LIVEBLOGI: Digia Digitalist Commerce Forum 2017

Mikä tapahtuu Digitalistissa, ei jää sinne! Pidän siitä huolen parhaani mukaan. Tervetuloa siis seuraamaan vuoden ensimmäistä Digitalistia tämän liveblogin kautta.

Twitteristä löytyy pöhinää näillä tunnisteilla: #digitalist ja @Dingletweet

Tallenne: 

digitalist-cta-tallenne-2.png

Aamupäivän ohjelma:

8:00

Ovet aukeavat ja verkostoitumiskahvit

 

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii

Marko Saarinen, liiketoimintajohtaja, digitaaliset palvelut, Digia Oyj

8:30

Avaussanat:

 

Digitalist 2017, Ville Tolvanen

8:40

Kuinka kaikkikanavaisuus ja digitalisaatio kirittävät Carlsonia ja muuttavat sen toimintamalleja?

 

Kyösti Karhunen, toimitusjohtaja, Oy Carlson/Veljekset Halonen -konserni

9:00

Keynote: Kaupan kehittämisen haasteet digiaikana

 

Anna Salmi, CCO Customer, Marketing & Digitalization, Stockmann Oyj

9:30

Tuloksellisen kaikkikanavaisen liiketoiminnan rakentaminen

 

Tony Virtanen, johtava konsultti, Digia Oyj

9:50

 Erinomainen asiakaspalvelu monikanavaisessa maailmassa
 
Mika Sutinen, toimitusjohtaja, Musti ja Mirri Oy
10:10

Verkostoitumistauko

10:40

Muutosjohtamisen menestystekijät

 
Ville Tolvasen haastattelussa Veli-Pekka Ääri, johtaja, asiakkuus, viestintä ja digitaaliset palvelut, SOK

11:00

Big data; teoriasta käytäntöön, Case Laakkonen

 

Sini Kervinen, Head of Business Operations, Data & Digital Solutions Aller Media

11:30

Verkkokaupan rooli osana kansainvälistä kasvua

 

Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima Oy

11:50

Puheenjohtajan yhteenveto

12:00

Tilaisuus päättyy

 
Avaussanat / Ville Tolvanen 

liveblogi__77a4704-1.jpg

@villetolvanen käynnistää aamun tuttuun tapaansa pienellä yleisön aktivoinnilla. Tällä kertaa luvassa ei ole haleja tai laulua, vaan voimaannuttava siipien levittäminen. 

Kuinka kaikkikanavaisuus ja digitalisaatio kirittävät Carlsonia ja muuttavat sen toimintamalleja? / Kyösti Karhunen, toimitusjohtaja, Oy Carlson/Veljekset Halonen -konserni 

liveblogi__z7a2898.jpg

Vuonna 1859 perustettu Carlson on Itä-Suomessa toimiva rautakauppa- ja tavarataloketju. Matkan varrella on koettu muutamia "pieniä" murroksia lähtien sodista digitalisaatioon. Kaupalla on läpi historian ollut tärkeä asema ihmisten maailmankatsomuksen muokkaamisessa: maailmasta saadaan uutta tietoa uudenlaisien tuotteiden (esim hedelmien🍈🍇) kautta. 

Mitkä ovat sitten ne paineet, joita kaupan maailmassa nähdään digitalisaatioon liittyen? Tässä muutama pointti: 

  • Kasvua ei haeta enää neliöitä kasvattamalla 
  • Tuotteiden esillelaitto: tuote + hinta -mallista ollaan menossa kohti kokonaisuuksia. Sen sijaan, että esillä on kahvikuppi ja hintalappu, esillä onkin kokonainen kattaus, joka luo sisustus-inspiraatiota
  • Saatavuus ja hinta muuttuvat läpinäkyviksi
  • Suurempi, kustannustehokkaampi ja yksilöllisempi tarjonta 
  • Sähköinen kaupankäynti luo tehokkuutta 

Miten käy perinteisen kivijalan? Kaupankäynti ei ole vain tehokkuutta, vaan se on parhaimmillaan sosiaalinen tapahtuma ja elämys. Kivajalka ei kuole, mutta se muuttaa muotoaan. Sen ei kuitenkaan tulisi kilpailla sähköisen kaupankäynnin kanssa tai luoda ristiriitaisia kokemuksia. Haasteena on esimerkiksi tuoda sähköisen kaupankäynnin välineet kauppaan. Parhaimmillaan digitalisaatio + kivijalka = yhtenäinen asiakaskokemus läpi sähköisen ja fyysisen kaupan. 

Keynote: Kaupan kehittämisen haasteet digiaikana / Anna Salmi, CCO Customer, Marketing & Digitalization, Stockmann Oyj

liveblogi__77a4774.jpg

Salmi myöntää heti alkuun sen, ettei Stockmann ole aina profilointunut digiajan edelläkävijäksi. Hän liittyi puolitoista vuotta sitten taloon ja päätti, että vaikka paras aloitusaika oli parikymmentä vuotta sitten, niin toiseksi paras aika on NYT. 💪🏼 Selkeästi asioita on tehty oikein, ainakin jos katsoo kauppajätin tulosta. Onnittelut! 

Muutoksen työlistalla on ollut isoja asioita:

1) Jaettu ymmärrys lähtötilanteesta: talon sisällä on löydettävä yhteinen kieli, jotta voidaan läpiviedä muutoksia ja haastaa olemassaolevia malleja. 

2) Hygieniatekijät kuntoon ja 3) liiketoiminnan ja IT:n yhteinen toimintatapa. Erillisistä teknologioista kohti tavoitteellista ja asiakasta palvelevaa digistrategiaa. Mietittävä prioriteetit ja laitettava paukkuja niihin. 

4) Nopeus ja ketteryys (Lean 🙏🏼)

5) Data ja prosessit 

6) Koko liiketoimintamallin haastaminen 

7) Muutoksen aikaansaaminen kulttuurissa ja ihmisissä vaatii pitkäjänteisyyttä  

Tuloksellisen kaikkikanavaisen liiketoiminnan rakentaminen / Tony Virtanen, johtava konsultti, Digia Oyj

liveblogi__77a4796.jpg

Konsultin salaiset paljastukset:

  • Sisäinen kauneus viehättää. 

Virtanen ehdottaa vanhentuneelle E-commerce termille uutta nimeä: Experience Commerce. Me kuluttajat haluamme yhä enemmän kaikki minulle heti nyt -elämyksiä. Siksi voittava asiakaselämys luodaan pintaa syvemmällä. Pinnan alla pitäisi siis olla kunnossa sisäiset palvelut, operatiiviset järjestelmät sekä analytiikka ja tiedonhallinta. 

  • Asiakkaat hiihtelevät omia polkujaan 

Palvelupolkujen suunnittelu on tärkeää, mutta todellisuudessa luodut ideaalipolut kuitenkin toteutuvat vain hyvin harvoin. Avain saumattomaan asiakaskokemukseen on yksi totuus. Yksi totuus esimerkiksi tuotteista, hinnoista, saatavuudesta. 

  • Voit valaa tiiliä ilman savea 

Data data data! Asiakkaista ei välttämättä ole tarpeeksi dataa siihen, että voitaisiin aina suositella juuri oikeita tuotteita juuri oikealla hetkellä. Tilannetajuinen personointi avainasemassa: tunnistetaan, missä kohtaa polkua asiakas on ja viestitään monikanavaisesti juuri tilanteeseen sopivalla tavalla (esimerkiksi Zalandon kaipaava rakkauskirje, kun edellisestä tilauksesta on pitkä aika). 

  • Kokeile siipiäsi kun ilmassa on rakkautta 

Asiakkaat on hemmoteltu pilalle hyvillä digitaalisilla palveluilla, joten ensimmäinen MVP (minimun viable product) ei aina riitä asiakkaan hurmaamiseen. Virtanen kritisoi hieman ketteriä malleja ja kehottaa venyttämään julkaisua siihen asti, että tuotteella on oikeasti mahdollisuudet saada asiakas rakastumaan.

Erinomainen asiakaspalvelu monikanavaisessa maailmassa / Mika Sutinen, toimitusjohtaja, Musti ja Mirri Oy

liveblogi__77a4816.jpg

Lapsi ilmoittaa ongelmistaan esimerkiksi itkemällä. Eläimet taas usein pyrkivät peittämään ongelmiaan mahdollisimman pitkään. Ihmiset kaipaavat tietoa lemmikeistään ja siksi Musti ja Mirri Oy:lle on suurta kysyntää. Yhtiö onkin Euroopan neljänneksi suurin omalla alallaan. 

Mihin Musti ja Mirri uskoo digitodellisuudessa? Sutinen kertoo heidän olevan kanava-agnostikkoja: on ihan sama mistä kanavasta asiakas ostaa, kunhan ostaa. 

Monikanavaisuudessa palvelukokonaisuudessa transactional-palvelut (tuotteet) ja non-transactional-palvelut (esim: harrastuspalvelut) ovat yhtä tärkeitä. Tärkeää on siis tavoitella kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.  

Muutosjohtamisen menestystekijät / Ville Tolvasen haastattelussa Veli-Pekka Ääri, johtaja, asiakkuus, viestintä ja digitaaliset palvelut, SOK

liveblogi__77a4856.jpg

S-ryhmän visiona on tuottaa ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta. Punaisena lankana on läsnäolo, oli asiakas sitten läsnä tai etänä, mihin vuorokauden aikaan tahansa. 

Miten valtava organisaatio lähtee mukaan muutokseen? Tarinalla johdetaan muutosta ja niin omaa henkilöstöä kuin julkista keskustelua. Oikeanlaisilla medialähdöillä jalkautetaan strategiaa ja ylläpidetään kuvaa siitä, että isokin toimija on jatkuvassa liikkeessä. 

Big data; teoriasta käytäntöön, Case Laakkonen / Sini Kervinen, Head of Business Operations, Data & Digital Solutions Aller Media

liveblogi__77a4872.jpg

Kun toimiala oli murroksessa, Allerille tuli tarve kehittää uudenlaista liiketoimintaa perinteisen tilalle. Keskiöön nousi data. Seuraavaksi lähdettiin miettimään, miten sitä voitaisiin hyödyntää. Henkilöstön startup-henkinen toimintatapa ja johdon tuki uudelle ajattelulle olivat avainasemassa toiminnan kehittämisessä. 

Lopulta syntyi Rikastamo. Se on kattava käsitys suomalaisten arjesta. Rikastamon dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti aina mainonnasta aina tuotekehitykseen ja palvelumuotoiluun asti. 

Datan avulla on mahdollista tehdä vaikka mitä, mutta keskiössä on aina ihminen. Suunnittelussa tarvitaan aina ihmisiä, jotta dataa voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla. 

Case Laakkonen 

Allerin avulla Laakkonen saavuttaa tuloksia, joita voidaan myös kehittää jatkuvan markkinoinnin ja oppimisen tueksi. Markkinoinnin tehostaminen on asetettu keskiöön; dataohjatuilla toimenpiteillä ja oikea-aikaisella mainonnalla kasvatetaan myyntiä.  

Screen Shot 2017-02-15 at 11.44.54.png

Verkkokaupan rooli osana kansainvälistä kasvua / Elina Björklund, toimitusjohtaja, Reima Oy

liveblogi__77a4924.jpg

Reiman tarina on hyvä esimerkki kasvavasta, kansainvälistyvästä ulkoelämysbisneksestä - peräti 80% liikevaihdosta tulee ulkomailta. 

"Me myymme ulkoilukokemusta ja parempaa lapsuutta." Tarkoituksena on tehdä niin mageita vaatteita, että ne motivoivat lapsia liikkumaan. 

Reiman johtoryhmän jäsenet ovat sitoutuneet mukaan digitalisaation luomiin mahdollisuuksiin: jokaisella johtoryhmän jäsenellä on digi agendalla.

Livebloggari over and out 👋

blogleif_77A4695.jpg