Ixonos Digitalist Business Design forum yhdistää yritysmuotoilun näkijät, rakentajat ja tekijät. Tapahtuma on tarkoitettu sinulle, joka kehität, johdat tai muotoilet yritystäsi digiaikaan.

Tämä blogi on tarkoitettu sinulle, joka et pääse paikalle tapahtumaan. Tervetuloa lukemaan puhujien tärkeimmät pointit! 

Ohjelma

8:00-8:30 Kahvia ja verkostoitumista

8:30 Digitalist.tv –lähetys alkaa

08:35 Asiakaslähtöinen palvelumuotoilu, CASE Finnair, Johanna Jäkälä, Finnair & Ville Österlund, Ixonos

09:00 KEYNOTE:  Boosting business with Data, Design thinking and Digital strategy, Lasse Eriksson, Cargotec

09:20 KEYNOTE: Creating future strategies and product to Fortum – Experiences from Business Design, Lotta Partanen, Fortum & Esa Nettamo, Ixonos

09:40 Rethinking Digitalist Business Design – CASE Digitalist 2020 – Ville Tolvanen + special guest

10:00 Verkostoitumistauko

10:30 Yritysmuotoilun haasteet ja mahdollisuudet. Haastattelussa Lasse Eriksson, Cargotec ja Sami Niemelä, Nordkapp.   Telia Digitalist tv haastattelijana Jani Engberg, Telia. 

10:45 The Art of Guessing Right – CASE Swedish Rail, Fredrik Lundgren, Pond

11:05 Yritykset ovat ihmisiä – muutos ja liiketoiminnan suunnittelu skaalassa, Sami Niemelä, Nordkapp

11:25 Mitä suunnittelija tekee datalla? CASE Sokos Hotels, Essi Raunamaa, Solita

12:00 Tilaisuus päättyy.

08:35 Asiakaslähtöinen palvelumuotoilu, CASE Finnair, Johanna Jäkälä, Finnair & Ville Österlund, Ixonos

IMG_6841.jpg

Jäkälä aloittaa puheenvuoron kertomalla taustaa siitä, miten Finnairilla koetaan muuttuva digitaalinen maailma. Ytimessä on dataan perustuva asiakasymmärrys. Sen avulla ollaan oikeissa kanavissa relevanteilla viesteillä. Yhä useammin nämä kanavat ovat mobiilissa. Lisäksi brändin tulee “rokata”, sillä hinta ei ole enää ainoa valintaperuste. Läpinäkyvyys on tärkeää, jotta voidaan erottautua muista.

Seuraavaksi Österlund avaa casea. Finnair customer communityn kehittämisen taustalla on kolme tavoitetta:

  1. Saada asiakkaat mukaan tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen
  2. Sisään ajaa asiakaskeskeinen suunnittelukulttuuri Finnairilla osaksi arkea
  3. Saada globaalia insightia suunnittelutyötä varten 

Mukaan on rekrytty 600 osallistujaa Ruotsista Kiinaan. Heiltä kerätään esimerkiksi kyselyiden ja 1-1 haastatteluiden avulla tärkeää tietoa jokaisessa suunnitteluprosessin vaiheessa: esimerkiksi materiaalia ideointivaiheeseen, arvioita tehdyistä konsepteista ja lentokokemuksen mittaamista. 

09:00 KEYNOTE:  Boosting business with Data, Design thinking and Digital strategy, Lasse Eriksson, Cargotec 

IMG_6890 copy.jpg

Eriksson avaa puheenvuorossaan kolmea tärkeää D:tä:

  1. Data: asiakasymmärryksen pohjalta on kehitetty palvelu nimeltä Kalmar Insight, joka järjestelee big dataa. 
  2. Design thinking: tarjoaa työkalun digitaalisten palveluiden kehittämiseen – 5 päivän sessiossa saattaa kulua 700 post-it -lappua, lukemattomasti kahvia, 15 pilotti-ideaa, 12 asiakashaastattelua ja paljon muuta ja lopputuloksena validoitu konsepti. 
  3. Digitaalinen strategia: tulee olla linjassa yrityksen strategian kanssa  – tai pikemminkin sen ytimessä. 

09:20 KEYNOTE: Creating future strategies and product to Fortum – Experiences from Business Design, Lotta Partanen, Fortum & Esa Nettamo, Ixonos

IMG_6914 copy.jpg

Suunnittelun ytimessä on uusi visio puhtaammasta maailmasta. Se saavutetaan, kun osallistetaan yhteiskuntaa ja asiakkaita. Millä keinoilla tarkalleen? Sitä lähdettiin selvittämään seuraavan prosessin avulla: 

#PART1: Tulevaisuuden "consumer lighthousen" luonti yhteistyössä ulkoisten suunnittelijoiden kanssa. Ulkoiset innovaattorit "elävät jo tulevaisuudessa" ja tuovat siis tärkeitä uusia näkökulmia. Vaiheen lopputuloksena tunnistettiin neljä erilaista asiakkaita koskettavaa teemaa, joiden pohjalta työ jatkui seuraavassa vaiheessa teema kerrallaan. 

#PART2: Ekosysteemin strategian luonti yhteistyössä sisäisten sidosryhmien kanssa. Sisäisten henkilöiden osallistaminen on tärkeää, jotta he ovat alusta asti mukana uuden luomisessa ja osallistuvat sen tekemiseen. Avainasemassa tulevaisuuden miettiminen: ei katsota sitä, miten asiat nyt ovat vaan pyritään kuvittelemaan, millaisia palveluita ja tuotteita tietyn teeman ympärillä olisi vuonna 2025. Teemaa pohdittiin erilaisten harjoitteiden avulla. Lopputuloksena luotiin roadmap ja ekosysteemin tarkempi suunnitelma: mitä Fortum voi oikeasti tehdä ekosysteemiin ja milloin?  Ja ketä ekosysteemiin tarvitaan mukaan? Sillä yksi brändi ei voi luoda kaikkea. Lopuksi Partanen vinkkaa, että parhaillaan etsitään esimerkiksi älykodin kehittämisestä kiinnostuneita kumppaneita, ota siis yhteyttä jos kiinnostaa! 

09:40 Rethinking Digitalist Business Design – CASE Digitalist 2020 – Ville Tolvanen + special guest

IMG_6988 copy.jpg

Digitalistin tarina alkoi siitä, kun Ville Tolvanen istui pimeässä saliss aja mietti,  että tuleekohan kukaan paikalle. Tuli ja yhä tulee. Nyt on seuraavan aikakauden vuoro: Ixonos ostaa Digitalist Networkin. Onnittelut! 

10:30 Yritysmuotoilun haasteet ja mahdollisuudet. Haastattelussa Lasse Eriksson, Cargotec ja Sami Niemelä, Nordkapp. Telia Digitalist tv haastattelijana Jani Engberg, Telia. 

IMG_7073_copy.jpg

Miten lähteä liikkeelle? 
Eriksson korostaa, että pitää valita ne tietyt jutut, johon lähtee isosti osallistumaan. Kaikkea ei voi tehdä. Myös Niemelä korostaa kokeilukulttuurissa samaa: tarkoitus on kokeilla ketterästi, mutta priorisoida se mitä kokeillaan. 

Yhä useammin tehdään yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa – vinkkejä?
Niemelä korostaa, ettei yhdessä tekemisen pidä olla alihankintaa, vaan nimenomaan yhdessä tekemistä. 

Entäs muutosvastarinta – miten muuttumisen tuskaa voi helpottaa?
Niemelä vastaa, että jos muutosvastarintaa esiintyy, niin tehdään vääriä asioita. Silloin pitäisi tehdä jotain toisin. Yhtä oikeaa vastausta ei ole: jokainen yritys ja yksilö on omanlaisensa. 

Erikssonin mukaan tärkeintä on juuri se into, jolla ihmiset ovat lähteneet mukaan muutoksiin. On tärkeää varmistaa, että oikeat ihmiset ovat oikeissa paikoissa ja tehdään fiksusti asioita. Ja palkitaan hyvästä työstä, silloin asiat menevät eteenpäin. 

Antakaa yksi vinkki mukaan digitalisteille:
Eriksson: Keep it simple. Kerro mistä kyse ja miksi sitä tehdään. Kun aloitat jotain, vie se maaliin. 

Niemelä: 1) Älä kysele lupia. Jos se mitä haluat tehdä, ei vahingoita mitään, on ok kokeilla. 2) Menestys pitää jakaa, mutta mogat pitää omistaa. 

10:45 The Art of Guessing Right – CASE Swedish Rail, Fredrik Lundgren, Pond

IMG_7120 copy.jpg

Ihmiset eivät yleensä tiedä, mitä he haluavat. Klassinen esimerkki: kysyessä selviää, että tarvitaan nopeampi hevonen  ja todellinen innovaatio onkin jotain aivan muuta. Dataa ei voida pitää ratkaisuna kaikkeen: datalla saadaan toki tietoa - esimerkiksi siitä, millaisista hevosista ihminen pitää - mutta ei suoraan innovaatioita.

Lundgren ehdottaa toisenlaista lähestymistapaa: katso, mitä palveluita ihmiset nykyään käyttävät. Nykyiset palvelut ovat joskus olleet disruptoivia, joten niistä on hyvä lähteä liikkeelle.

Innovaatiot ovat uudenlaisia vastauksia inhimillisiin ongelmiin. Esimerkiksi tässä ketjussa kaikki palvelut ratkaisivat saman inhimillisen ongelman:

Levykauppa -> napster -> iTunes -> Spotify 

Kysy itseltäsi: miten voimme helpottaa jotain ongelmaa, yksinkertaisella tavalla?  

Innovaation kolme vaihetta: 

  1. Luo hypoteeseja 
  2. Testaa prototyyppejä
  3. Luo kokemus

Lopuksi Lundgren esittelee casen. Ruotsalainen sovellus on junalla matkustaessa mukana alusta loppuun ja tekee kokonaiskokemuksesta hieman mukavamman esimerkiksi kertomalla reaaliajassa myöhästymisistä. Tällä innovaatiolla on ollut vaikutusta myös numeroihin. 

11:05 Yritykset ovat ihmisiä – muutos ja liiketoiminnan suunnittelu skaalassa, Sami Niemelä, Nordkapp

IMG_7126 copy.jpg

Miten muuttaa teleoperaattoria? Jani Engberg Telialta avasi muutosta viimeksi enemmän ulkoisesta näkökulmasta, tällä kertaa Niemelä käsittelee prosessia siitä näkökulmasta, mitä muutos vaatii sisäisesti. 

Ensinnäkin: pitää olla visio. Hullut ideat ovat hyviä. Ne yleensä määrittelevät muutoksen suunnan. Jakob Tigges on arkkitehti, joka ehdotti The Bergiä eli kilometrin korkuista keinotekoista vuorta Berliiniin. Visio ei toteutunut, mutta vuoresta tuli Berliiniläisille ikoni siitä, miten mikään ei ole liian isoa tai kunnianhimoista. Juliste on yleinen näky baarien seinillä:

Screen Shot 2017-04-27 at 11.52.29.png

Telian tapauksessa tämä kuva oli alusta asti "meidän vuori" eli se hullu tavoite, joka on ollut seinällä koko prosessin ajan:

Screen Shot 2017-04-27 at 11.52.17.png

Neljä askelta: 

  1. Kuuntele: tee haastatteluja, tutkimusta
  2. Kiteytä: esimerkiksi visio 
  3. Viesti
  4. Todenna: nyt eletään neljättä vaihetta.

Yritys = kulttuuri = ihmiset. Tehdään ihmisten kanssa. "With, not for."

11:25 Mitä (UX-)suunnittelija tekee datalla? CASE Sokos Hotels, Essi Raunamaa, Solita

IMG_7172-1.jpg

  • Datasta löydetään niitä ongelmia, joihin ihmiset hakevat vastauksia esimerkiksi Googlesta. Näin voidaan rakentaa verkkosivu sellaiseksi, joka suoraan vastaa näihin ongelmiin. 
  • AB-testaus: testaaan, kumpi versio toimii paremmin. Myyntiluvuista tai klikkausten määrästä voidaan suoraan saada selville, kumpi versio toimii paremmin. 
  • Tekstimuutosten testaus - casessa huomattiin, että tekstin editoinnin jälkeen tulokset paranivat huimasti. Raunamaa kehottaa siis panostamaan sisällöntuotantoon. 
Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates