Markkinoinnin automaatio. Mautomaatio. Älykäs markkinointi. Tai monelle tutummin HubSpot, Salesforcen Pardot & Marketing Cloud, Oraclen Eloqua, Adobe Marketing Cloud, Marketo (jonka Adobe juuri osti) ja Act-on.

Ja vino pino muitakin.

Markkinoinnin automaatiosta on viimeisen viiden vuoden ajan puhuttu paljon. Suomessa joka toinen isompi yritys on näitä ohjelmistoja käyttänytkin – tyypillisesti vajaan kahden vuoden ajan.

Olen viimeisen viiden vuoden aikana auttanut yli kolmeakymmentä yritystä ottamaan käyttöön ja kehittämään markkinoinnin automaatiota. Kokemusteni pohjalta voin todeta, että markkinoinnin automaatio on ollut edelleen aivan liian vaikeaa: liian vaikeaa ostaa, liian vaikeaa ottaa käyttöön ja liian vaikeaa käyttää.

Markkinoinnin automaation mahdolliset hyödyt on vain joka toisessa firmassa arvioitu niin suuriksi, että ne oikeuttavat sen vaatiman suurehkon määrän työtunteja ja rahaa. Markkinointipäättäjistä 80 % kuitenkin uskoo, että automaatio parantaa markkinoinnin tehokkuutta. Se kehittää viestien osumatarkkuutta, tuo liidejä myynnille, yhtenäistää asiakaskokemusta sekä edistää markkinoinnin ja myynnin yhteistyötä ja mitattavuutta.

Mikä sitten on tehnyt markkinoinnin automaatiosta vaikeaa? 

Kaikki. Ostaminen, käyttöönotto ja käyttö. Mutta mikä siinä oikein mättää?

Ostaminen 

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankinta kestää tyypillisesti 6–12 kuukautta. Markkinointiosaston lisäksi siihen osallistuu IT, liiketoiminnan kehitys, ylin johto ja myynti. Kun yhteinen näkemys vaatimusmäärittelystä on vihdoin saatu kasaan, alkaa järjestelmien ja implementointikonsulttien kilpailutus. Järjestelmään pitää investoida vähintään muutama kymppitonni vuodessa lisenssimaksuina, ja käyttöönottoon lisäksi sama summa ensimmäisenä vuotena. Järjestelmän käyttöön ja sisältöjen tuotantoon harva edes pystyy tai ehtii ensimmäisenä vuonna investoimaan.

Käyttöönotto

Järjestelmän käyttöönoton ei tulisi olla IT-hanke. Silti se viedään useimmiten läpi kuin IT-hanke, ja se maksaa kymppitonneja. Istutaan työpajoissa ja piirretään vuokaavioita fläppitaululle. Kun on suunniteltu muutama kuukausi, niin joku kysyy, millaisia tuloksia on saatu uudesta markkinoinnin automaatiojärjestelmästä? Ja vastauksena on: ”No ei ole saatu vielä mitään tuloksia”.

Käyttö

Miten sen kuvitellaan tapahtuvan:
Implementointiprojektin jälkeen yrityksen markkinointipäällikkö on vihdoin uuden markkinoinnin automaatiotyökalun onnellinen pääkäyttäjä. Hän osaa käyttää järjestelmää hienosti yksin ja tekee muiden töidensä ohessa kaikki viestit ja sisällöt, joita sitten levittää kanaviin järjestelmän avulla. Myynnille hän tarjoilee joka päivä uusia kuumia liidejä, jotka ovat valmiita ostamaan. Hän myöskin raportoi markkinoinnin tulokset reaaliaikaisesti sekä kehittää toimintaa jatkuvasti datasta oppien.

Mitä todellisuudessa usein tapahtuu:
Käyttöönoton jälkeen havahdutaan siihen, että tekijäresurssit eivät riitäkään järjestelmän tehokkaaseen hyödyntämiseen arjessa. Järjestelmälisenssi vie yksinään jo valtavan osan budjetista. Järjestelmä ei olekaan niin helppokäyttöinen ja intuitiivinen kuin oletettiin. Markkinointiviestien kirjoittamisesta tulee pullonkaula, sillä markkinoinnin automaatio vaatii jatkuvasti sisältöjen päivittämistä ja erilaisia sisältöversioita. 

Ikävä kyllä monessa tapauksessa on käynyt niin, että markkinointiautomaatiosta luovutaan kaikessa hiljaisuudessa parin vuoden kuluttua, kun tuloksia ei tullutkaan. 

Näistä syistä markkinoinnin automaatio on ollut liian vaikeaa. Mutta enää sen ei tarvitse olla.

Markkinoinnin automaation new deal

  • Saat toimenpiteet liikkeelle muutamassa viikossa.
  • Saat kaikki olennaiset toiminnallisuudet ­– ja vähän päälle – sisältävän markkinoinnin automaatiojärjestelmän murto-osalla vallitsevasta hintatasosta.
  • Saat järjestelmän käytön puolestasi palveluna.
  • Saat helpon käyttöliittymän – jos haluat käyttää järjestelmää myös itse, se onnistuu ilman valtavaa opiskelua muun työn ohessa.
  • Saat nopean käyttöönoton ja kaiken paketoituna yhteen kokonaisuuteen.
  • Sitoudut vain kuukaudeksi kerrallaan – ilman erillistä lisenssikulua tai IT-projektia.
  • Vastuullesi jää vain yhteisissä keskusteluissa määrittää, mitä haluat tehdä ja saavuttaa.

Maailma kehittyy niin nopeasti, ettei muutos säästä enää markkinointiautomaatiotakaan. Jos haluat kuulla lisää markkinoinnin automaation helpommasta ja edullisemmasta hyödyntämisestä, laita meille viestiä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta tai ole minuun suoraan yhteydessä ilmari.piela@dingle.fi tai 040 057 1608.

Lataa tutkimusraportti

Kiinnostuitko?

Kerromme mielellämme lisää.

Subscribe to Email Updates