Tervetuloa seuraamaan #Dingleaamun liveblogia suoraan hotelli Tornista Helsingin kattojen yltä! Luvassa inspiroivia ja takuuvarmasti opettavaisia puheenvuoroja markkinoinnin automaation tiimoilta.

Liveblogista voit lukea aamun kohokohdat. Seuraa myös@dingletweet-tiliä sekä hashtagia #dingleaamu Twitterissä ja osallistu keskusteluun!

Ohjelma:

8.20 Tervetuloa / Jussi Ylävaara, Acting CEO, Dingle

8.30 Markkinoinnin automaatio ja ostajan matka / Tomi Yrjölä, Director, Customer Experience & Automation, Dingle 

8.50 Case Comptel / Simo Karkkulainen, Digital Marketing Director, Comptel 

9.10 Kirjekyyhky ilman sanomaa on pelkkä pulu - sisällön laadun merkitys markkinointiviestinnässä / Stina Varkkola, Head of Content, Dingle  

9.30 Markkinoinnin automaatio sekoittaa roolipakkaa – myynti, markkinointi ja viestintä muutoksessa / Tiina Härkönen, Head of Customer Analytics and Marketing Automation, Posti Group Oyj

9.50 Loppusanat / Jussi Ylävaara 

Tervetuloa / Jussi Ylävaara, Acting CEO, Dingle

liveblogi_77a7885.jpg

Jussi Ylävaara toivottaa aamiaista nauttivan yleisön lämpimästi tervetulleeksi Dingleaamuun. Hän pohtii lyhyesti markkinoinnin automaation vaikutuksia tulevaisuuteen: teknologian kehittyessä sisältöjen määrä tulee kasvamaan. Myös sisältöjen merkitys tulee korostumaan, kun markkinointi menee entistä henkilökohtaisemmaksi. Lopputuloksena on asiakaskokemuksia, jotka ovat jakamisen arvoisia.

Markkinoinnin automaatio ja ostajan matka / Tomi Yrjölä, Director, Customer Experience & Automation, Dingle

liveblogi_77a7920.jpg

Ensimmäisenä puhujana lauteille nousee Tomi Yrjölä. Hän avaa puheenvuoronsa korostaen sisällön merkitystä: hyvää, relevanttia sisältöä on oltava paljon, jotta markkinoinnin automaation voi saada toimimaan.

Ennen vanhaan myyjä toi tiedon asiakkaalle. Nyt asiakkaan valta on kasvanut: hän pystyy itse valitsemaan, mistä hankkii informaatiota, ennen kuin tapaa yhtään ketään. On markkinoijien valinnan paikka: olemmeko läsnä?

Ostajalle on tarjottava erilaisia sisältöjä eri vaiheissa ostajan matkaa. Ostajan hakiessa yleisellä tasolla tietoa, häntä ohjataan ja autetaan ymmärtämään ongelmaansa. Kun hän sitten etsii ratkaisuja ja vertailee, hänelle tarjotaan "koulutuksellista" sisältöä, joka esittelee palvelua. Valintavaiheessa ostaja haluaa tulla vakuutetuksi. Hänelle annetaan syy uskoa, että ostopäätös kannattaa tehdä. Kahdessa ensimmäisessä vaiheessa asikas jää usein yksin: yrityksillä on taipumus keskittyä viimeiseen vaiheeseen: vakuuttamaan ja clousaamaan, ei ohjaamaan ja opettamaan.

Lopuksi Tomi Yrjölä esittelee esimerkin avulla kolme askelta kohti markkinoinnin automaatiota ostajapersoonan perusteellisesta määrittelystä hänen ongelmaansa pureutumiseen ja sen pohjalta erilaisten sisältöjen luomiseen, kuhunkin eri ostajan matkan vaiheeseen. Lopputuloksena saadaan ostajaa palvelevaa sisältöä ja hyviä asiakaskokemuksia.

Case Comptel / Simo Karkkulainen, Digital Marketing Director, Comptel 

liveblogi_77a7972.jpg

Digitaalisia viestintäpalveluita tarjoavalla Comptelilla tehdään Simo Karkkulaisen mukaan kaikki itse ja yrityksen arvoihin kuuluukin "make it happen".

Comptel on luonut sisällöilleen näkyvän strategian: #nexterdayn. #nexterday on vain strategian kiteyttävä sana: se ei ole yritys, vaikka niin usein luullaankin ja sen kanssa on toivottu yhteystyötä. Comptel brändinä on jätetty suurimmasta osasta sisältöjä pois. Kaikessa tekemisessä näkyy tulevaisuuteen katsova #nexterday-näkemys. Näin kaikki ymmärtävät, mitä tehdään. Keskiössä on tarinankerronta, ei brändin tyrkyttäminen.

Comptelilla automaatio on yksi koko järjestelmän kulmakivistä. Koska asiakkaana ovat suurten yritysten päättäjät, ei voida luottaa, että Comptelin lähettämiä meilejä luettaisiin satojen viestien tulvassa. Suurin haaste onkin tällä hetkellä näiden rokkistara-päättäjien kiireiset aikataulut ja legioonat heidän ympärillään: heitä on yksinkertaisesti vaikea lähestyä. Siksi Comptel lähestyykin juuri tätä lähipiiriä.

Myynnin haasteita on selätetty Comptelilla keskittymällä myyjien julkisivuun. Heidät on brändätty pesunkestäviksi asiantuntijoiksi: parturikäyntien lisäksi heidän sosiaalisen median presenssinsä on hiottu timanttiseksi Comptelin Social Media Champs -ohjelman avulla. Tämä siksi, että ihmiset vakuuttuvat loppupeleissä aina ihmisistä, ei persoonattomasta tuputtamisesta.

Kirjekyyhky ilman sanomaa on pelkkä pulu - sisällön laadun merkitys markkinointiviestinnässä / Stina Varkkola, Head of Content, Dingle  

liveblogi_77a8002.jpg

Dinglen Head of Content Stina Varkkola kertoo tulleensa puhumaan ennen kaikkea siitä, kuinka tuottaa laadukasta sisältöä. Oli kyseessä sitten somessa jaettava video, lehtiartikkeli tai presentaation kuvamaailma, jokainen kohtaamispiste on osa sisältöjen kokonaisuutta.

Varkkola toteaa, että hyvä sisältö on aina suunniteltu tiettyyn tarpeeseen. Geneerisyys haiskahtaa heti läpi. Sisällön on kuitenkin on oltava muokattavissa eri kanaviin ja formaatteihin. Kaikessa tekemisessä on pidettävä mielessä kohderyhmä ja ajankohta sekä ostopolun vaihe.

Viihdyttävyyden ja valistavuuden välillä on Varkkolan mukaan hyvä pystyä tekemään valinta, mutta toisaalta ne eivät saa sulkea toisiaan pois: viihdyttävän sisällön on aina annettava kokijalleen jotakin ja toisaalta valistaminen voi tapahtua viihdyttävästi.

Varkkola listaa laadukkaan sisällön elementtejä: luovuus, oikeakielisyys, kanavavalinnat, vastaanottajaan samaistuminen, persoonallisuus ja koukuttavuus ovat muiden ominaisuuksien ohella tärkeitä, kun sisällöillä halutaan viestiä laadukkaasti ja tehokkaasti. Kohderyhmän ja tyylin kanssa saa aina olla tarkkana: bulkkiratkaisuja ei ole olemassa.

Markkinoinnin automaatio sekoittaa roolipakkaa – myynti, markkinointi ja viestintä muutoksessa / Tiina Härkönen, Head of Customer Analytics and Marketing Automation, Posti Group Oyj

liveblogi_77a8031.jpg

Tiina Härkönen tuli puhumaan markkinoinnin automaatiosta B2B-puolen suurten ja suurehkojen yritysten näkökulmista.

Härkönen aloittaa avaamalla, kuinka markkinoinnin automaatio rantautuu yritykseen. Tarvitaan innostuneita edelläkävijöitä, johdon tahtotilaa, sitoutumista ja käytännön organisointia. Hän ruotii myös niitä usein epärealistisia odotuksia, joita markkinoinnin automaatioon liittyy. Monet ajattelevat, että robotit vain käyvät hommiin ja rahaa säästyy, kun markkinointi tapahtuu automaattisesti. Asia ei kuitenkaan missään nimessä ole näin. Härkönen toteaa, että jos yrityksestä ei löydy investointivalmiutta, markkinoinnin automaation käyttöönottoa ei ehkä kannata edes harkita.

Tiina Härkönen kertoo lyhyesti, markkinoinnin automaation käyttöönoton vaikutuksista ja kompastuskivistä omien kokemustensa kautta. Uuden ajattelun sisäänajaminen on Härkösen mukaan suuri haaste. Myös sisältöjen relevanttius ja puhuttelevuus vaatii Postin kaltaiselta toimijalta työtä: on tehtävä hyvää sisältöä, mutta erittäin tarkasti rajatuissa raameissa. Uusien haasteiden edessä omaa osaamisvajetta on pitänyt paikata ulkopuolisella avulla.

Kaiken ytimessä on Härkösen mukaan se, että kaikki tehdään alusta asti perusteellisesti ja yhdessä: suunnitellaan, tehdään, asetetaan tavoitteita ja seurataan, miten menee. Kun markkinointi, myynti, viestintä, verkkopuoli ja analytiikka tekee saumatonta yhteistyötä, voidaan onnistua.

Loppusanat / Jussi Ylävaara 

Jussi vetää aamun yhteen: ensin on löydettävä organisaation sisäinen yhteinen kieli. Loppupeleissä sisällöt ratkaisevat kaiken: milliasta, kenelle ja miksi niitä tehdään. Analytiikan merkitystä ei myöskään sovi unohtaa: vaikutusten tuomisella esiin saadaan ihmiset sitoutumaan ja uskomaan siihen, mitä tehdään. 

Nyt, tornin näköalakabinetin iloisen puheensorinan pikkuhiljaa hiljetessä, tämän aamun liveblogi kiittää ja kuittaa!

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates