöksen ja tarjoaa syyskuulle matkaa eurooppalaiseen pääkaupunkiin, jossa en näinä kertoina ole käynyt.

Asiakkaan ymmärtäminen

Myös kiinnostuksen kohteeni otetaan huomioon. Minulle rakkaan lentoyhtiön kanta-asiakasohjelmassa olen ilmoittanut olevani kiinnostunut musiikista ja viihteestä, ruoasta ja viinistä sekä kaupunkilomakohteista, ja näiden tietojen valossa tulen saamaan ehdotuksia. Sen sijaan, että nyt antamieni tietojen valossa sain tarjouksen Miamiin ja Delhiin. No, viihdettä ja ruokaa varmasti molemmista löytyy.  
 
Sen lisäksi, että itse kertomiani tietoja aidosti hyödynnetään, hyödynnetään myös muuta käyttäytymistäni. Minulle opitaan puhumaan asioista, joista itse verkossa keskustelen. Minulle opitaan puhumaan asioista, joista itse verkossa keskustelen. Minulle opitaan tarjoamaan tietoa aihealueista, joista itse tietoa etsin, vaikka keskustelu ja tiedonetsintä tapahtuisikin tarjoajan alustojen ulkopuolella. 
 
Yksinkertaistettuna minut otetaan jatkossa huomioon. Minua ei enää käsitellä kuten laumaa, vaan minua halutaan palvella yksilönä. Tekijöiltä ja teknologialta se vaatii tietysti paljon, mutta ei mahdottomia. Tarvitaan asiakastietojärjestelmä, joka toimii, dataa jota tulkita sekä näiden perusteella tuotettua sisältöä, joka tehokkaasti jaellaan.
 
Ehkä nämä ovat enemmän toiveita kuin ennustuksia. Jännittää silti nähdä, toteutuvatko ne tänä vai ensi vuonna. Itseni ja Dinglen puolesta kuitenkin lupaan, että olemme auttamassa. 
 
 
 

Subscribe to Email Updates