Syksy on palannut takaisin kuvioihin, ja myös somekanavat alkavat heräillä kohti uutta koulu- ja työvuotta. Facebookissa kuplii jälleen kerran niin pinnan alla kuin päälläkin, mutta lisäksi Snapchat tuo uuden, mielenkiintoisen ominaisuuden pöydälle. Lukaise siis blogi läpi ja olet taas ajan tasalla siitä, millaisia ominaisuuksia somekanaviin parhaillaan päivitetään!

Tilaa somenews

Uusi videotyökalu Facebookiin

Liikkuva sisältö on yksi tehokkaimmista keinoista napata someselaajan huomio. Facebook tarjoaakin nyt työkaluja, joilla yritys voi helposti muuttaa still-kuvat videomuotoon.  Tarjolle tuodaan yhteensä kolme erilaista vaihtoehtoa: Ensimmäinen koostuu valmiista, liiketoimintatavoitteisiin optimoiduista videopohjista. Toinen, hyvin vastaava, mutta simppelimpi ominaisuus, on suunniteltu mobiilikäyttäjiä varten. Kolmas työkalu puolestaan auttaa rajaamaan videot oikeaan formaattiin sopiviksi.

Videoiden luominen Facebookissa on tämän uudistuksen myötä siis todella yksinkertaista – Voit lisätä haluamasi tekstit ja kuvat ja Facebook kokoaa sinulle niistä valmiin videon. Lopputulos on yllättävän hyvännäköinen! 

dingle-somenews-facebook-videokit

A/B-testattavia Facebook-julkaisuja

dingle-somenews-facebook-ab-testi

Luvassa on lisää jännittäviä uutisia Facebookin kehitysrintamalla: palvelu kokeilee parhaillaan A/B-testattavia julkaisuja, joiden avulla yritys voi tehdä jopa erilaista versiota yhdestä julkaisusta, ja verrata niiden menestystä toisiinsa. Digidayn mukaan A/B-testausta kokeilemaan päässeet sivut ovat raportoineet positiivisista ja yllättävistä tuloksista. Tähän menneissä testeistä yli puolet kerroista parhaiten on menestynyt sellainen versio, jota julkaisija ei olisi alunperin valinnut.

Vielä ei ole tiedossa saadaanko ominaisuus laajempaankin jakeluun, mutta pidetään sormet ristissä. A/B-testaus auttaisi nimittäin paitsi julkaisuja menestymään paremmin, myös julkaisijaa ymmärtämään, mikä Facebookissa toimii ja mikä ei. Näin moni yritys pääsisi jälleen yhden askeleen lähemmäs kohti strategista sisältömarkkinointia.

Instagram lisää kyselymahdollisuuden myös yksityisviesteihin

Instagram lisäsi tarinoista tutun kyselytarran myös yksityisviesteihin. Nyt voit siis valita haluamasi yleisön niistä henkilöistä, jotka sinua seuraavat, tai joiden kanssa olet jo aiemmin viestitellyt, ja lähettää kyselyn rajatulle kohderyhmälle. Yritykselle tämä on mielenkiintoinen mahdollisuus kerätä asiakaspalautetta taikka kehitysideoita tietyltä kohderyhmältä.

Watch out – Facebook Watch on tulossa!

Kuulit aivan oikein: myös Facebook lanseeraa nyt oman, originaalin videosisällön mekkansa. Ominaisuus on ollut saatavilla Yhdysvalloissa jo tovin, mutta nyt se jaetaan myös muulle maailmalle. Palvelu on vastine YouTubelle, tosin muutamalla mielenkiintoisella lisähöysteellä: paitsi että voit etsiä haluamaasi videosisältöä, voit myös tallentaa kiinnostavia videoita myöhemmälle, ja järjestää feedisi niin, että näet vain niiden sivujen videot joita jo muutenkin seuraat. Mainostajalle tämä tarkoittaa lisää mainostilaa, joko videon alusta, keskeltä tai sen alapuolelta.

dingle-somenews-facebook-watch

Snapchat tunnistaa puheesi

Snapchat nostelee jälleen päätään kiinnostavalla uudella ominaisuudella. Snapchat Lenses nimittäin tunnistaa tulevaisuudessa paitsi äänesi, myös käyttämäsi sanat. Tai no, ei toistaiseksi ainakaan aivan kaikkia sanoja, mutta niitä, jotka palveluun on ohjelmoitu. Pian pääset leikkimään filttereillä, jotka tunnistavat sanoja, kuten “hi” ja “love” ja reagoivat tilanteeseen sopivasti.

Tilaa somenews

Subscribe to Email Updates