Klikkaa, skrollaa, napauta, koputa.

Kun kosketusnäytöt aikoinaan ilmestyivät puhelimiin, tuntui konsepti monesta aluksi hassulta. Siihen aikaan muodissa olivat isot, erilliset näppäimistöt, jotka usein liukuivat esiin puhelimen sivusta aivan kuten suositussa nuortensarja Gossip Girlissä. Henkilökohtaisesti ajatus siitä, että konkreettiset näppäimet vaihtuisivat sileään näyttöön ei houkuttanut yhtään. Tekstiviestien naputtelussa oli tietynlaista tunnelmaa, kuten konekirjoituksessakin. Miltä tuntuisi kirjoittaa sileällä, kylmällä näytöllä?

Mutta kun aikaa kului ja tekniikka kehittyi, täytyihän se lopulta myöntää, että kosketusnäyttö on huikea keksintö. Varsinkin, kun vihdoin saatiin 3G yhteys toimimaan ja netti kulki taskussa kaikkialle, puhumattakaan hauskoista, erityisesti kosketusnäytölle suunnitelluista sovelluksista. Vähitellen alun epäluulo vaihtui uutuudenviehätykseen ja hautautui lopulta toinen toistaan hienompien ominaisuuksien alle.

Vastakaikua kosketukseen

Nyt ollaan kuitenkin kuljettu täysi lenkki, ja älylaitteiden käyttäjät ja kehittäjät ovat vähitellen alkaneet kaivata jotain konkreettisempaa sormen ja näytön välille. Uusimpiin malleihin onkin integroitu haptista teknologiaa, eli tuntopalaute, joka saa näytön värähtelemään käyttäjän kosketuksen alla. Erilainen kosketus aiheuttaa erilaista värähtelyä, eli esimerkiksi näytön skaalaaminen ja skrollaaminen saavat sen reagoimaan sormen alla eri tavoin vahvistaen, että kosketus on tunnistettu.

Uunituoreen puhelimen tai vaikkapa peliohjaimen omistajat tietävät, kuinka nautinnolliselta laitteen käyttö tuntuu haptisen reagoinnin kera. Tuntopalaute saa mielihyväneuronit hyrräämään ja dopamiinin virtaamaan aivoissa. Ihmisluonteeseen kuuluu kontaktinkaipuu ja hellyydenkipeys, ja se näkyy siinä, kuinka suhtaudumme ympäröivään maailmaan, myös elottomiin esineisiin. Haptisuus on kuin vertaisi elottoman tyynyn halailua läheisen ihmisen syleilyyn. Tuntuu hyvältä, kun toinen kietoo kädet ympärille ja rutistaa takaisin, reagoi kosketukseen. Siksi puhutaankin hapnoottisuudesta, siitä hieman hypnoottisesta vaikutuksesta, joka tuntopalautteella on laitteen käyttäjään.

Ota tuntopalaute hyötykäyttöön

Vielä toistaiseksi hapnoottisuus on pysynyt markkinoinnin saralla suhteellisen tuntemattomana käsitteenä. Osasyynä tähän on pitkälti tekniset haasteet, mutta varmasti myös se, ettei sen potentiaalia ja psykologisia vaikutuksia hahmoteta vielä täysin, eikä ominaisuuksia osata valjastaa tehokkaaseen käyttöön. Mitä todellista lisäarvoa näytön tärinä muka tuo laadukkaaseen viestintään? Ja jos nyt nyökyttelet näytön takana, et varmasti ole ainoa.

Mutta kuvittele esimerkiksi mobiilioptimoitu verkkosivu, jonka tavoitteena on saada käyttäjä klikkaamaan siellä sijaitsevaa painiketta. Olipa linkin tarkoituksena sitten saada sivulla vierailija käyttämään rahaa, ottamaan yhteyttä tai pysähtymään hetkeksi ja lukemaan oleellinen informaatio, hukkuu se helposti sivun muuhun sisältöön. Mikä olisikaan siis parempi tapa saada käyttäjän huomio, kuin lisätä ripaus mielihyvää juuri oikeaan kohtaan?

Niinpä, vaikea keksiä tehokkaampaa konstia saada viesti perille.

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates