Taas on seuraavan Digitalistin vuoro, kun Solita kerää muutosjohtamisen ja datan osaajat saman katon alle. Lavalle nousee mielenkiintoisia puhujia ja tuttuja kasvoja; tässä seminaarissa ei nuokuta! Jos et pääse paikalle, ota liveblogi seurantaan, raportoin tänne tapahtuman kohokohdat.

Katso tapahtuma verkossa: www.telia.fi/digitalisttv

Ohjelma


8:30 Avaussanat
Puheenjohtaja Ossi Lindroos, Solita

8:35 Myynnillisiä mahdollisuuksia dataliiketoiminnassa
Professori Petri Parvinen, Aalto

9:00 KEYNOTE: Neljäs teollinen vallankumous: oletko valmis?
Alexander Stubb, kansanedustaja, entinen pääministeri

9:30 Digitaalisen transformaation johtaminen – Case Fazer
Reija Laaksonen, johtaja,  Fazer

09.50 Julkisen sektorin tietohallinnot painekattilassa digitalisaatiotarpeiden toteuttamisessa
Mikko Vuorikoski, johtaja, Valtori

10.10 Menestysseuran rakentaminen – Case HJK
Aki Riihilahti, CEO, Helsingin Jalkapalloklubi HJK

10.30 Verkostoitumistauko

10.50 Pilotoi tai kuole!
Peter Barkman, Vice President, Palmu

11.10 Yhteenveto

11.30 Tilaisuus päättyy!

Myynnillisiä mahdollisuuksia dataliiketoiminnassa

Professori Petri Parvinen, Aalto

liveblogi_77a7119.jpg

Ihminen ei kykene käsittelemään monimutkaisia myynti- ja markkinointiargumentteja. Hukumme erilaisiin mediasisältöihin, ja ostopäätöksen tekeminen on hankalaa. Usein ihminen turhautuu ennen kuin ostopolku saadaan päätökseen.

Yrityksen pitäisi kyetä rakentamaan riittävän selkeitä yksittäisiä koukkuja kanaviinsa, joita asiakas voi helposti lähestyä. Järkevä, selkeä, inhimillinen, kohdennettu viesti toimii.

Esimerkkinä sähköyhtiön ongelma: 85% asiakkaista haluaa ostaa vihreää sähköä, mutta vain 1,2% ostaa. Miksi?
Vastaus: Ostohetki on rikki. Sähkömyyjät soittelevat ihmisille kotiin, mutta milloin sähkösopimus oikeasti halutaan tehdä? – Silloin kun muutetaan uuteen asuntoon tai on aika kilpailuttaa sopimus. Parvinen ehdottaa ratkaisuksi, että asiakkaille lähetettäisiin nappi, jota painamalla voi vaihtaa vihreään sähköön. Yksinkertaista ja nopeaa.

Monikanavaisessa asiakaspolussa toimii henkilökontaktien digivahvistaminen. Monen firman myyntistrategia voisi perustua näiden kontaktien vahvistamiseen tuntemattomille myymisen sijaan. Paras verkkomyyjä on sellainen joka on ostanut jo tuotteen: Rekrytoi siis asiakas myymään tuote.

KEYNOTE: Neljäs teollinen vallankumous: oletko valmis?

Alexander Stubb, kansanedustaja, entinen pääministeri

liveblogi_77a7132.jpg

Neljäs teollinen vallankumous mullistaa talouden, politiikan ja lainsäädännön. Algoritmit tulevat korvaamaan valtaosan erilaisista työtehtävistä ja prosesseista, eli vaikutukset työelämään ovat valtavat. Vapaudumme perustehtävistä, jotka ovat olleet meille tavalla tai toisella elinehto, ja saamme enemmän aikaa elämäämme, ja se muuttuu. Meillä on valinta: joko jarrutamme muutosta tai olemme mukana sopeutumassa siihen.

Mitä vallankumous sitten tekee demokratialle? On olemassa ihmisiä jotka vastustavat jopa sähköistä äänestystä ja jos emme kykene hyödyntämään modernia teknologiaa edes mielipiteen ilmaisemiseen, meillä on ongelma. 

Tulevaisuudessa tulemme kohtaamaan jättimäisiä eettisiä kysymyksiä: Jos voit antaa lapsellesi ruiskeen joka tekee hänestä matemaattisesti lahjakkaan, antaisitko sen? Entä jos kaikki muut antavat sen lapsilleen? 

Meidän täytyy määritellä eettiset rajat ja löytää raja hyvien ja huonojen päätösten välille.

Digitaalisen transformaation johtaminen – Case Fazer

Reija Laaksonen, johtaja,  Fazer

liveblogi_77a7187.jpg

Mitä pitkän tähtäimen muutos tarkoittaa yritykselle lyhyellä tähtäimellä?

Toisen maailmansodan ja pula-ajan aikaan Fazer joutui lopettamaan makeistuotannon ja yritys ryhtyi tekemään makaronia puolustusvoimien käyttöön. Miten pidetään bisnes vaikka maailma muuttuu ympäriltä? Sama kysymys toistuu digitalisaation aikakaudella. On oltava valmis uudistumaan.

Muutosjohtamisen polku: 

  • Aloita itsestäsi. Löydä fokus.
  • Jatka organisaatioosi.
  • Jaa visio. Mitä tulee tapahtumaan?
  • Motivoi. Miksi on tärkeää muuttua?
  • Priorisoi. Mitä voi jättää tekemättä, missä järjestyksessä tehdään?
  • Hanki parhaat partnerit.
  • Poista esteitä matkalla. Tämä on johdon tehtävä, tee mahdoton mahdolliseksi.
  • Ole joustava.
  • Kommunikoi selvästi ja usein. Jos ei ole mitään kerrottavaa, kerro sekin.
  • Kiitä runsaasti. 
  • Kannusta jatkamaan!

Julkisen sektorin tietohallinnot painekattilassa digitalisaatiotarpeiden toteuttamisessa

Mikko Vuorikoski, johtaja, Valtori

liveblogi_77a7239.jpg

Tulevaisuuden visioiminen. Jules Verne kirjoitti visionäärisiä asioita siitä mitä ihmiskunta voisi tulevaisuudessa tehdä. Digitalisaatiovisionäärit kuulostavat hyvin samalta. Nämä asiat ovat teknisesti mahdollisia, miksi emme siis toteuta niitä?

Syy: Julkinen sektori ei ole itseisarvo ja se vaatii työtä ja rahoitusta. Kustannuspaineet ja velkaantumisen tahti ovat kovia. Siksi on tärkeää että visiot voidaan toteuttaa tehokkaasti. Kun teknologia kehittyy, johtamisen tarve lisääntyy, palveluita täytyisi kehittää ja julkiselta sektorilta odotetaan yhä enemmän.

Julkinen sektori kuvittelee tekevänsä kerralla valmista. Pitäisi kyetä kokeilemaan, erehtymään ja epäonnistumisen jälkeen yrittämään uudestaan. Nopeampi prosessi oppia kuin uskoa että aina on tehty kaikki oikein. Toiminnan tehostaminen vaatii laboratoriomaista kehittävää toimintaa, valintojen tekemistä ja tuotannontekijöiden hyötysuhteen nostamista. 

Menestysseuran rakentaminen – Case HJK

Aki Riihilahti, CEO, Helsingin Jalkapalloklubi HJK

liveblogi_77a7278.jpg

Urheiluseurat ja toimiala ovat pitkään olleet paikalleen jämähtäneitä. Yksi suurimpia ongelmia niin urheilussa kuin yrityksissä on menneisyyden kahleista irtautuminen: jos ei uskalla päästää irti, mitään uutta ei voi tulla tilalle.

Selkeä kirkkaus pitkässä juoksussa on tärkeintä, ja ei haittaa vaikka kaikki lyhyen aikavälin tavoitteet eivät toteudu jos suunta on oikea. Usein ongelma on se, että tehdään erinomaista työtä, mutta vääriä asioita.

Suomalainen urheilu saavuttaa kilpailuedun teknologialla:

  • HJK siirsi otteluohjelmat applikaatioon – valtavan roskavyöryn sijaan ihmisistä jää jälki ja opitaan tuntemaan asiakkaat.
  • Dataan perustuvat pelaajarekrytoinnit.
  • Valmentaminen netin kautta.
  • Mittaaminen. Syke, uni, suoritus – kaiken voi mitata. Tiedetään kuka oikeasti pelasi hyvin ja pelaaja saa palautetta tekemisestään.
  • Tapahtumakokemuksen parantaminen. HJK suunnittelee esim. 360 kameroiden käyttöönottoa, katsoja voi kokea miltä tuntuu olla maalivahti. 

Pilotoi tai kuole!

Peter Barkman, Vice President, Palmu

liveblogi_77a7299.jpg

Muutoksen tahti kiihtyy jatkuvasti ja scifi ei ole enää scifiä. Ihmisten tietoisuus asioista muuttuu, ja viime vuosien aikana vauhtia on yritetty hallita erilaisin lähestymistavoin (mm. agili, fail fast, POC, MVP, proto, pilotti, testi, PaMu). 

Kokeilut ovat välttämättömiä koska: 

  • Isot organisaatiot ajattelevat liian isosti.
  • Oma historia ja rakenteet jäykistävät.
  • Muutokset tulevat toimialan ulkopuolelta.
  • Haastajilla ei ole perinnettä tai tietoa siitä "miten tulee toimia."
  • Haastajat pyrkivät ratkaisemaan yhden ongelman.

Pilotointi on välttämättömyys, mutta vaikeaa. Usein näkee tilanteita joissa pilotti on aliresursoitu, tai on innostuttu liikaa ja yliresursoitu. Niin moni seikka vaikuttaa pilottiin ja lopputulokseen, että epäonnistuminen on helppoa. Esim. globaaleilla markkinoilla on tärkeää ottaa huomioon erot kansalaisuuksien välillä.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates