Slushissa vierailu tuntuu siltä, kuin katsoisi tulevaisuuteen. Kuulet tarinoita uusista kasvavista yrityksistä, niiden bisnesmalleista ja tulevaisuuden teknologioista. Samaan aikaan opit, mitä jo menestyneiden yritysten matkalla on tapahtunut ja mistä kaikesta ne ovat ottaneet opiksi.

Halusin tarkastella vuoden 2016 Slushin yrityksiä strategisesta näkökulmasta. Havainnoin tekijöitä, joihin erityisesti startupit ovat panostaneet.

1. Missio edellä johdettu

Menestyvää startupia johdetaan missio edellä. Kun keskittyy missioon, liiketoiminnalliset tulokset seuraavat perästä.

Jamie Siminoffin perustaman Ringin missiona on vähentää rikollisuutta. Siminoff huomasi, että kodin perinteisen turvajärjestelmän tehtävänä on ilmoittaa asuntomurrosta vartiointiliikkeelle, ei niinkään estää murtoja. Hän ryhtyi valmistamaan ovikelloja, joiden avulla voi nähdä oven edustan ja avata sen, vaikkei olisi itse kotona.

Jamie halusi selvittää, toteutuuko yrityksen missio, joten Ring teki aiheesta tutkimuksen yhdessä Los Angelesin poliisilaitoksen kanssa. Tulosten mukaan rikollisuus laski tutkituilla alueilla jopa 55 %.

Alun vaikeuksista huolimatta Ring kiinnosti lopulta myös Richard Bransonia, joka halusi tulla yritykseen sijoittajaksi.

Johan Brandin luotsaaman Kahootin tavoitteena on tehdä oppimisesta aidosti hauskaa. He ymmärsivät, että voidakseen olla aidosti mukana oppimisessa, pitää päästä osaksi oppilaiden elämää. Kahootin missio vei Johanin purjehtimaan pahimman kilpailijansa ja opettajansa kanssa. Yhdessä he miettivät, miten voisivat ratkaista päivittäisiä oppimisen haasteita ja kasvattaa markkinaa yhdessä.

Johan sanoi mission tuovan sekä asiakkaita että työntekijöitä. He haluavat liittyä sinun joukkoosi, koska he uskovat siihen mitä teet.

2. Suunnittelu keskiössä

Suunnittelijoilla on kyky havaita systemaattisuus sekä isossa että pienessä mittakaavassa: miten organisaatio on rakennettu tai toimiston järjestys suunniteltu.

Kari Saarinen Airbnb:ltä totesi, että heidän suunnittelijoillaan on tärkeä rooli jokaisessa projektissa. Suunnittelijat ovat jo heti alkuvaiheessa mukana pohtimassa, miten ideoista päästään kohti käytännön toteutusta.

Startupeissa suunnittelijat voivat aidosti vaikuttaa asioihin. He eivät ole mukana vain suunnittelemassa logoja tai Powerpoint-pohjia vaan aidosti miettimässä palveluiden, tuotteiden sekä prosessien muotoilua.

Suunnittelijan vahvuus on kyky on miettiä, miten asiat voisivat olla paremmin, oli kyse sitten organisaation rakenteesta tai pöytien järjestyksestä. Harvoin olemme aidosti valmiita muutokselle, mutta muutokseen valmiit organisaatiot kykenevät sopeutumaan muuttuvaan maailmaan muita nopeammin.

3. Fokus

Supercellin Ilkka Paananen vertaa yrittämistä kilpa-autoiluun: jos sinua ei pelota yhtään, et aja tarpeeksi kovaa. Yrittäjän täytyy ottaa riskejä ja jahdata suuria voittoja.

Valitse omat taistelusi ja keskity niihin. Muussa tapauksessa teet vähän kaikkea samanaikaisesti etkä saa mitään merkittävää aikaiseksi, ainakaan niitä suuria voittoja.

Snapchat on hyvä esimerkki fokuksesta. Kolme vuotta sitten palvelua pidettiin teinien ilmiönä. Fokus oli kuitenkin tuotteen rakentamisessa. Tänä päivänä Snapchatin asema on täysin erilainen, ja se on osa monen markkinoijan arkea.

Fokus tulisikin pitää asiakaskokemuksessa, siinä, mikä tekee siitä erityisen. Ensimmäisessä Uber-kyydissä tai Snapchat-päivityksessä on taikaa, jonka haluat jakaa omalle verkostollesi.

Lopeta siis kilpailijoiden kanssa taistelu, pyri oppimaan muilta, kuuntele mitä asiakkaasi aidosti haluavat ja tee hyvästä asiakaskokemuksesta intohimosi.

Subscribe to Email Updates