Hyppäsimme marraskuun alussa kollegani Visa Vartiaisen kanssa Dublinin koneeseen ja suuntasimme kohti Facebookin järjestämää Agency Day 2017 -tapahtumaa. Kun selvisimme päivän jännittävimmästä osuudesta, eli miten kaksi asiat viime tinkaan jättävää tyyppiä ehtisi lennolle, pääsimme nauttimaan reissusta täysillä ja poimimaan talteen Facebookin tärkeimmät mainontavinkit.

Varsinainen koulutuspäivä jakautui aamupäivän jälkeen kahteen eri osioon. Visa lähti kohti strategy-polkua muiden senior-tason edustajien kanssa ja itse vietin päivän operationaalisen tason työntekijöille suunnatulla, mainosteknisemmällä action-polulla.

Tässä siis päivän pohjalta kerätty mediaspesialistin muistilista mainontaan:

  1. Luovasta kaikki hyöty irti. Mitä parempia mainoksesi ovat, sitä tehokkaampaa ja edullisempaa mainonta on.

    Keskiverto eurooppalainen skrollaa 100 metriä somefeediä viikossa. Millainen sisältö kiinnittää sinun huomiosi ja saa sormesi pysähtymään? Niinpä.

    Facebookissa ja Instagramissa ad creative, eli luova on 8 kertaa tärkeämpää kuin esimerkiksi Googlessa. Onneksi Facebookin Creative Strategist Sam Doylella oli hyviä uutisia kaikille oman elämänsä analyytikoille, joille työviikon suurin visuaalista luovuutta vaativa tehtävä on Power Point -taulukon värin vaihtaminen.

    Kiinnostuksen herättäviä ja siistejä postauksia pystyy kuitenkin tekemään oikeastaan kuka tahansa pelkän puhelimen ja muutaman oikean sovelluksen avulla. Parin sovelluksen avulla toteutetulla pikaharjoituksella saimme nähdä jo viidessä minuutissa, kuinka totta tämä on. Jopa kaltaiseni tumpelo sai aikaan ihan kelpo videon erikoistehosteilla varusteltuna. Aika hyvin ihmiseltä, jolle selvisi päivää aiemmin, että iPhonen kameralla voi kuvata nopeutettua videota.

     Toinen Doylen kertoma ilouutinen oli se, että yksinkertaisilla muutoksilla voi päästä merkittävästi parempiin tuloksiin. Esimerkiksi ruoanlaittoon liittyviä kuvia ja videoita tekevä Inspirelized on siirtynyt jo valmiiksi hyvännäköisistä kuvista boomerangeihin. Muutos tuntuu todella pieneltä, joten mitä merkitystä sillä on? Tällä muutoksella saavutettiin kuitenkin jopa 3,4 x korkeampi CTR, 11 x matalampi CPC ja 48x enemmän klikkejä.

     Suosittelen siis tsekkaamaan postauksen lopusta listan Facebookin vinkkaamista kuvan- ja videonmuokkausapeista, joita kannattaa ehdottomasti testata!

    Facebook Agency Day 2017 Visa ja Johanna
  2. Pikseli on ystävä, anna sen auttaa sinua.

    Facebook-mainonta ilman pikselin hyödyntämistä on kuin murot ilman maitoa; menee alas, mutta potentiaalia parempaan makuelämykseen on paljon enemmän.

    Päivän aikana puhuttiinkin paljon myös siitä, kuinka Facebook-pikselistä saa parhaan tehon irti. Vaikka koodaamiseen liittyvät osuudet menivät minulta hieman yli hilseen, oli pääviesti kiteytettynä varsin selkeä: asentakaa Facebookin pikseli verkkosivuille ja hyödyntäkää sitä. Määrittäkää tärkeimmät seurantapisteet ja iskekää pikselin avulla seuranta kiinni, tallentakaa pisteissä vierailleet yleisöt ja hyödyntäkää tätä dataa mainonnan (re)targetoinnissa.

    Prospektoinnissa puolestaan tehokkain kohdentamisen muoto on verkkosivujen eri seurantapisteissä käyneiden käyttäjien pohjalta luodut lookalike-yleisöt. Intressikohdennuksille on edelleen aikansa ja paikkansa esimerkiksi bränditietoisuuteen tai puhtaasti tavoittavuuteen keskittyvissä kampanjoissa, mutta etenkin konversiomainonnassa pääpaino tulisi olla verkkosivudataan perustuvissa yleisöissä.


  3. Luota algoritmiin, älä ylitargetoi, ylisegmentoi tai hätäile.

    Partner Manager Johnny Johansson tykitti tiiviin puheenvuoron Facebookin algoritmista ja huutokauppajärjestelmästä. Johansson painotti puheessaan sitä, että Facebookin prioriteetti on näyttää käyttäjille heitä kiinnostavia sisältöjä. Mainostajan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä raha ei riitä näkyvyyden saamiseen vaan mainoksen pitää olla kohderyhmää kiinnostava ja kohdennuksen harkittu. Vaikka ajatus Facebookista käyttäjiä mainoksilta suojelevana portinvartijana on kaunis, edistää periaate tietenkin myös Facebookin omaa etua. Mitä kiinnostavampaa sisältöä käyttäjälle näytetään, sitä enemmän hän viettää aikaa kanavissa ja mainosinventaaria on hänen feedissään kaupan.

    Mitä pitää siis tehdä, jotta mainokset saavat näkyvyyttä? Huutokaupassa mainokset rankataan kunkin mainoksen totaaliarvon mukaan, johon vaikuttavat mainostajan bid, käyttäjien odotettu toiminta-aste sekä mainoksen laatu ja relevanssi. Asiat, joihin mainostaja voi siis vaikuttaa ovat: 1) kampanjatavoite ja bid 2) kohdennus ja 3) luovuus, joten varmista, että kaikki kolme ovat timanttia ja loppuun asti harkittuja, muuten tuhlaat kaikkien aikaa.

    Partner Manager Dominik Hamacher ja Account Strategist Steven Eigner järjestivät myös kuulijoille hauskan Facebook-optimointikikkakoulun. Koska esitys tarjosi käytännön vinkkiä toisen perään, tässä tsekkilista pääpointeista kanssamediasuunnittelijoille:

Facebook Agency Day checklist optimointiin.png


Tiukan 9 tunnin setin jälkeen käteen jäi 21 sivua muistiinpanoja ja 3 välipalakärrystä jemmattua (ilmaista!) suklaapatukkaa. Todella antoisa päivä, jossa riittää sulateltavaa pidemmäksikin aikaa. Kiitos siis Facebookille kutsusta, Visalle matkaseurasta ja Instagramissa matkaamme seuranneille mukana elämisestä.

Ja hei, stay tuned: Visan blogi Agency Dayn strategiapolun opeista on vielä tulossa!

Facebookin
sovellusvinkit vaikuttavamman luovan rakentamiseen:

Kuvien muokkaamiseen • Adobe Photoshop Express • Adobe Spark Post • Piclab • Plotagraph • Ripl
Videoiden muokkaamiseen • 
Videoshop • Quik  Instagram Stories • Boomerang • Legend

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates