Huomio mainostajat! Tämän kuun someuutiset ovat kuin teitä varten räätälöidyt, eli kannattaa lukea seuraavat rivit huolella. Tällä kertaa Somenews nostaa esiin erityisesti Instagramin tarinat ja niihin liittyvät kikat. Lisäksi Facebook ottaa kovat keinot käyttöön torjuakseen huonolaatuisia mainoksia. Lue, opi ja hyödynnä! (Ja tilaa Somenews sähköpostiisi, jos et ole sitä vielä tehnyt.)

Tilaa somenews

Instagram-tarinat mainontaan

Facebook uskoo, että Stories-ominaisuudet ovat sosiaalisen median tulevaisuus. Tämä on näkynyt jo pidempään heidän omistamiensa somepalveluiden kehityssuunnassa, ja nyt mennään taas yksi harppaus eteenpäin: jatkossa Instagram-tarinoiden mainostaminen on mahdollista!

Uusi työkalu toimii samankaltaisesti kuin Facebookin boost-toiminto. Promote for Stories -ominaisuus muuttaa tarinasi mainoksiksi, jotka tavoittavat kohdeyleisösi entistä laajemmin. Mutta varoituksen sana: liiallinen mainosmaisuus tarinoissa saattaa karkottaa seuraajat. Hyödynnä päivitystä siis varoen.

dingle_somenews_mainosta_IG-tarinoita

Facebook torjuu huonolaatuisia mainoksia tiukoilla rangaistuksilla

Facebook on saanut tarpeekseen huonolaatuisista mainoksista. Palvelun edustajien mukaan, ne luovat huonoja kokemuksia käyttäjille eivätkä ole linjassa Facebookin tavoitteiden kanssa. Siksi Facebook alkaa rokottaa huonolaatuisista mainoksista rankalla kädellä.

Jatkossa nämä laaduttomiksi luokitellut mainokset eivät saa niin paljon näkyvyyttä kuin muut, tai ne saatetaan jopa jättää kokonaan hyväksymättä. Lisäksi, jos sama mainostaja saa usein punaisia kortteja kehnojen mainosten tuottamisesta, saattaa se jatkossa vaikuttaa hänen kaikkien mainostensa menestykseen.

Facebook on antanut kolme selkeää esimerkkiä siitä, millaisia elementtejä huono mainos sisältää:

  1. Engagement-ansatdingle_somenews_huonolaatuiset_mainokset_facebook
    Tällä tarkoitetaan perinteisiä "tykkää ja jaa" -postauksia, joilla yritetään nostaa engagement-prosentteja näkemättä vaivaa. Facebook luokittelee nämä julkaisut yleisesti huonoksi sisällöksi ja sen takia niiden mainostaminen ei ole suotavaa.
  2. Klikkiotsikot
    Kaikille tutut klikkiotsikot näkyvät myös Facebookissa. Tässä yhteydessä näillä tarkoitetaan mainoksia, joissa panttaamalla informaatiota houkutellaan klikkaamaan linkkiä.
  3. Sensaatiomainen kielenkäyttö
    Superlatiivit jakoteksteissä tuottavat ehkä tuloksia, mutta tällainen liioiteltu kieli ei ole Facebookin tavoitteiden mukaista, mikäli sillä ei ole todellisuuspohjaa. Älä siis yritä varastaa käyttäjien huomiota ylisanojen avulla, mikäli et lunasta annettuja lupauksia sivulla jonne heidät ohjaat.

Parannuksia Instagram-analytiikkaan

Facebook lisää Instagram-analytiikan osaksi Facebookin analytiikkatyökalua. Uusien mittareiden avulla markkinoija voi jatkossa mitata mainoskampanjoidensa vaikutusta Instagramissa, ja sieltä saadun datan avulla tehdä nopeitakin muutoksia strategioihinsa ja maksimoida kampanjoidensa tehon. Jatkossa analytiikkaa saadaan muun muassa verkkosivuklikkauksista, näyttökerroista, uusista seuraajista ja vapaasti suomennettuna pysyvyysasteesta, eli retention ratesta.

Jaa IGTV-sisältöjä Storiesin puolella
IGTV ei ole vielä toistaiseksi niittänyt toivottua menestystä, mutta Facebook ei jää piehtaroimaan ongelmissa, vaan heillä on suunnitelma. Ensimmäinen askel IGTV:n kasvattamiseksi nähdään nyt. Jatkossa on mahdollista jakaa IGTV:n sisältöjä myös Instagram-tarinoiden puolella. Näin myös mainitsemamme uunituore Promote for Stories-ominaisuus auttaa levittämään IGTV-sisältöjä vielä seuraajapiiriä laajemmalle.

Lisää läpinäkyvyyttä yhteistyöjulkaisuihin

Viime päivinä Suomessa kartalla on jälleen ollut läpinäkyvyys brändin ja vaikuttajien yhteistyöprojekteissa. Ongelma on tuttu myös muualla maailmalla, ja Facebook haluaa jälleen parantaa omia prosessejaan brändien ja luovien yhteistyössä.

Luvassa on pari uudistusta Branded Content tags -ominaisuuteen. Ennen postauksessa näkynyt "paid" -teksti vaihdetaan nyt muotoon "paid partnership" ja näin teroitetaan entistä selkeämmin mistä julkaisuissa oikein on kyse. Lisäksi näihin julkaisuihin ilmestyy yläkulmaan "lisää informaatiota" -tagi, jonka kautta selaaja saa helposti ja nopeasti lisätietoa yhteistyöstä.

dingle_somenews_vaikuttajayhteistyo_facebook

Tilaa somenews

Subscribe to Email Updates