Jälleen kerran on luvassa pöhinää ja puheenvuoroja Digitalistin merkeissä. Liikematka- ja tapahtumatoimisto SMT:n järjestämässä tilaisuudessa keskitytään kasvun haasteisiin, työkaluihin ja mahdollisuuksiin erilaisten yritysten näkökulmasta. Lavalla vilahtavat muun muassa Finlayson, Makia ja Scandic Hotels.

Tässä liveblogissa voit seurata kuumana käyvää keskustelua reaaliajassa. Varaudu siis yllätykselliseen neljään tuntiin, sillä tältä porukalta voi odottaa mitä tahansa!

Blogin lisäksi tapahtumaa voi seurata tuttuun tapaan Digitalist TV:n kautta, sekä Twitterissä niin @dingletweet-tilillä kuin #digitalist-häsärillä.

Ohjelma:

08.00 Ovet aukeavat – Verkostoitumiskahvit

08.30 Avaus: Henkinen kasvu on tie liiketoiminnan laajentumiseen 
Ville Tolvanen, CEO, Digitalist Group

08.40 Never miss a good crisis. Miten käännät kriisin kasvuksi?
Pekka Mäkinen, maajohtaja, Icelandair

09.00 KEYNOTE: Kasvua yli rajojen, Case Finlayson.
Jukka Kurttila, CEO, Finlayson

09.20 Jarruttaako kriisin puute uuden synnyttämistä ja kasvua? Onko pakko paras motivaattori? 
Jutta Vatanen, Johtaja, SMTevents

09.40 Valuuttadiileristä Digitalist CFO:ksi, Case Backed by CFO.
Päivi Kangasmäki, CEO, BackedByCFO

10.00 Verkostoitumistauko

10.20 Miten pieni suomalainen taistelee kasvusta kansainvälisillä markkinoilla? 
Johanna Jäkälä, CMO and VP Brand, Marketing & Customer Loyalty, Finnair

10.40 Vaikeuksien kautta voittoon – Case Makia. 
Totti Nyberg, Partner, Makia

10.55 Savosta mualiman ääriin. 
Samuli Huuhtanen, CEO, RPS Brewing

11.10 Digitalisaatio hotelleissa – mitä ihmeellistä siinä sitten on? 
Antti Karjalainen, myyntijohtaja, Scandic Hotels

11.30 Parempi ilma, parempi maailma? Case Naava. 
Aki Soudunsaari, CEO, Naava

11.50 Loppusanat. Tilaisuus jatkuu somessa.

Avaus: Henkinen kasvu on tie liiketoiminnan laajentumiseen / Ville Tolvanen, CEO, Digitalist Group

Digitalist Ville Tolvanen.jpg

Kello lyö puoli yhdeksän ja Ville Tolvanen aloittaa aamun energisesti kertomalla päivän puheenaiheen: Tänään puhutaan kasvusta. Vaikka kasvu onkin yritykselle hyvä asia, ei se ole koskaan täysin kivutonta. Tolvanen muistuttaa, että lihaksenkin täytyy mennä rikki kasvaakseen uuteen muotoon. 

Lavalle toivotetaan päivän toinen juontaja, Kirsi Paakkari SMT:ltä. Yrityksestä, jossa kasvu on nostettu viimeaikojen ykkösprioriteeksi. Paakkari johdattaa aiheeseen siis omien kokemustensa pohjalta. SMT:llä tiedetään paremmin kuin hyvin, että kasvuun tarvitaan niin rohkeutta, voittaja-asennetta kuin valmiutta tehdä asioita eri tavalla.

Näiden sanojaen pohjalta voidaankin siirtyä päivän ensimmäiseen puheenvuoroon.

Never miss a good crisis. Miten käännät kriisin kasvuksi? / Pekka Mäkinen, maajohtaja, Icelandair

Pekka Mäkinen Digitalist.jpg

Pekka Mäkinen on uransa aikana käynyt läpi useita kriisejä, joista hän nostaa suurimpana esille Estonian uppoamisen. Hän on oppinut kantapään kautta miten niihin kannattaa suhtautua.

Nykyään Mäkinen toimii Islannin päälentoyhtiön Icelandairin maajohtajana Suomessa. Ja kyseisessä yrityksessä todellakin tiedetään, mitä kriisin keskellä eläminen tarkoittaa. Islannissa vitsaillaankin, "First came corruption, then came eruption, now we wait for erection."
Sillä vuode
n 2008  jälkeen, maan talous kääntyi rankkaan laskuun. Sen jälkeisen tulivuorenpurkauksen jälkeen kärsittiin jo todellisesta turismikadosta, sillä sosiaalisessa mediassa kiersi huhuja joiden mukaan luonnonkatastrofi olisi pilannut kohteen. Icelandair ei kuitenkaan luovuttanut vaikeuksien keskellä, ja vuoteen 2012 mennessä lentoyhtiön tulos oli jo erinomaisen puolella.

Miten pieni yritys sitten käänsi tuloksensa nousuun? Icelandair loi kriisien vastaiskuksi Inspired by Iceland -kampanjan. Lentoyhtiö haastoi mukaan ihmisiä jotka rakastavat Islantia, ja saivat heidät kertomaan eri kanavissa, miksi maa on lähellä heidän sydäntään. Yhteistyön avulla ympäri maailmaa levisi tieto siitä, että Islanti on edelleen erinomainen matkustuskohde. Mäkinen muistuttaa, että kriisin keskellä ihmiset tulevat lähemmäs toisiaan ja haluavat aidosti auttaa. Ja sitä apua kannattaa hyödyntää.

KEYNOTE: Kasvua yli rajojen, Case Finlayson / Jukka Kurttila, CEO, Finlayson

digitalist Jukka Kurttila.jpg

Jukka Kurttila kertoo aluksi omia taustojaan mainosmiehenä, sekä alkuvaiheistaan Finlaysonin parissa. Hän kertoo pamahtaneensa keskelle alan ongelmia puolivahingossa. Väliinpitämättömyyden kulttuuri ajoi hänet toimimaan.

Puheenvuorossaan hän peräänkuuluttaa kaikkien yritysten vastuullisuutta ja rohkeutta. Matkan varrella kuuluneista soraäänistä huolimatta, se on myös suunta johon hän on luotsannut Finlaysonia. Ensimmäinen askel muutoksessa oli uudistaa yrityksen arvot. Huomionarvoista tässä on se, että nämä arvot ovat täysin samoja kuin muissakin yrityksissä. Kuten Kurttila sanookin, niissä ei ole mitään ihmellistä. Ainoa ero on, että Finlayson todella elää niiden mukaisesti.

Sillä toiminta on puhetta tärkeämpää, ja Finlaysonilla ei turhia hidasteltu kun pyrittiin toteuttamaan tehtyjä päätöksiä. Uudella otteella syntyi koko kansan tuntemia tempauksia, mm. räsymattoprojekti sekä Tom of Finland-, Jesus tulee- sekä Naisen euro -kampanjat. Laaja huomio oli niin positiivista kuin negatiivistakin, mutta ennen kaikkea ne ovat vieneet alaa ja maailmaa parempaan suuntaan. Kuten Kurttila on halunnutkin.

Jarruttaako kriisin puute uuden synnyttämistä ja kasvua? Onko pakko paras motivaattori? / Jutta Vatanen, Johtaja, SMTevents

digitalist Jutta Vatanen.jpg

SMT kävi vuodenvaihteessa läpi organisaatiomuutoksen. Uudistushalusta huolimatta tiikerinloikka on kuitenkin jäänyt tekemättä, mutta miksi? Vatanen uskoo tietävänsä syyn: Jos tilanne on pääosin yrityksessä hyvin, taloustilanne on vakaa, ihmiset ovat tyytyväisiä ja arki sujuu, on vaikeampi ottaa riskejä ja irroittautua mukavuusalueesta. Kriisittömyys laiskistaa. Siksi SMT:n oli pakko lähteä uudistukseen kriisin sijasta ilon kautta.

SMT:n brändi liikematkatoimistona on luotettava ja turvallinen toimija. Uudessa palvelussa, tapahtumanjärjestämisessä sama brändi ei kuitenkaan toimi, vaan siinä tarvittaisiin päinvastaista lähestymistapaa. Koska oikea ratkaisu ei myöskään ole venyttää brändiä kahteen täysin eri suuntaan, SMT:llä on harkittu jopa täyttä brändittömyyttä. Tämä prosessi on kuitenkin vielä kesken, mutta ilon ja rohkeuden myötä ollaan menossa selkeästi oikeaan suuntaan.

Valuuttadiileristä Digitalist CFO:ksi, Case Backed by CFO / Päivi Kangasmäki, CEO, BackedByCFO

digitalist Päivi Kangasmäki.jpg

Päivi Kangasmäki kertoo haaveilleensa pitkään yrittäjyydestä. Haaveensa toteuttamista hän kutsuu parhaaksi päätöksekseen ikinä. Kangasmäen yritys, Backed by CFO rakentuu intohimolle auttaa toimitusjohtajia kassavirran ja numeroiden kanssa. Yrityksen ei ole pakko enää omistaa omaa CFO:taan, vaan digitaalisena aikana sekin on vuokrattavaa.

Backed by CFO:lla on selkeät suuntaviivat toimintaan:

  1. Asiakas tulee aina ensin.
  2. Focus focus focus. Valitse yksi asia jonka ratkaiset erinomaisesti.
  3. Kulttuuri. Asiakas on kuningas. Yrittäjyys. Ihmiset. Luottamus
  4. Think #10.

Miten pieni suomalainen taistelee kasvusta kansainvälisillä markkinoilla? / Johanna Jäkälä, CMO and VP Brand, Marketing & Customer Loyalty, Finnair

digitalist Johanna Jäkälä.jpg

Mitä kasvu oikeasti on? Johanna Jäkälän mielestä se on näkemystä siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Myös Finnairin pohja on rakennettu kymmenien vuosien aikana. Koneisto, jolla edelleen lennetään, on hankittu vuosia sitten.

Jäkälä listaa millaisia askeleita kasvuun tarvitaan:

  1. Visionäärisyys. Ensimmäinen askel kohti kasvua on visio siitä, mihin maailma on menossa.
  2. Luovuus. Etsi uusia ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin, tuo palveluita sinne missä niitä ei vielä ole.
  3. Johtamisen merkitys suurempaan asemaan. Yhdistele erilaisia näkemyksiä ja osaamista uudella tavalla. Tästä syntyvät innovaatiot.
  4. Keskustelevuus. Tuo tasa-arvoa hierarkiselle työpaikalle, tuo erilaiset ihmiset saman pöydän ääreen.
  5. Oikeanlainen osaaminen. Varmista, että oikeat ihmiset tekevät oikeita asioita. Rekrytoi tarkoituksenmukaisesti.
  6. Tunne asiakkaasi. Tiedä mitä asiakkaasi ostavat ja mikä heitä puhuttelee. Tunnista uudet asiakkaat.
  7. Markkinoi oikein. Hyödynnä dataa, kerro tarinaa.

Ja selkeästi tämä toimii, sillä Finnair on tehnyt tänä vuonna historiansa suurinta ja hienointa tulosta.

Vaikeuksien kautta voittoon – Case Makia.  / Totti Nyberg, Partner, Makia

digitalist Totti Nyberg.jpg

Makia on Punavuoressa perustettu vaatealan yritys. Yrityksen visio on tarjota maailmalle tyyliä hyvällä hinta-laatusuhteella. Vaatteita jotka kestävät paskaa säätä, kuten Totti Nyberg asian ilmaisee.

Vaikeuksien kautta voittoon on paitsi tämän puheenvuoron otsikko, myös eräänlainen slogan Makialle tässä vaiheessa. Sillä vielä jokin aika sitten, yritys teki roimaa tappiota ja oli Nybergin mukaan muutenkin hukassa. Silloin tuntui, että Makian tarina oli siinä.

Onneksi ei ollut. Tämän sijaan launchattiin Makia 2.0. Turha melu siivottiin pois, Helsinki tuotiin vahvemmin mukaan brändiin, graafista ilmettä muutettiin aina logosta lähtien. Kaikki tämä oli ehkä ulkopuolisen silmissä hienosäätöä, mutta lopulta kuitenkin se ratkaiseva tekijä. Uudistetusta brändistä tuli kiinnostava, niin asiakkaiden kuin vaikuttajienkin mielestä, ja korjausliikkeen jälkeen yritys on kasvanut joka vuosi yli 40 %. 

Savosta mualiman ääriin. / Samuli Huuhtanen, CEO, RPS Brewing
digitalist Samuli Huuhtanen.jpg

Samuli Huhtanen ottaa yleisön haltuun rennon savolaisella otteella heti alkuminuuteista. RPS Brewing on tuore indie-pienpanimoyritys Kuopiosta, jonka brändi on syntynyt kivi-paperi-sakset -pelin pohjalle. Tarkoituksena oli tuoda peli maistettavaan muotoon, ja oluiden maut onkin suunniteltu siten, että edellinen maku päihittää aina yhden, mutta häviää toiselle.  

Pienellä yrityksellä on selkeä kasvusuunnitelma. Vuoden loppuun mennessä tarjolle tulee kolme lisää olutmakua, ja lisäksi yrityksen tavoitteena on ollut alusta asti tavoitteena kansainvälistyä, tosin hyppäämällä kasvuketjussa Helsingin yli. Huhtanen saa yleisön nauramaan kertomalla syyn tähän olevan se, ettei mikään kuopiolainen tule koskaan olemaan Helsingissä coolia.

Digitalisaatio hotelleissa – mitä ihmeellistä siinä sitten on? / Antti Karjalainen, myyntijohtaja, Scandic Hotels

digitalist Antti Karjalainen.jpg

Hotelliketjujen, myös Scandic Hotelsin kasvupotentiaali piilee globaaleilla markkinoilla. Ennen kovin perinteinen ala on mullistunut, ja digitalisaation sekä Airbnbn myötä mobiili on noussut entistä suurempaan rooliin. Se on pakottanut hotelliketjut päivittämään palvelunsa samaan muotoon.

Antti Karjalainen tiedostaa, ettei hotelli ole asiakkaalle syy matkustaa. Sen sijaan hotellilla on mahdollisuus tehdä matkustajan kokemuksesta entistä parempi. Siksi Scandic Hotelsilla asiakaspolku on keskiössä. Asiakas saa muun muassa valita oman huoneensa mobiililla, ja sen jälkeen saa huoneen avaimen suoraan puhelimeensa. Myös lehdet tarjotaan luettavaksi mobiilisti, paitsi asiakaskokemuksen myös ekologisuuden vuoksi.

Parempi ilma, parempi maailma? Case Naava. / Aki Soudunsaari, CEO, Naava

digitalist Aki Soudunsaari.jpg

Pikainen välijumppa ennen Aki Soudunsaaren vuoroa piristää ennen kuin siirrytään varsinaiseen aiheeseen. Naavan syntytarina on mielenkiintoinen. Soudunsaari kertoo ajatuksen alunperin lähteneen hänen omista sisäilmaongelmistaan. Hän halusi tuoda suomalaisen luonnon ja puhtaan ilman myös sisätiloihin. Lopputuotteena syntyi älykäs viherseinä joka muun muassa puhdistaa ja kosteuttaa sisäilmaa ja datan avulla sopeutuu tilaan. 

Soudunsaari kiteyttää päivän muutkin puheet kertomalla mikä on hänelle tärkeää. Hänen omat arvonsa, reippaus, rehellisyys ja rohkeus näkyvät myös hänen yrityksensä arvoissa, missiossa, toiminnassa ja viestinnässä. Esimerkiksi Naavan missio on uudelleenyhdistää ihmiskunta luonnon kanssa. Sellaisen jäljen jättää mielellään jälkeensä tähän maailmaan.

Arvot ovat Soudunsaaren mukaan se käyttöjärjestelmä, jonka pohjalta päätöksiä tehdään arjessa. Siksi niiden määrittely on ollut Naavan liiketoiminnassa keskeistä, ja ne näkyvät yrityksen arjessa. Esimerkiksi siinä, että työntekijöille tarjotaan maailman ihmisystävällisin toimisto. 

Tähän päättyy SMT Digitalist. Kiitos kaikille mukavasta tapahtumasta ja toivottavasti nähdään seuraavassa Digitalistissa!

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates