Syksy on palannut takaisin kuvioihin, ja myös somekanavat alkavat heräillä kohti uutta koulu- ja työvuotta. Facebookissa kuplii jälleen kerran niin pinnan alla kuin päälläkin, mutta lisäksi myös Snapchat tuo uuden, mielenkiintoisen ominaisuuden pöydälle. Lukaise siis blogi läpi, ja olet taas ajan tasalla siitä, millaisia ominaisuuksia somekanaviin parhaillaan päivitetään!

Tilaa somenews

Uusi videotyökalu Facebookiin

Liikkuva sisältö on yksi tehokkaimmista keinoista napata huomio. Facebook tarjoaakin nyt työkaluja, joilla yritys voi helposti muuttaa still-kuvat videomuotoon.  Työkaluja on yhteensä kolme erilaista: Ensimmäinen tarjoaa valmiita, liiketoimintatavoitteisiin optimoituja videopohjia, toinen on vastaava, mutta simppelimpi toiminto mobiilikäyttäjiä varten, ja kolmas auttaa rajaamaan videot oikeaan formaattiin sopiviksi. Videoiden luominen on todella yksinkertaista – Voit lisätä vain haluamasi tekstit ja kuvat, ja Facebook kokoaa sinulle niistä videon valmiiksi. Ja lopputulos on yllättävän hyvännäköinen! 

dingle-somenews-facebook-videokit

A/B-testattavia Facebook-julkaisuja

dingle-somenews-facebook-ab-testi

Nyt on luvassa jännittäviä uutisia Facebookin kehitysrintamalla: palvelu kokeilee parhaillaan A/B-testattavia julkaisuja, joiden avulla voi verrata jopa neljää erilaista versiota ja niiden menestystä toisiinsa. Digidayn mukaan, A/B-testausta kokeilemaan päässeet sivut ovat raportoineet positiivisista ja yllättävistä tuloksista. Ilmeisesti yli puolessa suoritetuissa testeissä on menestynyt parhaiten versio, jota julkaisija ei olisi alunperin valinnut.

Vielä ei ole tiedossa saadaanko ominaisuus laajempaankin jakeluun, mutta pidetään sormet ristissä. A/B-testaus auttaisi nimittäin paitsi julkaisuja menestymään paremmin, myös julkaisijaa ymmärtämään, mikä Facebookissa toimii ja mikä ei. Näin moni yritys pääsisi taas yhden askeleen lähemmäs kohti strategista sisältömarkkinointia.

Instagram lisää kyselymahdollisuuden myös yksityisviesteihin

Instagram lisäsi tarinoista tutun kyselytarran myös yksityisviesteihin. Nyt voit siis valita haluamasi yleisön niistä henkilöistä, jotka sinua seuraavat, tai joiden kanssa olet jo aiemmin viestitellyt, ja lähettää kyselyn rajatulle kohderyhmälle. Yritykselle tämä on mielenkiintoinen mahdollisuus kerätä asiakaspalautetta tai vaikkapa kehitysideoita tietyltä kohderyhmältä.

Watch out – Facebook Watch on tulossa!

Kuulit aivan oikein: myös Facebook lanseeraa nyt oman, originaalin videosisällön mekkansa. Ominaisuus on ollut saatavilla Yhdysvalloissa jo tovin, mutta nyt se jaetaan myös muulle maailmalle. Palvelu on vastine YouTubelle, tosin muutamalla mielenkiintoisella lisähöysteellä: paitsi että voit etsiä sieltä haluamaasi videosisältöä, voit myös tallentaa kiinnostavia videoita myöhemmälle, ja järjestää feedisi niin, että näet vain niiden sivujen videot joita jo muutenkin seuraat. Mainostajalle tämä tarkoittaa lisää mainostilaa, joko videon alusta, keskeltä tai sen alapuolelta.

dingle-somenews-facebook-watch

Snapchat tunnistaa puheesi

Snapchat nostelee jälleen päätään kiinnostavalla uudella ominaisuudella. Snapchat Lenses nimittäin tunnistaa tulevaisuudessa paitsi äänesi, myös käyttämäsi sanat. Tai no, ei toistaiseksi ainakaan aivan kaikkia sanoja, mutta niitä, jotka palveluun on ohjelmoitu. Pian pääset leikkimään filttereillä, jotka tunnistavat sanoja, kuten “hi” ja “love” ja reagoivat niiden mukaisesti. Jännittävää!

Tilaa somenews

Subscribe to Email Updates