Teknologian rooli uusien innovaatioiden mahdollistajana on merkittävä. Viimeisten vuosikymmenten aikana tapamme viettää vapaa-aikaa on käytännössä mullistunut täysin; olohuoneistamme on tullut viihdekeskuksia, automme ovat turvallisempia kuin koskaan ennen sekä matkustamisesta on tullut elämyksellisempää, koska meillä on enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia käytettävänä.  

Keskiössä parempi asiakaskokemus  

Erityisesti elämysbisneksen, esimerkiksi elokuvateollisuuden, matkailun, urheilun ja musiikin saralla uudet innovaatiot ovat ottaneet merkittäviä harppauksia viime vuosien aikana.

Digitalisaation myötä uudet teknologiat ovat käytännössä mullistaneet matkailutoimialan; nyt jokainen pystyy suunnittelemaan reissujaan reaaliaikaisesti, tutustumaan kohteisiin virtuaaliesittelyjen avulla, sekä jakamaan merkityksellisiä sisältöjä ja kokemuksia lähipiirilleen aikaan ja paikkaan katsomatta. 

Kun teknologia tuli mukaan elämysbisnekseen 2.jpg

Teknologian huima kehitys mahdollistaa uusien innovatiivisten startuppien syntymisen toimialasta riippumatta. Hyvänä esimerkkinä on virtuaalitodellisuuden startup-yritys Jaunt, joka luo korkealaatuista, elokuvatasoista sisältöä 360-videoformaatteihin esimerkiksi tuottamalla e-sport liiga ESL:lle 360-urheiludokumenttisarjoja.  

 

 

Musiikkiteollisuudessa erityisesti sosiaalisen median kanavat ja virtuaalitodellisuuden teknologiat ovat nousseet yhä merkittävimmiksi jakelukanaviksi. Eksklusiiviset sisällöt, kuten konsertti- ja behind the scenes -taltioinnit tuovat fanin ja artistin lähemmäksi toisiaan.  

Suuriksi trendeiksi povatut hologrammit, dronet, tekoäly, 3D-printtaus ja virtuaalitodellisuus ovat vielä läpimurron kynnyksellä, ja siksi onkin kiinnostavaa seurata, kauanko menee aikaa kunnes ne lyövät itsensä läpi massamarkkinoilla - ja löytävät paikkansa jokaisen olohuoneesta.  

Location, location, location

Kun teknologia tuli mukaan elämysbisnekseen 3.jpg

Voiko asiakkaiden sijaintitiedoilla ennustaa tulevaisuutta? Adweek-artikkelissa nostettiin esille kaupunkikarttapalvelu Foursquaren uusi tutkimus, joka selvitti keskeisiä elokuvateatterikävijöiden ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä Yhdysvalloissa. Kiinnostavia havaintoja olivat mm. erilaiset elokuvagenrekohtaiset sekä Oscar-elokuvien ja ei-Oscar-elokuvien katsojien väliset eroavaisuudet. Tutkimuksessa kerrottiin, että komedian ystävät todennäköisesti viihtyvät urheilun parissa esimerkiksi jalkopallopeleissä, ja draamaelokuvista pitävät puolestaan taiteesta ja kulttuurista. Kiinnostavaa olisikin seurata, miten urheilumaailma hyödyntää komedian ystäviä tärkeänä kohderyhmänä ja miten erilaiset kulttuuritapahtumat puolestaan huomioivat draamaelokuvien katsojia. 

Tutkimuksessa käsiteltiin myös Oscar 2017 -ehdokkuuden saaneiden elokuvien yleisöä. 2017 Oscar-ehdokkuuden saaneiden elokuvien osalta katsojista 82 % ovat yli 25-vuotiaita. Kun kyseinen segmentti käy ostoksilla, kuntoilee, käy ravintoloissa ja matkustaa - he todennäköisesti panostavat luksukseen. Silti eri Oscar-elokuvien kohderyhmien välillä on eroavaisuuksia; siinä missä La La Land -elokuvan fanit pitävät jazzista ja harrastavat pilatesta, Arrival -elokuvan kävijät puolestaan pitävät ulkoilmasta, pyöräilevät ja vierailevat kasvitieteellisissä puutarhoissa.

Tänä päivänä teknologia on jokaisen saatavilla ja se on tehnyt elämästä helpompaa ja vaivattomampaa. Kuluttajille uusimpien teknologioiden valtavirtaistuminen ja yleistyminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia viettää vapaa-aikaa, työskennellä, oppia ja toteuttaa unelmia. Markkinoijalle teknologian kehitys ja sen mukaantulo on varsinainen aarreaitta, mahdollisuus ymmärtää asiakkaiden tarpeita sekä tarjota heille näihin tarpeisiin sopivaa, kohdistettua sisältöä.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates