Syksy on saapunut kohinalla, ja kirpeän ilman myötä on entistä houkuttelevampaa käpertyä Tennispalatsin lämpöön kuulemaan alan tuoreimmista haasteista ja innovaatioista. Nyt kannattaakin liittyä seuraan, sillä tällä kertaa Digitalist-lavan ottaa haltuun MTV.

Tapahtuma alkaa klo 8:30. Liveblogin lisäksi forumia voi seurata @dingletweet-tilillä ja #digitalist -tägillä, sekä tuttuun tapaan livestriimin kautta.

Ota siis liveblogi seurantaan, ja hyppää mukaan innostavaan keskusteluun mediasta ja vaikuttamisesta digiajassa.

Ohjelma:

8.00 Ovet aukeavat, Aamukahvit ja verkostoitumista

8.30 Tilaisuuden avaus
Jarkko Nordlund, CEO, MTV

8.45 Mikä on satavuotiaan Suomen digistatus ja markkinointijohtajiemme näkemys tulevaisuudesta verrattuna mm. muihin Pohjoismaihin?
Mikko Räty, Country Lead, Deloitte Digital Nordics

9.05 Median muutos yhteiskunnan muutoksen vauhdittajana: Arabikevät ja sen jälkimainingit
Marko Juntunen, yliopistolehtori, Maailman kulttuurien laitos, Helsingin Yliopisto

9.25 Miksi pulu viinakaupassa kiinnostaa? Mikä on Suomen pienimpiin uutisiin keskittyvän Kotimaan katsauksen suosion salaisuus?
Kotimaan katsauksen päätoimittaja, mediapersoona Jani Halme, ToinenPHD

9.45 Vaihtoehtoinen totuus
Merja Ylä-Anttila, päätoimittaja, MTV Uutiset

10.00 Verkostoitumistauko

10.30 Brand Storytelling
Tommi Tervanen, toimitusjohtaja, Kotipizza

10:50 Maailmanluokan mediapalvelun rakentaminen puolessa vuodessa, case: C More lanseeraus
Johannes Leppänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, MTV

11.10 Brändit tarinankertojina, case: S-ryhmä
Marko Kulmala, Storyteller, Insano

11.30 Paneeli – Digiajan mediavaikuttajat: Miten vallankäyttäjät, vaikuttajat ja markkinoijat vaikuttavat mediassa? Mihin vaikuttaminen on matkalla ja mitä tapahtuu seuraavaksi?
Paneelissa Marko Kulmala – Insano, Tommi Tervanen – Kotipizza, Jere Teutari – MTV ja Ville Tolvanen – Digitalist Group

12.00 Loppusanat, tilaisuus päättyy

Tilaisuuden avaus / Jarkko Nordlund, CEO MTV

MTV Digitalist Jarkko Nordlund.jpg

Scape-sali on täyttynyt tasaista tahtia, ja kellon lyödessä puoli yhdeksän Ville Tolvanen aloittaa perinteisen "hihhulijumppansa". Ensiksi halaillaan ja sitten muistellaan mikä olikaan päivän hashtag (vinkki: se alkaa d:llä ja päättyy igitalist). Tämän jälkeen Jarkko Nordlund MTV:ltä toivotetaan tervetulleeksi lavalle. 

Nordlund kertaa lyhyesti yrityksen historiaa. Tiesitkö, että MTV yltää kunnioitettavalla 60 vuoden iällään Euroopan kolmanneksi vanhimmaksi televisioyhtiöksi? Näiden vuosikymmenten varrella kertynyt kokemus on mielenkiintoista kuultavaa.

Sillä, "video is the shit," toteaa Nordlund, eikä ole väärässä. Videot tuntuvat nousseen tärkeydessään huipulle mediasta riippumatta. Maikkarin kannalta se tarkoittaa palveluiden laajentumista C Moreen ja Katsomoon.
MTV:n arvoihin sisältyy myös tiukka kotimaisuuteen panostaminen. Seuraavaksi voikin ottaa seurantaan uutuussarjat Aallonmurtaja ja Onnela.

Mikä on satavuotiaan Suomen digistatus ja markkinointijohtajiemme näkemys tulevaisuudesta verrattuna mm. muihin Pohjoismaihin? / Mikko Räty, Country Lead, Deloitte Digital Nordics

MTV Digitalist Mikko Räty.jpgMikko Räty avaa meille tänään CMO-kyselyä, joka toteutettiin aiemmin tänä vuonna Deloitte Digitalin toimesta. Luvassa on uunituoretta tutkimusdataa siitä, miten Suomi eroaa markkinoinnissaan muista Pohjoismaista.

Erityisen mielenkiintoista on markkinointijohtajien osaamista mittaavat pylväät. Vain 63 % vastanneista suomalaisista kokee olevansa erittäin hyviä markkinoinnissa ja sitäkin harvempi arvioi tiimiläisensä tälle tasolle.

Räty arvelee ongelmien juuren piilevän siinä, että valitettavan harvoin yrityksen strategiassa kuljetetaan digitaalisuutta luonnollisesti mukana. Muu Eurooppa kulkee tässä aimo harppauksia Pohjoismaita edellä ja Suomi alkaa vasta vähitellen omaksua mallia omakseen. 
Räty myös muistuttaa, että mikäli markkinointia ei oteta mukaan päivittäiseen liiketoiminnan kehittämiseen, yritys on hukassa. Vaikka markkinointibudjetit ovatkin pienessä maassamme matalia, toimivuuden salaisuus ei piile suurempien rahasummien takana, vaan erillisten yksiköiden jotka pidetään mukana yrityksen kehitystyössä.

Tässä vielä Rädyn neljä vinkkiä kotikatsomoihinkin:

Mikko Räty Key takeaways.png

Median muutos yhteiskunnan muutoksen vauhdittajana: Arabikevät ja sen jälkimainingit / Marko Juntunen, yliopistolehtori, Maailman kulttuurien laitos, Helsingin Yliopisto

MTV Digitalist Marko Juntunen.jpgMarko Juntunen on perehtynyt mediaan kansainvälisestä näkökulmasta ja tänään hän haluaa erityisesti nostaa pinnalle Arabimaat sekä niissä näkyvästi voimaantuneen kansalaismielipiteen.
Hän aloittaa tarkastelunsa Arabikeväästä. Sen myötä uusmediat irrottivat ihmiset kansallisesta, kontrolloidusta mediasta, ja yllättävän nopeasti sosiaalisesta mediasta muodostui poliittisen kritiikin kanava. Koulutetut nuoret perustivat tuhansia uutissaiteja, jotka kritisoivat korruptiota ja mädäntynyttä poliittista systeemiä.

Myös 2015 vuoden pakolaiskriisissä media oli keskiössä, älypuhelimen ja somen muodossa. Aiemmin ihmiset eivät uskaltaneet puhua kokemuksistaan avoimesti, mutta uusien viestintäkeinojen myötä jakamisesta tuli helppoa ja turvallisempaa. Sosiaalisessa mediassa liikkui runsaasti mainoksia, tiedonhakua, logistiikkaa, kadonneiden etsintää ja tiedon jakamista, juoruja ja huhuja. Tiedon nopean liikkumisen myötä pakeneminen kriisialueilta sisälsi vähemmän riskejä ja enemmän informaatiota.

Miksi pulu viinakaupassa kiinnostaa? Mikä on Suomen pienimpiin uutisiin keskittyvän Kotimaan katsauksen suosion salaisuus? / Jani Halme, Kotimaan katsauksen päätoimittaja, Toinen PHD

MTV Digitalist Jani Halme.jpgJani Halme kertoo laveasti ja hauskasti historiastaan median parissa. Hän on vastuussa muun muassa kerrostalokyttääjät-palvelusta, sekä niin lehdistöä kuin poliisiakin ihmetyttäneestä Bilar-karkkien luovasta kampanjoinnista. Parhaillaan Halme toimii myös Kotimaan katsauksen päätoimittajana. Kyseessä on maailman pienin uutislehti, jonka suoraviivaisena tavoitteena on myös uutisoida mahdollisimman pienistä asioista.

Mutta mikä on pohjimmiltaan syy lehden räjähteneelle suosiolla? Halmella on tähän selkeä vastaus: Tarinankerronta. Hän uskoo vilpittömästi, että kun yrityksellä ja medialla on rohkeutta löytää poikkeuksellisia näkökulmia ja lisäksi rohkeutta pyrkiä kohti muutakin tavoitetta kuin liiketoiminnan kasvattamista, on menestys taattu.

Kotimaan katsauksen poikkeukset ja pyrkimykset:

Poikkeus 1: Tehdään maailman pienimmistä asioista isoja.
Poikkeus 2: Kertoja on punavuorelainen luova johtaja.
Poikkeus 3: Uutissisältö ei clickbaittaa ja on täysin shokitonta. Sekä totta.

Pyrkimys 1: Vastakkainasettelun laimentaminen.
Pyrkimys 2: Kaksoisidentiteetin puolesta puhuminen.

Halme uskoo, että Kotimaan katsauksen menestys piilee erityisesti kaksoisidentiteetissä.

Vaihtoehtoinen totuus / Merja Ylä-Anttila, päätoimittaja MTV Uutiset

MTV Digitalist Merja Ylä-Anttila.jpgTerveisiä Pöllölaaksosta, jossa uutisia riittää. Merja Ylä-Anttila palaa edelliseen puheenvuoroon pikaisesti, muistuttamalla että myös valeuutisissa vallitsee tarinallisuus, tosin hieman eri tavalla kuin muissa yhteyksissä.
Näemme esimerkkejä vaihtoehtoisen totuuden uutisista, ja ruudussa vilahtelee muun muassa Donald Trump, Alexander Stubb, Jussi Halla-Aho ja Ville Niinistö

Olemme vähitellen jakautuneet realistiseen maailmaan ja harhakuvamaailmaan. Harhakuvat syntyvät pohjimmiltaan turvattomuudesta, joka pohjaa yhteiskunnan paineisiin, kuten työttömyyteen, syrjäytymiseen ja muuttuneeseen tilanteeseen esimerkiksi maahanmuuton saralla. Nämä harhakuvat synnyttävät laatumedialle uudenlaisia paineita.

Ylä-Anttila nostaa tarkasteltavaksi Ylegaten, ja huomauttaa, että kohutuissa uutisissa faktat olivat varmasti kohdallaan, mutta suurimman työn teki niiden ympärille rakennettu narratiivi. Tarinallisuus luo illuusioita ja mielikuvia joihin valeuutiset saavat juonnettua juurensa.

Brand Storytelling / Tommi Tervanen, toimitusjohtaja, Kotipizza

MTV Digitalist Tommi Tervanen.jpg

Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervanen vertaa oman, ansaitun ja maksetun median suhdetta hyvään pizzaan. Aineksilla on jokaisella oma roolinsa, mutta ne myös pelaavat saumattomasti yhteen. Kotipizza on viime vuosien aikana panostanut entistä enemmän omaan mediaan, tietenkään kahta muuta unohtamatta.

Ansaitun median suhteen Tervanen nostaa pinnalle yhteistyön Sipsikaljavegaanit-ryhmän kanssa. Kotipizzalle sateli toiveita monipuolisimmista vegaanisista vaihtoehdoista, joten Tervanen otti yhteyttä Sipsikaljavegaanit Facebook-ryhmään ja pyysi heitä mukaan tuotekehitykseen. Yhteistyön tuloksena syntyi hittituote Härkis Burgerpizza, sekä kokonaan uusi asiakaspohja.

Tervanen pitää kommunikaatiota tärkeänä, sillä brändien ja medioiden luottamus on kyseenalaistettu kuluttajien toimesta. Totuus on kriisissä. Tervanen tunnistaa, että myös brändien täytyy taistella totuuden puolesta ja siksi Kotipizza pyrkii olemaan keskusteleva, vastuullinen brändi kuluttajan arjessa, ja tämä tehtävä otetaan vakavasti. 

Tervanen pitää viestintää suuressa arvossa toiminnassaan, ja tekee sitä olemassa olevaa yrityskulttuuria hyödyntäen. Sosiaalisessa mediassa näkyvät oikeat yrittäjät ja sisäinen luottamus on huipussaan. Ja se näkyy myös yrityksen päivittäisessä tekemisessä sekä missiossa.

Maailmanluokan mediapalvelun rakentaminen puolessa vuodessa, case: C More lanseeraus / Johannes Leppänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, MTV

MTV Digitalist Johannes Leppänen.jpg

Televisioala on käynyt läpi suuren murroksen digin tullessa kuvioihin. Uudet toimijat, kuten Netflix, HBO ja Facebook ovat rikkoneet toimialan konvertiota hakeutumalla alalle uusin keinoin.

Johannes Leppänen näyttää valkokankaalla tilastoja, joissa käy ilmi, kuinka viimeisen 4-5 vuoden aikana SVOD-palvelut (esim. Netflix) ovat kasvaneet valtavalla tahdilla ja jättäneet perinteiset televisiokanavat varjoonsa. MTV halusi lähteä kilpailemaan kotimaisella vastikkeella, ja syntyi useita eri palveluita, kuten katsomo.fi ja AVA. Pian kuitenkin huomattiin, että käytännöllisempää olisi muodostaa yksi, selkeä palvelu. Vuonna 2017 rakennettiin täysin uusi C More SVOD.

Uusi palvelu laitettiin pystyyn vain kuudessa kuukaudessa. Tärkeää kilpailun kannalta oli tarjota myös kotimaisia ohjelmia ja tuoretta sisältöä, joilla saadaan kilpailuetua muihin vastaaviin palveluihin. Luotu liiketoimintamalli nosti erityisesti asiakkaan keskiöön.

Brändit tarinankertojina, case: S-ryhmä / Marko Kulmala, Storyteller, Insano

MTV Digitalist Marko Kulmala.jpg

Tarinankertoja Marko Kulmala nostaa esille, kuinka brändi kertoo tarinaa, halusi tai ei. Syy tälle on se, että brändi on tarina jo itsessään.

Olemme virittäytyneitä kertomaan ja kuuntelemaan tarinoita, ja tämä on syy sille että tarinankerronnan valtakausi tulee Kulmalan näkökulmasta jatkumaan vielä seuraavat parikymmentätuhatta vuotta. Siksi taitoja kannattaa kehittää, ei unohtaa.

Kulmalan tarinankerrontavinkit:

  1. Älä selitä tarinaa puhki. Tarina on kansalaisten, ei kertojien. Jätä tilaa mielikuvitukselle.
  2. Löydä kontrolloiva idea. Se on työkalu, jonka avulla muodostaa tarina. Se on tyypillisesti konflikti tai kriisi, jota kohti tarinaa kerrotaan.
  3. Tarina on tylsän vastakohta. Mikään ei ole innostavampaa kuin tarina tylsästä asiasta, mutta joka tuntuu täysin päinvastaiselta.
  4. Tarkka kärki. Rajaa tarina tiukasti, älä selitä koko maailmaa puhki kerralla.

Hyvä muistaa: Tarinoiden maailmassa, narratiivia rakennettaessa fakta ja totuus ovat kaksi eri asiaa. Fakta on se, mitä oikeasti tapahtuu, totuus on käsityksemme siitä, mitä tapahtuu.

 Tiesitkö muuten että Kulmala on yksi aivoista Hihna 247 -kampanjan takana? Tässä ideassa onkin sovellettu tehokkaasti kohtaa 3. Ja kuten aurajuustogatesta huomattiin, sinänsä tylsän sisällön keskelle syntyi draamaa yleisön toimesta. On hyvä muistaa, että jos tarina ei synnytä keskustelua, se ei ole tarina.

Paneeli – Digiajan mediavaikuttajat: Miten vallankäyttäjät, vaikuttajat ja markkinoijat vaikuttavat mediassa? Mihin vaikuttaminen on matkalla ja mitä tapahtuu seuraavaksi? / Paneelissa Marko Kulmala – Insano, Tommi Tervanen – Kotipizza, Jere Teutari – MTV ja Ville Tolvanen – Digitalist Group

MTV Digitalist Paneeli.jpg

Paneeli alkaa keskustelulla päätöksenteosta. Teutari muistuttaa, että mikään ei muutu jos kukaan ei suutu, ja harmillisen usein päätöksenteossa unohdetaan tämä. Kulmala puolestaan muistuttaa ajanjaksosta jonka aikana yritykset suorastaan välttelivät viestintää, koska pelkäsivät siitä syntyviä negatiivisia reaktioita. Lopulta kuitenkin huomattiin, että joku pahoittaa mielensä kaikesta huolimatta, olipa viestintä millaista tahansa.
Hyvä politiikka onkin heitellä runsaasti tikkoja, joku niistä osuu kyllä.

Keskustelu kääntyy siihen, kuinka yritykset tutkivat usein päätöksenteon yhteydessä asioita vain olemassa olevan asiakaspohjan kautta, ja unohtavat asiakkaat joita heillä ei vielä ole ja joita he eivät tavoita samoilla keinoilla. Esimerkiksi Tervanen vastaa Kotipizzan Twitter-asiakaspalautteisiin itse. Hän pitää suoraa keskustelua asiakkaan kanssa erittäin tärkeänä ja opettavaisena myös johtotason näkökulmasta.

Muutkin paneelin jäsenet uskovat että keskustelu on avain oikeanlaiseen yhteistyöhön. Dialogin käyminen, ajatusten törmäyttäminen sekä halu kokeilla vievät yritystä eteenpäin. Brändien kannattaisi myös varata budjetistaan tyhjiötä nopeaa viestintää ja markkinointia varten. 

Tapahtuma päättyy muistutukseen seuraavasta Digitalistista, joka ottaa paikkansa 27.9. 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates