Digitalist palaa kesälomalta rytinällä, teemoinaan tekoäly, tieto ja asiakaskokemus. Tilaisuuden isännöi jo kymmenen vuotta Suomessa toiminut Salesforce, joka tarjoaa palveluita mm. myynnin, asiakaspalvelun ja markkinoinnin saralla.

Tämä liveblogi seuraa Salesforce Digitalist Marketing Forumia hetki hetkeltä ja koostaa puheenvuorojen tärkeimmät pointit reaaliajassa. Voit katsoa tapahtumaa myös striimin kautta. Suora lähetys alkaa klo 8.30.

Liveblogin ja striimin lisäksi keskustelua päivän Digitalistista löytyy koko aamupäivän ajan Twitterissä @dingletweet -tilillä, #digitalist -häsärin alla sekä tapahtuman järjestäjän @SalesforceFI:n omalla Twitter-tilillä.

Tervetuloa seuraamaan!

Ohjelma:

8.00 Ovet aukeavat ja verkostoitumiskahvit

8.30 Tervetuloa
Martin von Schantz & Petteri Poutiainen, Salesforce

8.40 AI ♥ Marketing
Henning Treichl, Salesforce

9.00 Ihmiskeskeisyys digitalisaatiossa
Jaakko Wäänänen, CEO Helsinki, Hellon

9.20 Kun isä tekoälyn osti 
Jufo Peltomaa, Immersal Ltd

9.40 Muutoksen mahdollisuudet ja johtaminen 
Ville Tolvasen haastattelussa hallituksen puheenjohtaja Pertti Korhonen, DNA

9.50 Verkostoitumistauko

10.20 Duudsonit ♥ suomalaiset innovaatiot
Jarno Laasala, hallituksen puheenjohtaja, Rabbit Films, &  Miia Linnusmaa, viestintäpäällikkö, Tekes

10.50 Vihaisten lintujen maailmanvalloitus – Case Rovio
Simo Hämäläinen, SVP,  Brand Licesing, Rovio

11.10 Suomi maailmankartalle – case Slush
Marianne Vikkula, CEO

11.30 Yhteenveto, tilaisuus päättyy 

Tervetuloa / Martin von Schantz & Petteri Poutiainen, Salesforce

salesforce_digitalist_liveblog_77a9876.jpg
Suora lähetys on alkanut sekä blogin että striimin puolella. Salesforcen esittelyvideon jälkeen yleisön eteen nousevat Martin von Schanz ja Petteri Poutiainen ja toivottavat kaikki tervetulleeksi.
Yllätyksenä lavalle ilmestyy myös Salesforcen biisimestari Kenneth aka Paha Keisari vetämään pikaisen keikan DJ:nsä kera. Loistava herätys aamuun!

AI ♥ Marketing / Henning Treichl, Salesforce

salesforce_digitalist_liveblog_77a9899-pano.jpg

Salesforcella yhdeksän vuotta vaikuttanut Henning Treichl puhuu siitä kuinka valta on siirtynyt yrityksiltä kuluttajille. Kuluttajat päättävät milloin, missä ja miten he ovat yhteydessä brändeihin. Yrityksillä on käytössä valtavasti dataa, ja kuluttajat odottavat että yritykset tuntevat heidät ja osaavat räätälöidä mainoksensa ja palvelunsa heidän mieltymyksiensä mukaisesti. Esimerkkinä käytetään Amazon.comia, joka on osoittanut todella ymmärtävänsä asiakkaitaan ja heidän ostopolkujaan.

Treichl myös muistuttaa ettei markkinointi ole pelkkää liidien metsästämistä, vaan asiakaskokemusten luomista. Siksi yritykset tarvitsevat tekoälyä, joka käsittelee datan heidän puolestaan, tuottaa insighteja ja auttaa segmentoinnissa sekä asiakassuhteiden luomisessa.

Ihmiskeskeisyys digitalisaatiossa / Jaakko Wäänänen, CEO Helsinki, Hellon

salesforce_digitalist_liveblog_77a9916.jpg

Palvelumuotoilun parissa pitkään työskennellyt Wäänänen aloittaa painavalla aiheella: Hän puhuu ilmastonmuutoksesta ja sitä seuraavista väistämättömistä kriiseistä ja konflikteista. Wäänänen uskoo että olemme päätyneet tähän tilanteeseen jatkuvan kasvun tavoittelun vuoksi, ja jotta välttääksemme kauhuskenaarion, on meidän päästävä tästä ajattelutavasta eroon. Tulevaisuudessa keskitymme entistä enemmän ihmisten väliseen merkitykselliseen vuorovaikutukseen.

Sillä ihmiskeskeisyys digitalisaatiossa on uteliaisuutta, halua aidosti ymmärtää ihmistä ja luoda sen pohjalta kestäviä ratkaisuja jotka kattavat aitoja tarpeita. Ja ihmiskeskeiset brändit erottuvat joukosta. Kun ymmärrämme tämän, digitalisaatio on onnistuessaan on systemaattista kehitystä joka johtaa huipputuloksiin.

Kun isä tekoälyn osti  / Jufo Peltomaa, Immersal Ltd

salesforce_digitalist_liveblog_77a9947.jpg

Jufo Peltomaa on edelläkävijä joka on voittanut useita kymmeniä kansainvälisiä palkintoja AD:nä työskennellessään, tuonut virtuaalitodellisuuden Suomeen jo vuonna 1995 sekä työskennellyt näyttävästi startuppien ja tekoälyrobotiikan parissa. Hän avaa varsinaisen puheenvuoronsa kertomalla, että silti hänet muistetaan lähinnä Oi Beibi –kappaleesta. Tänään kuitenkin keskitymme hänen muihin vahvuusalueisiinsa, eli tekoälyyn.

Peltomaa muistuttaa että media antaa väärän kuvan tekoälystä, ja saa uskomaan että se kykenee kaikkeen. Sillä tekoälyn voi jaoitella heikkoon ja vahvaan. Heikko tekoäly, joka on täällä jo, pärjää spesifeissä tehtävissä, kuten matemaattisissa ratkaisumalleissa. Ja vaikka heikko tekoäly voittaa jo ihmisen näissä tehtävissä, ei se silti kykene esimerkiksi avaamaan ovea tai petaamaan sänkyä.
Vahva tekoäly puolestaan on enemmän eläimen kaltainen ja se soveltuu myös geneerisiin tehtäviin, ja se on paljon lähempänä median ihannoimaa tekoälyä. Se on kuitenkin vasta tulossa, ja siksi tekoälyn tuleminen elämiimme on vielä kesken.

Miltä ihminen sitten näyttää lopullisen tekoälyvallankumouksen jälkeen? Mikäli ihminen joskus rakentaa itseään nopeamman koneen, kyseinen kone mitä todennäköisimmin osaa myös rakentaa itseään nopeamman koneen, eli läpimurron sattuessa kehityksen vauhti kiihtyy hurjaksi. Loppuun Peltomaa kuitenkin romuttaa kauhukuvat robottien ylivallasta yhdellä tehokkaalla lauseella: Tekoälyä tuskin kiinnostaa ihmiset yhtään sen enempää kuin ihmisiä kiinnostavat ahmat.

Muutoksen mahdollisuudet ja johtaminen Ville Tolvasen haastattelussa hallituksen puheenjohtaja Pertti Korhonen, DNA

salesforce_digitalist_liveblog_77a9984.jpg

Vuorossa on Pertti Korhosen haastattelu, joka avataan kysymyksellä osaavatko suomalaiset markkinoida? Korhosen vastaus on tyhjentävä. Hän tunnistaa, että Suomessa on äärimmäisen kovaa osaamista, erityisesti teknologian saralla, joten samalle tasolle nouseminen markkinoinnissa on mahdollista kunhan epävarmuudesta päästään eroon. Jo nyt on huomattavissa, että viimeaikaiset menestystarinat saavat vähitellen suomalaiset yritykset uskomaan itseensä ja luomaan aiempaa suurempia tavoitteita. 

Korhosen vinkit muutokseen:

  1. Rohkeus ja epämukavuusalueelle astuminen.
  2. Uudenlainen suhtautuminen virheisiin: otetaan ne oppimismahdollisuuksina.
  3. Jatkuva uudistuminen.
  4. Tukeminen ja rohkaisu kritiikin sijaan.
  5. Ylpeys omasta tekemisestä.

Duudsonit ♥ suomalaiset innovaatiot / Jarno Laasala, hallituksen puheenjohtaja, Rabbit Films, &  Miia Linnusmaa, viestintäpäällikkö, Tekes
salesforce_digitalist_liveblog_77a0049.jpg

Meanwhile in Finland... Elokuvasalillinen digitalisteja nousee penkeille seisomaan ja kisaa kiivaasti siitä kuka ehtii ensimmäisenä harpata pari riviä taaksepäin ja takaisin. Se voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: Duudsonit ovat talossa.

Jarno Laasala ja Miia Linnusmaa kertovat nyt Duudsonien ja Tekesin viimeaikaisesta yhteistyöstä. Tavoitteena oli tuoda suomalaiset innovaatiot ja osaaminen esille ja siirtyä pois tavanomaisesta virkamiesviestinnästä. Vahva, kansainvälinen ja rohkea brändi kuten Duudsonit toimi siis vientiapuna loistavasti. Yhteistyön tuloksena oli neljä lyhyttä videota, joissa Duudsonit tekevät tuttuun tapaansa erilaisia temppuja, apunaan suomalaiset yritykset ja heidän tuotteensa. Videoilla nähtiin mm. rodeoratsastusta Ponssen metsäkoneella ja avantouintia Sampon jäänmurtajan kannustamana.

Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan: Videot lähtivät leviämään sosiaalisessa mediassa uskomattomalla vauhdilla heti julkaisun jälkeen. Tähän mennessä videot ovat tavoittaneet yli 50 miljoonaa ihmistä ja keränneet katselukertoja reilut 21 miljoonaa. Yli 90 %  katselukerroista tulivat Suomen ulkopuolelta.

Vihaisten lintujen maailmanvalloitus – Case Rovio / Simo Hämäläinen, SVP,  Brand Licesing, Rovio

salesforce_digitalist_liveblog_77a0062.jpg

Kuinka vihaiset punaiset linnut valloittivat maailman, ja simppelistä mobiilipelistä kehittyi yksi maailman tunnetuimmista brändeistä? Simo Hämäläinen kertoo nyt, millaisin markkinointikeinoin Angry Birds nostettiin koko maailman huulille.

Rohkeus ja uskallus kokeilla ovat tämänkin menestyksen salaisuus. Vastoin kaikkia markkinoinnin perussääntöjä, Rovio kieltäytyi rajaamasta kohderyhmää tiukasti, ja siksi Angry Birdsiin oli helppo rakastua iästä tai sukupuolesta huolimatta.
Hauskalla brändillä on myös ollut helppo leikitellä erilaisin kampanjoin. Rauhaa lintusaarelle on yritty saada niin Martti Ahtisaaren kuin YK:n voimin, ja viime vuonna maskotista Redistä tehtiinkin kansainvälisen onnellisuuspäivän symboli.

Rajoja ylittävällä yhteistyöllä ja asiakaskokemuksella ollaan taattu huomio ja suosio ympäri maailmaa. Rovio on tehnyt yhteistyötä laidasta laitaan, muun muassa WWF:n, Star Warsin, LEGOn ja NASA:n kanssa ja vienyt engagementin uusille tasoille: 5-vuotiaan Danielin fanikirjeeseen suunnittelema taso tuotiin peliin hetkeäkään epäröimättä, ja eräs toinen taso suunniteltiin varta vasten kosintaa varten.

Tämän puheenvuoron jälkeen on helppo ymmärtää, miksi Angry Birds on noussut tunnettuuslukemissaan Disneyn ja Star Warsin tasolle.

Suomi maailmankartalle – case Slush / Marianne Vikkula, CEO

salesforce_digitalist_liveblog_77a0094-pano.jpg

Idea Slushista syntyi aikoinaan uutta start upia kehittelevissä opiskelijapiireissä, ja alkuperäisenä, vaatimattomana tavoitteena oli tuoda suomalaiset yritykset yhteen ilman sijoittajia tai mediaa. Tarve tapahtumalle tunnistettiin kuitenkin laajemminkin, ja pienten kokoontumisten sijaan syntyi kansainvälinen ilmiö.

Tällä hetkellä Slushia järjestetään Suomen lisäksi Tokiossa, Singaporessa ja Shangaissa, ja paikallisten yrittäjien ongelmia ratkotaan Slushin nimissä ympäri maailmaa. Vuonna 2016 aikana Slush-tapahtumissa kävi lähes 40 000 ihmistä. 

Nopeasta kasvusta huolimatta tapahtuma on säilyttänyt alkuperäisen talkoohenkensä, ja myös Vikkula aloitti oman uransa Slushilla vapaaehtoisten joukossa vuonna 2012.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates